Az X, Y és Z generációhoz tartozó dolgozók elkötelezettségének fokozásának alkalmazott vezetői és szervezeti módszerei egy induló idegenforgalmi projektben

Jambrich Dániel (2020) Az X, Y és Z generációhoz tartozó dolgozók elkötelezettségének fokozásának alkalmazott vezetői és szervezeti módszerei egy induló idegenforgalmi projektben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkositasi.pdf] PDF
Titkositasi.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Jambrich_Dániel_MVIUR1.pdf] PDF
BA_TO_Jambrich_Dániel_MVIUR1.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14..

Download (572kB)

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt A 21. század elején végbemenő generációváltás a technológiai fejlődés felgyorsulásának okaként újszerű hatásként jelenik meg. Ez a fajta intenzív modernizáció a korosztályok közti generációs különbség növekedését eredményezte, mely már elemi tényezőnek tekinthető egy szervezet felépítésében, dolgozóinak elkötelezettségének kialakulásában. Az általam bemutatott induló idegenforgalomi projekt, -mely egy félautomatizált, féldigitális apartmanház- demonstrálja, hogy mennyire központi tényező, hogy e három generációt milyen eltérő motivátorok határoznak meg, ezért divergens eszközökkel lehet az elkötelezettségüket növelni.A szakdolgozatom kutatásának elsődleges célja az volt, hogy megvizsgálhassa az összefüggéseket a szervezeti elkötelezettség kialakulása, megléte és az azokat befolyásoló tényezők között generációs bontásban. Tanulmányozásom során azt próbálom vizsgálni, hogy a Sunset Resort Apartmanház projekten dolgozó Y generációhoz tartozó közép- és felsővezetők melyik korcsoporthoz tartozó munkatársaikkal tudnak jobban azonosulni saját és az ott dolgozók véleménye szerint. Szintén tanulmányozom, hogy a projekt során alkalmazott szervezeti elkötelezettséget növelő módszerek közül melyik gyakorolja a legnagyobb hatást a Z generációhoz tartozó munkavállalók szerint, valamint vizsgálom ennek okait. Ezen kérdések megválaszolása érdekében fókuszcsoportos interjút végeztem a projekten dolgozó munkavállalók körében. A megbízhatóság növelése érdekében a Sunset Resort Apartmanház projektmenedzserével készítettem mélyinterjút. A vizsgálatot és a szervezeti elkötelezettség típusainak bemutatását segítette Angle és Perry által megfogalmazott maradási- és értékelkötelezettség, O’Reilly és Chatman „Érdekeltség, identifikáció és internalizáció”, valamint Meyer és Allen által bemutatott Three-Component Model of Organizational Commitment modell. Elsősorban a szervezeti elkötelezettséget, mint egy pszichológiai állapotot, mely csökkenti az egyén kilépésének esélyét (MEYER ÉS ALLEN, 1990) értelmeztem. Mivel úgy éreztem, hogy kialakult több a projekten dolgozó munkavállaló esetében is, ismertetésre került az Organizational Citizenship Behavior. A Sunset Resort Apartmanház projekten az X, az Y és a Z generáció tagjai is jelen vannak, valamint a kutatási kérdésem lényeges eleme a korosztályok közti különbségek, így több megközelítésből mutattam be a generáció fogalmát. Ezek közül Székely Levente megfogalmazását alkalmazom, mivel az elsősorban szociológiai perspektívából közelíti meg a fogalmat, nem pedig biológiai szemszögből vizsgálja azt. A szociológus a generációkat így definiálja: „Egy generáció egy adott időszakban született emberek csoportja, akiket gyakran közös tulajdonságok, jellegzetességek kapcsolnak össze.” Ezt az értelmezést kiegészítettem azzal a kitétellel, hogy egy adott korosztály első és utolsó megszületett tagja között nem telhet el több, mint 30 év. A vizsgálatom során elért eredményeim alapján azt a következtetést vontam le, hogy a Sunset Resort Apartmanház projekten dolgozó Y generációhoz tartozó közép- és felsővezetők elsősorban a Z korosztályt képviselő munkavállalókkal tudnak azonosulni. Ezt elősegíti a korcsoport által is tanúsított könnyebb kommunikáció -mely megjelenik egyszerre személyesen és online formában is-, nagyobb rugalmasság -mely a feladatok elvégzésének módszereit és típusait foglalja magában-, valamint a modern technológia alaposabb ismerete. Ugyanakkor kimutatható az is, hogy hátrányként értékelik a precíz munkavégzés hiányát, mely egyáltalán nem jellemző a projekten dolgozó, X korcsoportot képviselő munkavállalókra. Vizsgálatom alátámasztja azt is, hogy a Z generációhoz tartozó beosztottak vállalati elkötelezettségére pozitívan leginkább a vállalatnál tapasztalható technológiai fejlettség, rugalmas munkaidő, illetve az integrált ötletek hatnak. Ezzel szemben negatív tényezőként van jelen a megfelelő munkakörnyezet biztosításának hiánya -leszámítva a modern technológiai eszközöket-, valamint a mikroellenőrzések túlzott gyakorisága. Vizsgálatom alátámasztja azt is, hogy a Z generációhoz tartozó beosztottak vállalati elkötelezettségére pozitívan leginkább a vállalatnál tapasztalható technológiai fejlettség, rugalmas munkaidő, illetve az integrált ötletek hatnak. Ezzel szemben negatív tényezőként van jelen a megfelelő munkakörnyezet biztosításának hiánya -leszámítva a modern technológiai eszközöket-, valamint a mikroellenőrzések túlzott gyakorisága. Véleményem szerint a projekt legnagyobb előnye jelenti saját magára a legnagyobb veszélyforrást is. Egy ilyen szinten diverzifikált munkaerő a projekt stratégiai előnyét képezheti, ugyanakkor az egymástól jelentősen eltérő igények kielégítése nehézkes és a hosszútávú fenntarthatósága egyáltalán nem garantált. Úgy gondolom, hogy amennyiben a projekt vezetősége nem tér el ettől a kijelölt irányzattól és a jelenlegi szint fenntartásához, vagy növeléséhez szükséges erőforrások a jövőben is rendelkezésre állnak, akkor a munkavállalók szervezeti elkötelezettségének fenntartása nem fog problémát jelenteni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Krajcsák Zoltán
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Nikolett Fűzi
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: emberi erőforrások fejlesztése, Garnet Investment Kft., generációs különbségek, humán erőforrás, szervezeti elkötelezettség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:43
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:43

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet