Munkavállalók ösztönzése a környezettudatos életmódra egy légitársaság FSSC-jében

Horváth Adrienn (2020) Munkavállalók ösztönzése a környezettudatos életmódra egy légitársaság FSSC-jében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_EE_Horváth_Adrienn_IFFD0Q_Szakdolgozat.pdf] PDF
BA_EE_Horváth_Adrienn_IFFD0Q_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Horváth_Adrienn_IFFD0Q.pdf] PDF
BA_TO_Horváth_Adrienn_IFFD0Q.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (233kB)

Absztrakt (kivonat)

Már egy ideje megfogalmazódott bennem, hogy a szakdolgozatomat szeretném majd olyan témáról írni, ami nemcsak, hogy érdekel, hanem kétségkívül aktuális is, és olyan tényekre, esetleg problémákra világít rá, amelyek fontos szerepet töltenek be egyéni szinten, vállalati szinten, de akár globális szinten is. A vállalati társadalmi felelősségvállalás (Corporate Social Responsibility – CSR) olyan témákkal foglalkozik, amelyek szerintem megfelelnek az előbb említett „kritériumaimnak”. A dolgozatomban a CSR-on belül a természeti környezetre helyeztem a fókuszt.Úgy gondolom, hogy a környezettudatosságra igény van a munkahelyen is, hiszen a munkavállalók egy átlagos munkanapnak az egyharmadát itt töltik. Egyre nagyobb a nyomás ezen a területen, és a munkáltatóknak reagálniuk kell. Egyfelől példát kellene mutatniuk, és ösztönözniük kellene a dolgozóikat a „zöld” életmódra, másfelől pedig meg kéne próbálniuk csökkenteni a vállalat környezetszennyező vagy nem fenntartható életmódját. Vannak vállalatok, amelyeknek a tevékenysége igencsak negatív tényező a környezetünk számára, de éppen ezeknél a vállalatoknál kiemelten fontos, hogy változtassanak az élhetőbb jövő érdekében.Szakdolgozatomban azt vizsgáltam meg, hogy a KLM Holland Királyi Légitársaság milyen környezettudatos CSR tevékenységekkel próbálja meg ösztönözni a magyarországi FSSC-jében dolgozó munkavállalóit a környezettudatos életmódra. Első sorban ismertettem az alapvető definíciókat, elméleteket, amelyeket később használtam. Beszéltem a CSR, a fenntarthatóság és a fenntartható fejlődés, a Triple Bottom Line, valamint a környezettudatosság fogalmairól. Ezután említést tettem a légitársaságok helyzetéről a környezetvédelemben, és áttértem az általam választott vállalat bemutatására. Röviden és átfogóan bemutattam a KLM történetét, valamint szót ejtettem a vállalati szintű környezeti felelősségvállalásáról is. Ezt követően a vállalat budapesti irodáját ismertettem, és itt beszéltem lényegesebben az általam vizsgált CSR kezdeményezésekről. Bemutattam, hogy milyen meglévő környezettudatos intézkedései vannak az irodának, illetve említést tettem arról is, hogy milyen egyéb CSR tevékenységeket folytat a társadalmi vonalon az iroda. A kvantitatív jellegű kutatásomban arra kerestem a választ, hogy miként ösztönzi a munkavállalókat a környezettudatosságra a KLM budapesti FSSC-jének CSR politikája. Ehhez egy kérdőívet küldtem körbe az FSSC dolgozói körében, amelyben véleményükre irányulóan kellett választ adniuk a környezettudatos CSR tevékenységek kapcsán. A felmérésemből kiderült, hogy a kérdőívben résztvevők többsége pozitívan és motiváltan áll hozzá az iroda ezen tevékenységeihez. Azt tapasztaltam a dolgozatom írása során, hogy a KLM budapesti irodája nagyon jó úton halad a környezettudatosságra motiválásban. Még sokat kell fejlődnie a CSR tevékenységek terén, de mindenképpen biztos úton halad afelé, hogy ne csak „zöldebb” legyen, de „zöldre” is ösztönözze az alkalmazottjait. A kutatási kérdés mellett három hipotézist is megfogalmaztam, amelyek arra irányultak, hogy adott csoportok között van-e különbség abban, hogy mennyire tartják fontosnak a környezettudatosságot az irodában a munkavállalók. Ezek megvizsgálásánál, mindhárom alkalommal, a 100 fős mintámat két csoportra osztottam (fiatalabbak és idősebbek, nők és férfiak, három évnél régebb óta és három évnél kevesebb ideje itt dolgozók) és megnéztem, hogy van-e különbség a csoportok válaszai között. Az eredmények két esetben igazolták az előzetes feltevésemet, miszerint a fiatalabb munkavállalóknak és a nőknek is fontosabb, hogy a munkahelyen is találkozzanak a környezettudatossággal. A harmadik hipotézisemet viszont nem tudtam beigazolni, ugyanis nem volt szembetűnő különbség a válaszok között, a cégnél töltött idő figyelembevételével. Kutatásom zárásaként levontam a következtetéseket és javaslatokat tettem az FSSC környezettudatos CSR tevékenységeire vonatkozóan, majd összefoglaltam a dolgozatomat. Ahogy említettem, hozzám közel áll ez a téma, ezért kifejezetten izgalmasnak találtam azt a lehetőséget, hogy az általam fontosnak tartott értékekről kutassak annál a vállalatnál, amelynél jelenleg dolgozom. A KLM-nek vállalati szinten is példaértékűek a projektjei, amelyek kitűnnek az iparágából, amelyekkel valódi gyakorlatokként járul hozzá a tevékenységéből fakadó szennyezés csökkentésére. Bár tisztában kell lennünk a vállalatok jelentős mértékű felelősségéről a környezetvédelemben, de egyénenként is mindent meg kell tennünk, ami tőlünk telik, mert közös felelősségünk, hogy egy fenntarthatóbb és élhetőbb jövőt teremtsünk a bolygónkon.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Géring Zsuzsanna Margit
Belső
Tud.fomunk., Menedzsment Tanszék, PSZK
Kovács Noémi Ibolya
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, környezettudatosság, környezetvédelem, légiközlekedés, vállalati felelősség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:44
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet