Digitalizáció a magyar adórendszerben

Herpai Levente (2020) Digitalizáció a magyar adórendszerben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_HerpaiLevente_FFVX48.pdf] PDF
Szakdolgozat_HerpaiLevente_FFVX48.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Herpai_Levente_FFVX48.pdf] PDF
BA_TO_Herpai_Levente_FFVX48.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (456kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatomban bemutatásra kerültek a magyar adórendszerben történt legfontosabb digitalizációs változások. Azonban ennek kifejtése előtt egy adótörténeti kitekintéssel kezdtem el a dolgozatomat. Ebben a részben bemutattam, hogy hogyan is alakult ki az adózás a történelem során (itt megállapítottam, hogy valójában az adózás egyidős az emberi társadalommal), illetve, ami fontosabb, hogy miként alakult a magyar adórendszer a nomád élettől a rendszerváltásig. A választásom azért a rendszerváltásra esett, mert a rendszerváltáshoz kapcsolódó adórendszerbeli változás lényegében a mai adórendszerünk alapja, ezért a rendszerváltástól kezdődő időszakot külön fejezetnek, a napjaink adórendszereként vizsgáltam. A következő részben tehát a rendszerváltást követő időszakot vizsgáltam. A rendszerváltáshoz kapcsolódó adóreform három nagy adónemet hozott magával, a személyi jövedelemadót /SZJA/, az általános forgalmi adót /ÁFA/ és a társasági adót /TAO/ Az adónemek vizsgálata után bemutattam lényegüket, és a bennük végbement változásokat. Ezek azért fontosak, mert ezek az adónemek mai napig megtartották vezető szerepüket az állami bevételek között. Az új adónemek mellett a piacgazdaság alappilléreinek további tagjait, a helyi adók rendszerét és az adózás rendjéről szóló törvényt is megvizsgáltam és az előzőekhez hasonlóan bemutattam a bennük végbement változásokat is. A legnagyobb mértékű változás a vizsgált időszakban a 2010-es években következett be, amikor is a magyar adórendszer a munkát és tőkét terhelő adók (SZJA, TAO) felől eltolódott a fogyasztási, forgalmi típusú adók (ÁFA, jövedéki adó) felé. Ennek köszönhetően a magyar adórendszer versenyképessége növekedésnek indult. A kellő elméleti háttér után következett a dolgozat központi eleme, a digitalizációs változások a magyar adórendszerben. Két részben történt a vizsgálat: az adóeljárásban végbement változások, illetve a NAV által bevezetett digitális megoldások. Először is tehát bemutatásra kerültek a különféle, adóeljáráshoz kapcsolódó új, digitális rendszerek. A legfontosabbak ezek közül az eBEV és az ÁNYK rendszere volt, ugyanis ezek lényegében változtatták meg az adóeljárást, ugyanis a vállalatok a korábbi papír alapú ügyintézés helyett a digitális ügyintézésre váltottak. Kialakításuk több milliárd forintba került, azonban ez egy jól elhelyezett befektetés volt, ugyanis ezek a rendszerek által nagymértékű volt a gazdaság fehéredése, ezáltal gyorsan megtérült a befektetés, sőt több pénz folyik be az állami bevételek közé. Az ÁNYK-val összefüggésben az ONYA is elemzésre került, illetve összehasonlítottam a két rendszert. Végül arra a megállapításra jutottam, hogy az ONYA, ha a NAV tovább finomítja, növeli a rajta keresztül intézhető ügyek körét, akkor akár az ÁNYK elfelejtéséhez, illetve eltörléséhez is vezethet. A másik csoport tehát az ellenőrző rendszerek. Ezzel kapcsolatban négy fő rendszer került bemutatásra, amelyek közül valamennyi kapcsolódik az ÁFA-hoz. Első az online pénztárgép volt. Ennek kapcsán megállapítottam, hogy jelentős statisztikai változást hozott magával, ugyanis a bevezetést követően megugrott többek között a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma, azonban ez csak egy látszat javulás, mivel a bevezetést követően már megjelentek a korábban eltitkolt jövedelmek. A következő jól sikerült újítással, az EKÁER-rel közösen vizsgáltam meg a központi ÁFA bevételeket, megállapítottam, hogy az új digitális rendszerek három év alatt 500 milliárd forint többletbevételt eredményeztek. Ezek után az Online Számla, vagyis az online adatszolgáltatás következett. Ennek bemutatása után a három rendszert közösen elemezve, vizsgálva megállapítottam, hogy az állami bevételekre gyakorolt hatásuk nagymértékű volt, ugyanis a bevezetésük óta oly mértékben csökkent Magyarországon az áfarés, hogy az uniós átlag alá csökkent öt éve alatt. Ez bizonyítja a három rendszer sikerességét. Az utolsó, negyedik az online étel- és italautomaták bekötése. A gazdaság szereplőire zúdult negatív hatások miatt megkérdőjelezhető ennek a rendszernek a sikeressége. Ez az, ami megdöntötte azt a feltevést, miszerint valamennyi NAV által koordinált digitális rendszer összeségében pozitív hatással bírt a gazdaságra. Dolgozatom végén a jövő kérdése foglalkoztatott, taglaltam néhány közeljövőben történő változást, illetve foglalkoztam az MI kérdésével. A jövő azonban csak feltételezés, azonban az MI lehet az a rendszer, ami a jövőben majd az adózás terültét uralja.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Csáki Ilona
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Fellegi Miklós
Belső
egyetemi docens, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adórendszer(ek), digitalizáció, EKÁER, NAV, online számla
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:47
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet