Kisvállalati webáruház létrehozásának vizsgálata a RAKTECH Magyarország Kft. aspektusából

Grajzel Ádám (2020) Kisvállalati webáruház létrehozásának vizsgálata a RAKTECH Magyarország Kft. aspektusából. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Grajzel_Ádám_GGZ8IM.pdf] PDF
Grajzel_Ádám_GGZ8IM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Folyamatmodell.pdf] PDF
Folyamatmodell.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (286kB)
[thumbnail of BA_TO_Grajzel_Ádám_GGZ8IM.pdf] PDF
BA_TO_Grajzel_Ádám_GGZ8IM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom során egy magyarországi kisvállalat alapvető beszerzési, raktározási, szállítási, valamint gyártási folyamatainak megismerését és elemzését tűztem ki célul. Az elemzés során igyekeztem feltárni a főbb folyamatok összefüggéseit, a köztük levő kapcsolódási pontokat, illetve a cég profiljához illeszkedő fejlesztési lehetőségeket. A kutatásom tárgyát képző RAKTECH Magyarország Kft. tanulmányozását követően tisztán látszott, – és a vezetői igények is erre mutattak rá – hogy a cég bevételeinek növelése, továbbá innovációs lehetőségeinek kiaknázása érdekében az e-kereskedelem felé való nyitás, így egy webáruház kialakítása fogalmazható meg. A kisvállalatokra 2019-ig jellemző alacsony mértékű e-kereskedelem használat a vállalkozás esetében is igazolható. Bár a cég értékesítése során használja a hagyományos elektronikus kereskedelmi eszközöket – úgy, mint elektronikus levélváltás, keresőoptimalizálás (SEO) használat – a hírlevelek, a webshop és honlap fejlesztés vagy a közösségi média tartalommarketing és a Google hirdetési lehetőségek felé kimondottan nem nyit. A cég pénzügyi, gazdasági mutatóinak ismeretében könnyen megállapítható volt, hogy a cég értékesítésének nettó árbevétele bőven megengedi a befektetést, illetve indokolttá is teszi azt. Ezt alátámasztja a piaci részesedés vizsgálata is, melyben a vállalat országos szinten 1,8 %-os növekedést ért el a 2013-as megalapulása óta legfőbb tevékenységi körének vonatkozásában. Az elért eredmény véleményem szerint jónak mondható, azonban a nagyobb részesedési arány eléréséhez mindenképpen ajánlott az új eladási módszerek felé való nyitás, vagyis egy tudatosan felépített és jól fejlesztett webáruház létrehozása. A cég életében az elmúlt év tevékenységei kikövezték a forgalmazni kívánt termékek meghatározásával és az azok – saját gyártású vagy nagykereskedelmi – beszerzésével kapcsolatos döntéseket. A folyamatmodellezés során megismertem a cég tevékenységi köreit, beszerzési, értékesítési morálját, a cégműködés erősségeit és a fejlesztésre szoruló területeket, tevékenységeket. A leíró elemzés rámutatott, hogy a tevékenységek megfelelő formában, kevés optimalizálást követően rendelkezésre állnak az online térben való értékesítéshez, tehát az értékesítés által generált új feladatok megszervezése e területen sem ütközik akadályba. A jól strukturált folyamatok beállítása mellett a profitszerzés szignifikáns kelléke a jól megválasztott marketingstratégia kialakítása, melynek alapját az új, potenciális vevők elérése és az egy vevőre jutó forgalommaximalizálás képezi. Az SSL tanúsítvány által nyújtott biztonságérzet kialakításán és a pénzügyi tranzakciók kibővítésén kívül a megfelelő adatelemzési technológiák, mint például a Big Data használata is nélkülözhetetlen. Ezen túl a webáruház platformján használt modern grafikai megoldások, így a 3D termékfotók, a mozgóképek, infografikák vagy egy személyes hangvételű kisvideó is olyan előnyöket jelenthet, melyek a felmerülő költségeket gyorsan feledtetik. A személyre szabott, jól tervezett felugró ablak vagy „popup”, illetve az ezzel párhuzamosan használt akciók az eladási mutatókat növelik, amivel a grafikai költségek szintúgy kompenzálásra kerülnek. A gyakorlati kivitelezés első lépéseként a cégvezetésnek el kell döntenie, hogy a webshop tervezését a cégen belül, vagy pedig egy profi csapat segítségével valósítja meg. Mindkét út járható, azonban az első lehetőség rengeteg időt, energiát és utánajárást igényel a komplex feladat tökéletes átlátásához. A megfelelő domain, vagy más néven webcím, egy optimális méretű és sebességű webtárhely bérlése, majd a design, a logó és a színpaletta összeállítása a következő lépés. A megfelelő sablon és a teljes kép kialakítását követően a főoldal, az ezzel kapcsolatos leírások, illetve a menüpontok meghatározása a cél. Az elkészült felületet működésre kell bírni, amiben az interneten található bővítmények végtelen permutációja nyújt megoldást. A másik út esetében egy tapasztalt, profi csapat irányítja a tevékenység vezérfonalát, így az imént említett lépések koordinálásában is segítséget nyújtanak és megkönnyítik, lerövidítik a vállalat számára elengedhetetlen döntések meghozatalát. Ez a lehetőség bár komoly költségeket jelent, a fenti eredmények és a szakirodalom tükrében úgy gondolom, hogy a vállalat számára egy ilyen méretű beruházás nem okoz gondot és a minőségi kivitelezés ez esetben felülírja a költségek méretét. A céglátogatás során szerzett információ birtokában a készletgazdálkodással és nyilvántartással kapcsolatos hiányosságokba is betekintést nyerhettem. A hatékonyság növelése érdekében egy webshop kompatibilis készletnyilvántartó rendszer alapjai is felvázolásra kerültek, mivel egy ilyen program előnyei, funkciói, sajátosságai ismeretében a cég produktívabban képes ellátni a vizsgált területen végzett tevékenységeit. A szakdolgozatom elején megfogalmazott kutatási kérdéseket, valamint a hipotéziseket szeretném újra feleleveníteni és a kutatásom eredménye alapján reflektálni rájuk. Az első kérdésem arra irányult, hogyan épül fel egy, a kisvállalat tevékenységeiből adódó folyamatrendszer. A cégnél tett látogatásaim során volt lehetőségem megismerni mindkét telephely sajátosságait. A petőfibányai telephely területén a fő hangsúlyt a különböző salgópolc elemek gyártása kapja. A budapesti székhelyen zajló folyamatok ehhez képest a beérkező árajánlatkérések feldolgozásával, a megrendelt termékek raktárba helyezésével, komissiózásával, csomagolásával és a kiszállításra történő előkészítésével egészül ki. A központ sajátossága, hogy az itt dolgozó kollégák végzik a helyszíni felmérést. A két telephely között állandó összeköttetés figyelhető meg, mely az árukészlet folyamatos áramlása, a gyártott félkész termékek értékesítésen alapuló raktározása, illetve az eseti igények szerint felmerülő termékértékesítésre szánt áruk szállítása. A fent említett tevékenységeiket egy folyamatábrán keresztül is bemutattam, illetve részletes információval is szolgáltam, így jelen fejezetben való kiemelésétől eltekintek. A további két kérdésem a webshop kialakítás optimalizálásához szükséges marketingeszközök, illetve a webáruházkészítés legfontosabb lépései köré csoportosult, melyeket szintén aprólékosan feltártam az összegzés fentebb kifejtett szakaszában. A hipotéziseim során elsőként azt feltételeztem, hogy a RAKTECH Magyarország Kft. versenyképes, profitorientált működéséhez elengedhetetlen a webshop használata. A cégelemzést alapul véve ezt a felvetést meg kell, hogy cáfoljam, hiszen az elmúlt 7 év pénzügyi mutatói alapján jelentős növekedést ért el a vállalat a nettó árbevétel, az országos, valamint a megyei piaci részesedését illetően is. Úgy vélem, hogy a cég időben realizálta a hiányosságát ezen a területen és amennyiben a 2021. év folyamán kialakításra kerül a webáruház a kutatásom által megfogalmazott szempontokat is figyelembe véve, versenyelőnyre tehet szert az általuk képviselt területen. Második hipotézisem szintén elvetésre került, miszerint egy webáruház megtervezéséhez, létrehozásához profi szakemberek szükségesek, hiszen a szakirodalmi feldolgozás és a gyakorlati kivitelezés bemutatása alatt is minden szempont esetében kiderült, hogy kellő információgyűjtéssel és energiabefektetéssel a tevékenységek sora a vezetők vagy a megbízott munkatársak által megvalósítható. Ennek ellenére véleményem szerint a tapasztalat hiánya számos olyan problémát vethet fel a kialakítás során, melyek profitkiesést, ezen kívül jelentős utómunkát igényelhetnek. Végezetül a fentiek összefoglalásaképpen elmondható, hogy a RAKTECH Magyarország Kft. pénzügyi mutatóinak és piaci részesedésének ismeretében kimagasló adottságokkal rendelkezik, azonban ahhoz, hogy újabb növekedési potenciállal számolhasson, – országos és területi szinten egyaránt – szélesebb körben elérhető termékekre és szolgáltatásokra van szükség, melyet egy webáruház létrehozása garantálhat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bibók Eszter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Szigili Krisztina
Belső
Mestertanár, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-marketing - elektronikus marketing, folyamat modell, kisvállalatok, vállalati pénzügyek, weboldal tervezés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:41
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet