Illat- és színmarketing, avagy hogyan ösztönöznek vásárlásra érzékszerveink

Basa Bella (2021) Illat- és színmarketing, avagy hogyan ösztönöznek vásárlásra érzékszerveink. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Basa_Bella_DTA8Y2.pdf] PDF
Basa_Bella_DTA8Y2.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Basa_Bella_DTA8Y2.pdf] PDF
BA_TO_Basa_Bella_DTA8Y2.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (445kB)

Absztrakt (kivonat)

Úgy gondolom napjainkban egyre inkább ellenállunk a direkt marketingeszközöknek. A hagyományos ATL és BTL eszközök már nem keltik fel úgy a figyelmünket és érdeklődésünket, mivel folyton folyvást beléjük botlunk mindenhol. Emiatt elmondható, hogy egyre nehezebb elérni a fogyasztókat, rávenni őket a vásárlásra. Teljes mértékben érvényesül az úgynevezett „vidra effektus”.  A „vidra effektus” azt jelenti, hogy a fogyasztó a reklámmal való találkozás első pillanatában „becsukja a fülét”, hallani sem akar többet a termékről vagy a szolgáltatásról, mint a vidra, mikor a víz alá bukik. Ahhoz tehát, hogy a fogyasztók ne tudjanak így élből elzárkózni szükséges új marketingeszközökhöz nyúlni. Amire valójában gondolok, az az érzékszervi marketing, és ezen belül is az illat- és színmarketing. Véleményem szerint az érzékszervi marketing alkalmazása lehetőséget nyújt arra, hogy a fogyasztó úgy találkozzon a reklámmal, hogy azt talán észre se vegye. Amennyiben a vásárló nem érzékeli, hogy marketingeszközzel találkozott, a „vidra effektus” nem is tud életbe lépni, ezáltal nem vált ki automatikus elzárkózást. Dolgozatomban azonban ennél jobban el szeretnék merülni az érzékszervi marketing világában. Azt vizsgálom, hogy hogyan hat a színek és illatok harmóniája, egybevágósága vagy idegen szóval kongruenciája a vásárlási döntési folyamatra. Ezt a kérdést az F.M.C.G  vagyis a gyorsan forgó fogyasztási cikkeken belül a nem élelmiszer típusú termékcsoportok körében fogom vizsgálni. Vajon ennek a két ingernek összhangban kell-e lennie? Hogyan hat ez a termék megítélésére? Amennyiben a szín nem harmonizál az illattal, az negatív-e a termék megítélés szempontjából? Hogy ha negatív, akkor ez a vásárlói döntést is befolyásolja? A szakdolgozatom készítése során ezekre a kérdésekre kapok választ. Ahhoz pedig, hogy ezekhez a válaszokhoz hozzájussak természetesen primer és szekunder kutatást is végzek. Mindezek előtt viszont elméleti áttekintő rész kerül a szakdolgozat elejére, hogy az általam témához kapcsolódó fogalmakat ismertessem, melyeket szükségesnek ítélek meg. A primer kutatás interjús formában történik, hiszen így pontosabb, részletesebb válaszokhoz juthatok hozzá, melyek a kutatási kérdésem még pontosabb vizsgálatát teszik lehetővé.  Ahhoz, hogy az interjúkat színesebbé, érdekesebbé és egyben eredményesebbé is tegyem, feladatoknak és kísérletnek is hagyok benne helyet. A szakdolgozat végén összefoglalom azon eredményeket és véleményezem melyekhez hozzájutottam és következtetéseket vonok le, párhuzamba vagy éppen szembe állítom a primer kutatás eredményeivel és az általam előre megfogalmazott feltevésekkel.  Úgy gondolom, hogy ez egy fontos kérdés, melyet vizsgálni kell, hiszen, mint azt már említettem, napjainkban egyre nehezebb „megfogni” a fogyasztókat, köszönhetően a rendkívül színes termékpalettának és a rengeteg reklámnak, melyekkel akkor is találkozunk, ha nem akarunk.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Szilárd
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Sebők Gábor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: ábrák, érzékelés, érzékszervek, kutatási eredmények, marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:41
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet