Zsetkó Nikolett (2014) A CE jelölés szerepe az áruk szabad mozgásának szabályozásában a belső piacon. Külkereskedelmi Kar.
PDF
A CE jelölés szerepe_Zsetkó Nikolett.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A CE jelölés szerepe az áruk szabad mozgásának szabályozásában az egységes belső piacon A szakdolgozatom témája a CE jelölés fontossága az áruk szabad mozgásának szabályozásában. Ennek tükrében arra kerestem a választ, hogy milyen szerepet tölt be a CE jelölés a belső piaci szabályozásban és arra, hogy milyen kép alakult ki a fogyasztókban erről a jelölésről. A dolgozat célja egyrészt az volt, hogy betekintést nyújtson a CE jelöléshez kapcsolódó szabályozásokba, másrészt pedig a fogyasztók ismereteibe. Egyfelől az áruk Unión belüli mozgásának formáit, a régi és az új megközelítési irányelvek lényegét, a köztük lévő különbségeket, valamint a kölcsönös elismerésről szóló rendelet kialakulásának előzményeit, annak fontosságát szerettem volna bemutatni. Ezen kívül az akkreditálás és a piacfelügyelet jelentőségét, az erre vonatkozó rendelet megalkotásának okait, a termékek forgalomba hozatalának közös keretrendszeréről szóló határozatot, valamint a szabványosítás fontosságát, illetve a nemzeti és nemzetközi szabványok tulajdonságait írtam le. Ezek mellett demonstrálni szerettem volna az egyes gazdasági szereplők feladatait, a CE jelölés lényegét, és a megszerzéséhez szükséges folyamat egyes lépéseit. A gyerekjátékok biztonságáról szóló irányelv példáján keresztül szemléltetésre kerültek a gyártó feladatai, kötelezettségei, a kötelezően összeállítandó műszaki dokumentáció és az EK megfelelőségi nyilatkozat legfontosabb tartalmi elemei. Másfelől fel szerettem volna tárni, hogy hogyan viszonyulnak mind az uniós, mind pedig a hazai fogyasztók a forgalomba hozott termékeken látható logókhoz, de legfőképpen a CE jelöléshez. Ehhez elemezésre került egy Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet és egy Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal által készített felmérés. Ezekből arra lehet következtetni, hogy uniós szinten nem megfelelő a logók jelentésének közvetítése a fogyasztók felé. Emellett egy általam összeállított kérdőív segítségével felmértem a hazai vásárlók CE jelöléshez kapcsolódó ismereteit. A kapott adatok alapján azt állapítottam meg, hogy nagy szükség lenne a magyarországi polgárok informálására a témát illetően, hiszen a megkérdezetteknek kevesebb, mint a fele tudta, hogy mi az a CE jelölés. A felmérésekből kiderült, hogy nagyon kevés azoknak az embereknek az aránya, akik tisztában vannak a CE betűk jelentésével és használatának okaival. A legtöbb ember nap, mint nap találkozik ezzel a jelöléssel számos terméken (például elektronikai eszközökön vagy háztartási berendezéseken), de ennek ellenére nem tudják, hogy mit jelent és miért van feltüntetve. A kérdőív rámutatott arra is, hogy melyek azok a termékkategóriák, amelyeken már látták az említett betűket. A kitöltők válaszai szerint a nemeket illetően a férfiak, az egyes korcsoportokat illetően pedig a 24-30 év közötti korosztály van jobban tisztában a CE jelölés jelentéstartalmával. A kedvezőtlen eredményeket követően bemutattam néhány megbízható forrást, melyek segítségével kiegészíthető a fogyasztók hiányos tudása. Először a Bizottság által kiadott Kék Könyv módosított változatát szemléltettem. Ebből minden fontos információt meg lehet tudni a témát illetően, azonban egyetlen hátránya, hogy nincs lefordítva magyar nyelvre. Ez után ismertettem néhányat abból a számos előadásból, illetve tanfolyamból, melyek korábban megrendezésre kerültek a CE jelöléssel kapcsolatban. Például idén fejeződik be az Európai Játékipar által szervezett 2012 óta tartó kampánysorozat, melynek célja a vonatkozó irányelv bemutatása és a játékgyártók ismereteinek elmélyítése volt. Ennek keretében Magyarországon márciusban tartottak egy web-szemináriumot a direktíva prezentálásának céljából. A kapott eredmények alapján úgy gondolom, hogy uniós, illetve nemzeti szinten is szükség lenne külső beavatkozásra ahhoz, hogy a tájékozatlanság problémája megoldódjon, vagy legalábbis mérséklődjön. Ezt a helyzetet egyrészt televíziós reklámokkal, rádiós hírveréssel, illetve internetes propagandával lehetne orvosolni, melyekben felkeltik a fogyasztók figyelmét a CE jelölést illetően. A reklámok rövid tájékoztatást adnának, és informálódási lehetőségeket mutatnának be az érdeklődők számára. A vizuális emberek figyelmének megragadására újságcikkeket is lehetne közölni a témában. Ezek akár uniós támogatások keretében is megvalósulhatnának, mivel a közérdeket szolgálja az egyes tagországok polgárainak felvilágosítása. Másrészt nagy lépéseket lehetne elérni ez ügyben azzal is, ha általános vagy középiskolás korban tanítanák a gyerekeknek az Unióban forgalmazott termékeken látható jelölésekkel kapcsolatos ismereteket. Például gazdaságföldrajzból, de más órák keretében is sor kerülhetne az efféle ismeretek átadására. Én már tettem ennek a problémának a kiküszöbölése érdekében, hiszen a környezetemben lévő emberek, a család és a barátok a szakdolgozatom által már mind tudják, hogy mi az a CE jelölés és miért fontos az, hogy rajta legyen bizonyos termékkategóriákon.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Főiskola
Kar
Tanszék
Világgazdaságtan és Nemzetközi Kereskedelem Intézeti Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | CE jelölés, Gyermekjátékok, Szabvány |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Hegedűsné Orbán Éva |
Rekord készítés dátuma: | 2015. Már. 05. 12:07 |
Utolsó módosítás: | 2015. Okt. 28. 14:13 |
Actions (login required)
Tétel nézet |