Az Y és Z generációk a munkaerőpiacon. Munkavállalói attitűdök vizsgálata, összehasonlítása kvalitatív és kvantitatív módszerekkel az Y és Z generációk esetében

Hutka Bianka (2020) Az Y és Z generációk a munkaerőpiacon. Munkavállalói attitűdök vizsgálata, összehasonlítása kvalitatív és kvantitatív módszerekkel az Y és Z generációk esetében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Hutka Bianka_Szakdolgozat_2020!.pdf] PDF
Hutka Bianka_Szakdolgozat_2020!.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 12..

Download (2MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem_Hutka_Bianka.pdf] PDF
Titkosítási kérelem_Hutka_Bianka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (69kB)
[thumbnail of BA_TO_Hutka_Bianka_M8V8U1.pdf] PDF
BA_TO_Hutka_Bianka_M8V8U1.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 12..

Download (444kB)

Absztrakt (kivonat)

Diplomamunkámban szeretném megvizsgálni az Y (1980-1994) és Z (1995-2010) generációk munkavállalói attitűdjeit, kompetenciáit és motivációit. Témaválasztásom aktuálisát az adja, hogy a munkaerőpiacon egyre több korosztály dolgozik együtt. Mindez a munkáltatókat próbatétel elé állíthatja. Az eltérő korosztály munkatapasztalatai befolyásolhatják a munkavállalók teljesítményét. Az idősebb korosztály olyan szakmai tájékozottsággal rendelkezik, amelynek átadása hasznos lehet a fiatal munkavállalók számára. A fiatalabb generáció viszont lendületes, modern gondolkodásmódot biztosít, ami a fenntartható fejlődést tekintve nélkülözhetetlen. A két korosztály összehangolása meglehetősen célravezető lehet. A szakirodalomban bemutatásra kerül a kompetencia fogalom kialakulása, fejlődése. A digitális kompetencia felértékelődése, amely a munkaerőpiac felzárkóztatását, megerősítését eredményezheti. Szó esik a szociális („soft skillek”) és feladatorientált („hard skillek”) kompetenciákról, amelyek elemzésével a dolgozók produktivitása, munkahelyi magatartása tanulmányozható. Ezt követően rövid ismertetem a motiváció és az ösztönzésmenedzsment jelentőségét. Végül, folyamatelméleti modellként bemutatásra kerül az elváráselméleti modell és a méltányoságelméleti modell. A szakirodalomra támaszkodva összehasonítom a munkavállalói attitűdöket az Y és Z generációk esetében. Feltárom, hogy miként viselkedik a két korcsoport a munkaerőpiacon, milyen kritériumokkal lépnek fel a munkaadókkal szemben. Sorra veszem azon ösztönzési módszereket, amellyel eredményesebb munkára sarkallják a beosztottakat a foglalkoztatók. Emellett pedig, olyan motivációs eljárásokat említek, melyek célravezetők a dolgozók körében. Továbbá, előtérbe kerülnek a korcsoportok esetében felmerülő kompetenciák. Szakdolgozatom fő célja, hogy a korábban felvázolt témában kvalitatív és kvantitatív eljárás segítségével választ találjak a már említett kérdésekre. Lényeges tartom, hogy ne csak a munkavállalói oldalról közelítsük meg a témát, hanem a vegyük figyelembe a munkáltatók szemléletmódját is. Erre tökéletes megoldásnak a szakmai interjút és az online kérdőíves megkérdezést találtam. A szakmai mélyinterjú a munkáltatói oldal bemutatására szolgál egy általam kiválasztott szervezet példáján keresztül. Részletezem a szervezet toborzási és kiválasztási folyamatát, bemutatom a vállalat által fontosnak vélt munkavállalói kompetenciákat, valamint a vállalat eredményes projektjeinek munkavállalókra gyakorolt hatását. A kvantitatív módszeren alapuló online kérdőív létrejöttével választ kapok az Y és Z generációs munkavállalók szociális és feladatorientált készségeinek meglétéről, motivációs tényezőiről, javadalmazás fajtájáról. A primer kutatásban kapott eredmények egyértelműen jelzik a két nemzedék közötti harmóniát. Ez valószínűleg a munkaerőpiacon megjelenő munkavállalók közeli életkorának és a korcsoportok széles technikai ismeretének köszönhető. A szakmai interjúból kiderült, hogy a szellemi munkakörben dolgozók esetében a szociális készségek előtérbe kerülnek. A szervezetek számára elsődleges a megfelelő kommunikációs és együttműködési készség, valamint az újdonságok befogadására alkalmas látásmód. A kérdőív választ adott arra, hogy a „soft skillek” meghatározóbbak-e a „hard skillek”-től a munkavállalók szerint. A munkavállalók visszajelzései alapján kijelenthető, hogy a „soft skillek” és a „hard skillek” szerepe egyaránt meghatározó a munkavállalók számára. Egyes munkakörök betöltése esetén nélkülözhetetlen a feladatorientált készségek megléte. Legyen szó nyelvismeretről, szakirányú végzettségről vagy jogosítvány meglétéről. Mindemellett viszont, felértékelődött a „soft skillek” szerepe. Így a szociális kompetenciák is nagymértékben hozzájárulnak a beilleszkedéshez, csapatmunkához és fejlődéshez.   Az Y és Z generációs munkavállalók esetében felmerülő motivációs eszközöket illetően némi eltérés van. Habár mindkét nemzedék esetében a munkahelyi légkör és közösség kerül első helyre, további tényezőkként különbségek merülnek fel. Az Y generáció számára előnyt élvez a rugalmas munkaidő és a megfelelően felszerelt munkakörnyezet. A Z generáció számára a munkahelyi légkör és a juttatási csomag (alapbér, béren kívüli juttatások, bónuszok) ugyanannyira meghatározó. Ezt a rugalmas munkarend, feljebb lépési lehetőség, valamint a szakmai fejlődés egészíti ki. A kutatás alapján elmondható, hogy a javadalmazás mindkét generáció számára meghatározó. Az Y és Z generációk egyöntetűen a jutalom és bónusz kifizetését, bérfejlesztést, az előrelépés lehetőségét emeli ki jutalmazási formák legjavaként. Az Y és Z generációk elképzelhetetlennek tartják az ideális munkahelyet a versenyképes javadalmazás nélkül. Összességében tehát elmondható, hogy a cégeknek olyan munkavállókra van szükségük, akik hamar beilleszkednek a szervezetbe, így a vállalat értékeivel könnyedén tudnak azonosulni. A szervezeteknek érdemes nagy hangsúlyt fektetni a munkaerőpiacon jelen lévő nemzedék részletesebb feltérképezésére. A munkahelyválasztás külső és belső motivációjának összhangjával eredményezhető a szervezet produktivitása.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Brávácz Ibolya
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Kun Emese
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűdök, munkaerőpiac, vizsgálat, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:40
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:40

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet