Hutka Bianka (2020) Az Y és Z generációk a munkaerőpiacon. Munkavállalói attitűdök vizsgálata, összehasonlítása kvalitatív és kvantitatív módszerekkel az Y és Z generációk esetében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Hutka Bianka_Szakdolgozat_2020!.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 12.. Download (2MB) |
|
PDF
Titkosítási kérelem_Hutka_Bianka.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (69kB) |
|
PDF
BA_TO_Hutka_Bianka_M8V8U1.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 12.. Download (444kB) |
Absztrakt (kivonat)
Diplomamunkámban szeretném megvizsgálni az Y (1980-1994) és Z (1995-2010) generációk munkavállalói attitűdjeit, kompetenciáit és motivációit. Témaválasztásom aktuálisát az adja, hogy a munkaerőpiacon egyre több korosztály dolgozik együtt. Mindez a munkáltatókat próbatétel elé állíthatja. Az eltérő korosztály munkatapasztalatai befolyásolhatják a munkavállalók teljesítményét. Az idősebb korosztály olyan szakmai tájékozottsággal rendelkezik, amelynek átadása hasznos lehet a fiatal munkavállalók számára. A fiatalabb generáció viszont lendületes, modern gondolkodásmódot biztosít, ami a fenntartható fejlődést tekintve nélkülözhetetlen. A két korosztály összehangolása meglehetősen célravezető lehet. A szakirodalomban bemutatásra kerül a kompetencia fogalom kialakulása, fejlődése. A digitális kompetencia felértékelődése, amely a munkaerőpiac felzárkóztatását, megerősítését eredményezheti. Szó esik a szociális („soft skillek”) és feladatorientált („hard skillek”) kompetenciákról, amelyek elemzésével a dolgozók produktivitása, munkahelyi magatartása tanulmányozható. Ezt követően rövid ismertetem a motiváció és az ösztönzésmenedzsment jelentőségét. Végül, folyamatelméleti modellként bemutatásra kerül az elváráselméleti modell és a méltányoságelméleti modell. A szakirodalomra támaszkodva összehasonítom a munkavállalói attitűdöket az Y és Z generációk esetében. Feltárom, hogy miként viselkedik a két korcsoport a munkaerőpiacon, milyen kritériumokkal lépnek fel a munkaadókkal szemben. Sorra veszem azon ösztönzési módszereket, amellyel eredményesebb munkára sarkallják a beosztottakat a foglalkoztatók. Emellett pedig, olyan motivációs eljárásokat említek, melyek célravezetők a dolgozók körében. Továbbá, előtérbe kerülnek a korcsoportok esetében felmerülő kompetenciák. Szakdolgozatom fő célja, hogy a korábban felvázolt témában kvalitatív és kvantitatív eljárás segítségével választ találjak a már említett kérdésekre. Lényeges tartom, hogy ne csak a munkavállalói oldalról közelítsük meg a témát, hanem a vegyük figyelembe a munkáltatók szemléletmódját is. Erre tökéletes megoldásnak a szakmai interjút és az online kérdőíves megkérdezést találtam. A szakmai mélyinterjú a munkáltatói oldal bemutatására szolgál egy általam kiválasztott szervezet példáján keresztül. Részletezem a szervezet toborzási és kiválasztási folyamatát, bemutatom a vállalat által fontosnak vélt munkavállalói kompetenciákat, valamint a vállalat eredményes projektjeinek munkavállalókra gyakorolt hatását. A kvantitatív módszeren alapuló online kérdőív létrejöttével választ kapok az Y és Z generációs munkavállalók szociális és feladatorientált készségeinek meglétéről, motivációs tényezőiről, javadalmazás fajtájáról. A primer kutatásban kapott eredmények egyértelműen jelzik a két nemzedék közötti harmóniát. Ez valószínűleg a munkaerőpiacon megjelenő munkavállalók közeli életkorának és a korcsoportok széles technikai ismeretének köszönhető. A szakmai interjúból kiderült, hogy a szellemi munkakörben dolgozók esetében a szociális készségek előtérbe kerülnek. A szervezetek számára elsődleges a megfelelő kommunikációs és együttműködési készség, valamint az újdonságok befogadására alkalmas látásmód. A kérdőív választ adott arra, hogy a „soft skillek” meghatározóbbak-e a „hard skillek”-től a munkavállalók szerint. A munkavállalók visszajelzései alapján kijelenthető, hogy a „soft skillek” és a „hard skillek” szerepe egyaránt meghatározó a munkavállalók számára. Egyes munkakörök betöltése esetén nélkülözhetetlen a feladatorientált készségek megléte. Legyen szó nyelvismeretről, szakirányú végzettségről vagy jogosítvány meglétéről. Mindemellett viszont, felértékelődött a „soft skillek” szerepe. Így a szociális kompetenciák is nagymértékben hozzájárulnak a beilleszkedéshez, csapatmunkához és fejlődéshez. Az Y és Z generációs munkavállalók esetében felmerülő motivációs eszközöket illetően némi eltérés van. Habár mindkét nemzedék esetében a munkahelyi légkör és közösség kerül első helyre, további tényezőkként különbségek merülnek fel. Az Y generáció számára előnyt élvez a rugalmas munkaidő és a megfelelően felszerelt munkakörnyezet. A Z generáció számára a munkahelyi légkör és a juttatási csomag (alapbér, béren kívüli juttatások, bónuszok) ugyanannyira meghatározó. Ezt a rugalmas munkarend, feljebb lépési lehetőség, valamint a szakmai fejlődés egészíti ki. A kutatás alapján elmondható, hogy a javadalmazás mindkét generáció számára meghatározó. Az Y és Z generációk egyöntetűen a jutalom és bónusz kifizetését, bérfejlesztést, az előrelépés lehetőségét emeli ki jutalmazási formák legjavaként. Az Y és Z generációk elképzelhetetlennek tartják az ideális munkahelyet a versenyképes javadalmazás nélkül. Összességében tehát elmondható, hogy a cégeknek olyan munkavállókra van szükségük, akik hamar beilleszkednek a szervezetbe, így a vállalat értékeivel könnyedén tudnak azonosulni. A szervezeteknek érdemes nagy hangsúlyt fektetni a munkaerőpiacon jelen lévő nemzedék részletesebb feltérképezésére. A munkahelyválasztás külső és belső motivációjának összhangjával eredményezhető a szervezet produktivitása.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | attitűdök, munkaerőpiac, vizsgálat, Y generáció, Z generáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 13:40 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 13:40 |
Actions (login required)
Tétel nézet |