Jambrich Dániel (2020) Az X, Y és Z generációhoz tartozó dolgozók elkötelezettségének fokozásának alkalmazott vezetői és szervezeti módszerei egy induló idegenforgalmi projektben. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14.. Download (1MB) |
|
PDF
Titkositasi.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_TO_Jambrich_Dániel_MVIUR1.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 14.. Download (572kB) |
Absztrakt (kivonat)
Absztrakt A 21. század elején végbemenő generációváltás a technológiai fejlődés felgyorsulásának okaként újszerű hatásként jelenik meg. Ez a fajta intenzív modernizáció a korosztályok közti generációs különbség növekedését eredményezte, mely már elemi tényezőnek tekinthető egy szervezet felépítésében, dolgozóinak elkötelezettségének kialakulásában. Az általam bemutatott induló idegenforgalomi projekt, -mely egy félautomatizált, féldigitális apartmanház- demonstrálja, hogy mennyire központi tényező, hogy e három generációt milyen eltérő motivátorok határoznak meg, ezért divergens eszközökkel lehet az elkötelezettségüket növelni.A szakdolgozatom kutatásának elsődleges célja az volt, hogy megvizsgálhassa az összefüggéseket a szervezeti elkötelezettség kialakulása, megléte és az azokat befolyásoló tényezők között generációs bontásban. Tanulmányozásom során azt próbálom vizsgálni, hogy a Sunset Resort Apartmanház projekten dolgozó Y generációhoz tartozó közép- és felsővezetők melyik korcsoporthoz tartozó munkatársaikkal tudnak jobban azonosulni saját és az ott dolgozók véleménye szerint. Szintén tanulmányozom, hogy a projekt során alkalmazott szervezeti elkötelezettséget növelő módszerek közül melyik gyakorolja a legnagyobb hatást a Z generációhoz tartozó munkavállalók szerint, valamint vizsgálom ennek okait. Ezen kérdések megválaszolása érdekében fókuszcsoportos interjút végeztem a projekten dolgozó munkavállalók körében. A megbízhatóság növelése érdekében a Sunset Resort Apartmanház projektmenedzserével készítettem mélyinterjút. A vizsgálatot és a szervezeti elkötelezettség típusainak bemutatását segítette Angle és Perry által megfogalmazott maradási- és értékelkötelezettség, O’Reilly és Chatman „Érdekeltség, identifikáció és internalizáció”, valamint Meyer és Allen által bemutatott Three-Component Model of Organizational Commitment modell. Elsősorban a szervezeti elkötelezettséget, mint egy pszichológiai állapotot, mely csökkenti az egyén kilépésének esélyét (MEYER ÉS ALLEN, 1990) értelmeztem. Mivel úgy éreztem, hogy kialakult több a projekten dolgozó munkavállaló esetében is, ismertetésre került az Organizational Citizenship Behavior. A Sunset Resort Apartmanház projekten az X, az Y és a Z generáció tagjai is jelen vannak, valamint a kutatási kérdésem lényeges eleme a korosztályok közti különbségek, így több megközelítésből mutattam be a generáció fogalmát. Ezek közül Székely Levente megfogalmazását alkalmazom, mivel az elsősorban szociológiai perspektívából közelíti meg a fogalmat, nem pedig biológiai szemszögből vizsgálja azt. A szociológus a generációkat így definiálja: „Egy generáció egy adott időszakban született emberek csoportja, akiket gyakran közös tulajdonságok, jellegzetességek kapcsolnak össze.” Ezt az értelmezést kiegészítettem azzal a kitétellel, hogy egy adott korosztály első és utolsó megszületett tagja között nem telhet el több, mint 30 év. A vizsgálatom során elért eredményeim alapján azt a következtetést vontam le, hogy a Sunset Resort Apartmanház projekten dolgozó Y generációhoz tartozó közép- és felsővezetők elsősorban a Z korosztályt képviselő munkavállalókkal tudnak azonosulni. Ezt elősegíti a korcsoport által is tanúsított könnyebb kommunikáció -mely megjelenik egyszerre személyesen és online formában is-, nagyobb rugalmasság -mely a feladatok elvégzésének módszereit és típusait foglalja magában-, valamint a modern technológia alaposabb ismerete. Ugyanakkor kimutatható az is, hogy hátrányként értékelik a precíz munkavégzés hiányát, mely egyáltalán nem jellemző a projekten dolgozó, X korcsoportot képviselő munkavállalókra. Vizsgálatom alátámasztja azt is, hogy a Z generációhoz tartozó beosztottak vállalati elkötelezettségére pozitívan leginkább a vállalatnál tapasztalható technológiai fejlettség, rugalmas munkaidő, illetve az integrált ötletek hatnak. Ezzel szemben negatív tényezőként van jelen a megfelelő munkakörnyezet biztosításának hiánya -leszámítva a modern technológiai eszközöket-, valamint a mikroellenőrzések túlzott gyakorisága. Vizsgálatom alátámasztja azt is, hogy a Z generációhoz tartozó beosztottak vállalati elkötelezettségére pozitívan leginkább a vállalatnál tapasztalható technológiai fejlettség, rugalmas munkaidő, illetve az integrált ötletek hatnak. Ezzel szemben negatív tényezőként van jelen a megfelelő munkakörnyezet biztosításának hiánya -leszámítva a modern technológiai eszközöket-, valamint a mikroellenőrzések túlzott gyakorisága. Véleményem szerint a projekt legnagyobb előnye jelenti saját magára a legnagyobb veszélyforrást is. Egy ilyen szinten diverzifikált munkaerő a projekt stratégiai előnyét képezheti, ugyanakkor az egymástól jelentősen eltérő igények kielégítése nehézkes és a hosszútávú fenntarthatósága egyáltalán nem garantált. Úgy gondolom, hogy amennyiben a projekt vezetősége nem tér el ettől a kijelölt irányzattól és a jelenlegi szint fenntartásához, vagy növeléséhez szükséges erőforrások a jövőben is rendelkezésre állnak, akkor a munkavállalók szervezeti elkötelezettségének fenntartása nem fog problémát jelenteni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | emberi erőforrások fejlesztése, Garnet Investment Kft., generációs különbségek, humán erőforrás, szervezeti elkötelezettség |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 13:43 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 13:43 |
Actions (login required)
Tétel nézet |