Grajzel Ádám (2020) Kisvállalati webáruház létrehozásának vizsgálata a RAKTECH Magyarország Kft. aspektusából. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Grajzel_Ádám_GGZ8IM.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Folyamatmodell.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (286kB) |
|
PDF
BA_TO_Grajzel_Ádám_GGZ8IM.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom során egy magyarországi kisvállalat alapvető beszerzési, raktározási, szállítási, valamint gyártási folyamatainak megismerését és elemzését tűztem ki célul. Az elemzés során igyekeztem feltárni a főbb folyamatok összefüggéseit, a köztük levő kapcsolódási pontokat, illetve a cég profiljához illeszkedő fejlesztési lehetőségeket. A kutatásom tárgyát képző RAKTECH Magyarország Kft. tanulmányozását követően tisztán látszott, – és a vezetői igények is erre mutattak rá – hogy a cég bevételeinek növelése, továbbá innovációs lehetőségeinek kiaknázása érdekében az e-kereskedelem felé való nyitás, így egy webáruház kialakítása fogalmazható meg. A kisvállalatokra 2019-ig jellemző alacsony mértékű e-kereskedelem használat a vállalkozás esetében is igazolható. Bár a cég értékesítése során használja a hagyományos elektronikus kereskedelmi eszközöket – úgy, mint elektronikus levélváltás, keresőoptimalizálás (SEO) használat – a hírlevelek, a webshop és honlap fejlesztés vagy a közösségi média tartalommarketing és a Google hirdetési lehetőségek felé kimondottan nem nyit. A cég pénzügyi, gazdasági mutatóinak ismeretében könnyen megállapítható volt, hogy a cég értékesítésének nettó árbevétele bőven megengedi a befektetést, illetve indokolttá is teszi azt. Ezt alátámasztja a piaci részesedés vizsgálata is, melyben a vállalat országos szinten 1,8 %-os növekedést ért el a 2013-as megalapulása óta legfőbb tevékenységi körének vonatkozásában. Az elért eredmény véleményem szerint jónak mondható, azonban a nagyobb részesedési arány eléréséhez mindenképpen ajánlott az új eladási módszerek felé való nyitás, vagyis egy tudatosan felépített és jól fejlesztett webáruház létrehozása. A cég életében az elmúlt év tevékenységei kikövezték a forgalmazni kívánt termékek meghatározásával és az azok – saját gyártású vagy nagykereskedelmi – beszerzésével kapcsolatos döntéseket. A folyamatmodellezés során megismertem a cég tevékenységi köreit, beszerzési, értékesítési morálját, a cégműködés erősségeit és a fejlesztésre szoruló területeket, tevékenységeket. A leíró elemzés rámutatott, hogy a tevékenységek megfelelő formában, kevés optimalizálást követően rendelkezésre állnak az online térben való értékesítéshez, tehát az értékesítés által generált új feladatok megszervezése e területen sem ütközik akadályba. A jól strukturált folyamatok beállítása mellett a profitszerzés szignifikáns kelléke a jól megválasztott marketingstratégia kialakítása, melynek alapját az új, potenciális vevők elérése és az egy vevőre jutó forgalommaximalizálás képezi. Az SSL tanúsítvány által nyújtott biztonságérzet kialakításán és a pénzügyi tranzakciók kibővítésén kívül a megfelelő adatelemzési technológiák, mint például a Big Data használata is nélkülözhetetlen. Ezen túl a webáruház platformján használt modern grafikai megoldások, így a 3D termékfotók, a mozgóképek, infografikák vagy egy személyes hangvételű kisvideó is olyan előnyöket jelenthet, melyek a felmerülő költségeket gyorsan feledtetik. A személyre szabott, jól tervezett felugró ablak vagy „popup”, illetve az ezzel párhuzamosan használt akciók az eladási mutatókat növelik, amivel a grafikai költségek szintúgy kompenzálásra kerülnek. A gyakorlati kivitelezés első lépéseként a cégvezetésnek el kell döntenie, hogy a webshop tervezését a cégen belül, vagy pedig egy profi csapat segítségével valósítja meg. Mindkét út járható, azonban az első lehetőség rengeteg időt, energiát és utánajárást igényel a komplex feladat tökéletes átlátásához. A megfelelő domain, vagy más néven webcím, egy optimális méretű és sebességű webtárhely bérlése, majd a design, a logó és a színpaletta összeállítása a következő lépés. A megfelelő sablon és a teljes kép kialakítását követően a főoldal, az ezzel kapcsolatos leírások, illetve a menüpontok meghatározása a cél. Az elkészült felületet működésre kell bírni, amiben az interneten található bővítmények végtelen permutációja nyújt megoldást. A másik út esetében egy tapasztalt, profi csapat irányítja a tevékenység vezérfonalát, így az imént említett lépések koordinálásában is segítséget nyújtanak és megkönnyítik, lerövidítik a vállalat számára elengedhetetlen döntések meghozatalát. Ez a lehetőség bár komoly költségeket jelent, a fenti eredmények és a szakirodalom tükrében úgy gondolom, hogy a vállalat számára egy ilyen méretű beruházás nem okoz gondot és a minőségi kivitelezés ez esetben felülírja a költségek méretét. A céglátogatás során szerzett információ birtokában a készletgazdálkodással és nyilvántartással kapcsolatos hiányosságokba is betekintést nyerhettem. A hatékonyság növelése érdekében egy webshop kompatibilis készletnyilvántartó rendszer alapjai is felvázolásra kerültek, mivel egy ilyen program előnyei, funkciói, sajátosságai ismeretében a cég produktívabban képes ellátni a vizsgált területen végzett tevékenységeit. A szakdolgozatom elején megfogalmazott kutatási kérdéseket, valamint a hipotéziseket szeretném újra feleleveníteni és a kutatásom eredménye alapján reflektálni rájuk. Az első kérdésem arra irányult, hogyan épül fel egy, a kisvállalat tevékenységeiből adódó folyamatrendszer. A cégnél tett látogatásaim során volt lehetőségem megismerni mindkét telephely sajátosságait. A petőfibányai telephely területén a fő hangsúlyt a különböző salgópolc elemek gyártása kapja. A budapesti székhelyen zajló folyamatok ehhez képest a beérkező árajánlatkérések feldolgozásával, a megrendelt termékek raktárba helyezésével, komissiózásával, csomagolásával és a kiszállításra történő előkészítésével egészül ki. A központ sajátossága, hogy az itt dolgozó kollégák végzik a helyszíni felmérést. A két telephely között állandó összeköttetés figyelhető meg, mely az árukészlet folyamatos áramlása, a gyártott félkész termékek értékesítésen alapuló raktározása, illetve az eseti igények szerint felmerülő termékértékesítésre szánt áruk szállítása. A fent említett tevékenységeiket egy folyamatábrán keresztül is bemutattam, illetve részletes információval is szolgáltam, így jelen fejezetben való kiemelésétől eltekintek. A további két kérdésem a webshop kialakítás optimalizálásához szükséges marketingeszközök, illetve a webáruházkészítés legfontosabb lépései köré csoportosult, melyeket szintén aprólékosan feltártam az összegzés fentebb kifejtett szakaszában. A hipotéziseim során elsőként azt feltételeztem, hogy a RAKTECH Magyarország Kft. versenyképes, profitorientált működéséhez elengedhetetlen a webshop használata. A cégelemzést alapul véve ezt a felvetést meg kell, hogy cáfoljam, hiszen az elmúlt 7 év pénzügyi mutatói alapján jelentős növekedést ért el a vállalat a nettó árbevétel, az országos, valamint a megyei piaci részesedését illetően is. Úgy vélem, hogy a cég időben realizálta a hiányosságát ezen a területen és amennyiben a 2021. év folyamán kialakításra kerül a webáruház a kutatásom által megfogalmazott szempontokat is figyelembe véve, versenyelőnyre tehet szert az általuk képviselt területen. Második hipotézisem szintén elvetésre került, miszerint egy webáruház megtervezéséhez, létrehozásához profi szakemberek szükségesek, hiszen a szakirodalmi feldolgozás és a gyakorlati kivitelezés bemutatása alatt is minden szempont esetében kiderült, hogy kellő információgyűjtéssel és energiabefektetéssel a tevékenységek sora a vezetők vagy a megbízott munkatársak által megvalósítható. Ennek ellenére véleményem szerint a tapasztalat hiánya számos olyan problémát vethet fel a kialakítás során, melyek profitkiesést, ezen kívül jelentős utómunkát igényelhetnek. Végezetül a fentiek összefoglalásaképpen elmondható, hogy a RAKTECH Magyarország Kft. pénzügyi mutatóinak és piaci részesedésének ismeretében kimagasló adottságokkal rendelkezik, azonban ahhoz, hogy újabb növekedési potenciállal számolhasson, – országos és területi szinten egyaránt – szélesebb körben elérhető termékekre és szolgáltatásokra van szükség, melyet egy webáruház létrehozása garantálhat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | e-marketing - elektronikus marketing, folyamat modell, kisvállalatok, vállalati pénzügyek, weboldal tervezés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 13:41 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 13:41 |
Actions (login required)
Tétel nézet |