A belső kommunikáció szerepének és fontosságának tanulmányozása egy FSSC szervezeti változásainak idején

Kovács Alexa (2020) A belső kommunikáció szerepének és fontosságának tanulmányozása egy FSSC szervezeti változásainak idején. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_EE_Kovács_Alexa_MTLQFB_Szakdolgozat.pdf] PDF
BA_EE_Kovács_Alexa_MTLQFB_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 13..

Download (1MB)
[thumbnail of BA_EE_Kovács_Alexa_Titkosítási kérelem.pdf] PDF
BA_EE_Kovács_Alexa_Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (34kB)
[thumbnail of BA_TO_Kovács_Alexa_MTLQFB.pdf] PDF
BA_TO_Kovács_Alexa_MTLQFB.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 13..

Download (543kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a belső kommunikáció és a szervezeti változások kapcsolatát vizsgáltam. Az SSC szektorban magam is megtapasztalhattam mennyire gyorsan változik minden. Amikor már azt gondolja az ember, hogy többé-kevésbé megismerte a munkafolyamatokat, hozzászokott a közeghez, akkor mindig jön valami teljesen új technológia, procedúra vagy rendszer, ami kibillenti a szervezetet az egyensúlyi állapotból. A KLM Magyarországi Fióktelepénél dolgozom, ahol jelenleg egy nagyobb volumenű szervezeti átalakulás zajlik. Kihasználva ezt a lehetőséget a kutatásomat erre az éppen folyamatban lévő projektre építettem fel. A projekt Finance Function Transformation 2 (FFT2) nevet viseli. Kutatásom során arra kerestem a válaszokat, hogy a belső kommunikáció milyen szerepet tölt be egy változás idején, miért van rá szükség, hogyan járul hozzá a változás folyamatához. A kutatáshoz kapcsolódó kérdésem a következő volt: Milyen funkciót tölt be a belső kommunikáció a szervezeti változások során? A szakdolgozatom első felében arra helyeztem a hangsúlyt, hogy bemutassam a kommunikáció, illetve a változás külön-külön, hogyan kapcsolódik a szervezetek életéhez. Először is fontos volt megkülönböztetni a belső, illetve külső kommunikációt, ugyanis a dolgozatom során kizárólag az előbbivel foglalkoztam. Bemutattam, hogy a szervezeten belül a kommunikáció milyen célt lát el, hogyan lehet csoportosítani, illetve milyen csatornákon keresztül valósul meg. Ezenkívül szakdolgozatomban kitértem arra is, hogy a változások, hogyan kötődnek a szervezetek életéhez. Mit is jelent pontosan egy változás, milyen okok vezethetnek a kialakulásához, valamint milyen fázisokból áll. Annak érdekében, hogy a kutatási kérdésemre válaszokat kapjak, kvalitatív kutatásmódszertant választottam. Ezen belül pedig összesen 9 személlyel készítettem interjút a budapesti központon belül. Továbbá, kiegészítő dokumentumokat is kaptam a vállalattól annak érdekében, hogy átfogóan tudjam vizsgálni az adott projektet. Az interjúalanyok kiválasztása során törekedtem arra, hogy minden szervezeti szintről válasszak embereket. A projekttel kapcsolatban azt emelném ki, hogy egy radikális változásról van szó, tehát a szervezet egészét érinti, felülről kezdeményezett, melynek során új rendszerek, illetve folyamatok jönnek létre. Továbbá, a vállalatcsoport több központját érinti, illetve 2 nagyobb fázisból áll. A projekt koordinálásáért egy központi projektcsoport a felelős.Az interjúk során kapott válaszok alapján arra a megállapításra jutottam, hogy a belső kommunikáció ugyanúgy megtartja a 4 alapfunkcióját: érzelmi, motivációs, információs, illetve ellenőrzési, viszont ezek a funkciók egy kicsit kiegészülnek, többletjelentést kapnak. Ebben az időszakban talán az információs funkciónak van legnagyobb szerepe, ugyanis a szervezet tagjai igénylik a folyamatos tájékoztatást. Általánosságban elmondható, hogy az emberek szeretik a rendszereket, és ha lehet akkor inkább kerülik a változó, bizonytalan állapotokat. Ezenkívül a kutatásom során olyan eredményeket kaptam még, miszerint a szervezeti változás során a megfelelő belső kommunikáció csökkenti a szervezeti ellenállások kialakulását pont azért, mert a megfelelő csatornákon keresztül mindenkihez eljutnak az információk, ezáltal a szervezet tagjai nem maradnak meg egy instabil állapotban, ahol senki nem tud semmiről. Így a fluktuáció is csökkenthető, a lojalitás a vállalat irányába pedig megnövekedhet. Az interjúalanyok elmondták, hogy nagyon fontos a bizalom a szervezeten belül, főleg ezekben az időszakokban. Ha a dolgozók érthető utasításokat kapnak, valamint visszajelzéseik meghallgatásra találnak, akkor könnyebben átvészelik a nehéz periódust, ugyanis a vállalat azt sugározza feléjük, hogy számít a véleményük, tehát fontosak. A megfelelő és időben történő belső kommunikációval megelőzhetőek az álhírek, rémhírek megjelenése. Továbbá, a kommunikációs csatornák révén közvetíthetőek a közös célok, illetve a közös jövőkép, ami egy változás során elengedhetetlen. Céltalanul az egész átalakulási folyamat megbukik.             A kutatás alapján arra a megállapításra jutottam, hogy nagyon fontos az összhang a belső kommunikációban, főleg egy ekkora volumenű változás során. Véleményem szerint sokkal hatékonyabb lett volna, ha a különböző központok egységes tervet készítenek az egész változásról, valamint annak kommunikálásáról. Egy nagyvállalatról beszélünk, hiába dolgozza ki a terveket az FSSC, ha a különböző központok teljesen másképpen gondolkodnak, másképpen cselekednek. Ezek összehangolásáért pedig a központi projektcsoport lett volna a felelős.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Tamás
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Nusser Tamás
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belső kommunikáció fejlesztése, kommunikációs terv, szervezeti átalakulás, szervezeti kommunikáció, változásmenedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:44
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet