Magyarország pénzügyi kultúrája: Közpénzügyi tájékozottság a Z generáció esetén

Király Bernadett (2020) Magyarország pénzügyi kultúrája: Közpénzügyi tájékozottság a Z generáció esetén. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Király_Bernadett_H5X8C6.pdf] PDF
Szakdolgozat_Király_Bernadett_H5X8C6.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Király_Bernadett_H5X8C6.pdf] PDF
BA_TO_Király_Bernadett_H5X8C6.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (273kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatomban feltártam a pénzügyi kultúra szakirodalmát. A szakirodalom szerint szükség van a pénzügyi ismeretek fejlesztésére, amelyre megindultak a törekvések, azonban még többre lenne szükség. Különböző vetélkedőkkel, versenyekkel, táborokkal és kutatásokkal próbálnak jelenleg hozzájárulni az ilyen fajta pénzügyi intelligencia játékos fejlesztéséért és a Z generáció tudásának megismeréséért. A szakirodalmak szerint nem feltétlenül evidens a közgazdasági vagy egyéb hasonló területen szerzett csupán elméleti tudás, inkább gyakorlat központú a pénzügyi kultúra kialakulása, amelyben mind az oktatásnak, mind pedig a szülőknek fontos szerepük van. Hazánkban is, de nemzetközi szinten is több szervezet alakult már azért, hogy a pénzügyi intelligenciát egy magasabb szintre emelje, valamint, a nemzetközi kutatások fontos, hogy az országok közötti összehasonlíthatóságot biztosítsák, amelyben Magyarország 2010 és 2015 sem ért el nagyon jó eredményeket, egyértelműen fejlesztésre van szükség.   A kutatásomban megismertem az általam elért 170 fő Z generációs válaszadó pénzügyi tudását és véleményét. A kérdőívemben szerepeltek pénzügyi kultúrával, valamint közpénzügyi tájékozottsággal kapcsolatos kérdések is. A beérkezett válaszokat elemeztem az excel segítségével. A személyes adatokra vonatkozó kérdéseket és a pénzügyi kultúrával kapcsolatos kérdéseket bemutattam különböző diagrammok segítségével. A közpénzügyi tájékozottságot egy pontszámrendszer segítségével tudtam elemezni, amellyel könnyebben összehasonlíthatóak az eredmények. Legfőképpen a dolgozatom elején bemutatott kutatási kérdésekre kerestem a választ, amelyek közül a legszembetűnőbb következtetésem az volt, hogy a válaszadók vélt és valós tudása között nagy a szakadék. Mind a pénzügyi tudáson, mind pedig az önértékelésen elkélne a javítás. A kitöltőim nagy rész közepesnek tartotta magát, ezzel szemben a kutatásom során az derült ki, hogy elégtelen lett az eredmény.   A Z generáció nem érdeklődik annyira a pénzügy és/vagy közpénzügy iránt, ami azért nem túl pozitív, mivel a pozitív attitűd pozitívan befolyásolja a kialakult pénzügyi tudást, illetve, ha valaki nagyon közömbös a téma iránt nehezebb fejleszteni. A nemek között tapasztaltam szignifikáns eltérést. Az általam vizsgált kitöltők közül sem a férfiak, nem a nők nem érték el az 50%-os szintet, de a férfiak jobban teljesítettek. A 170 fő átlaga 6,6 volt (ez azt jelenti, hogy a maximum elérhető 20 pontból az átlag 6,6 pont volt), amely átlagot a nők lefele húznak, a férfiak pedig felfele. Habár a két nem nem egyformán teljesített, mindkettőnél fontos lenne a fejlesztés, hogy legalább az 50%-os szintet elérje az átlag. Mind a férfiak, mind pedig a nők az oktatást és a szülőket közül azonos fontosságúnak és megbízhatónak tartják a pénzügyi kultúra kialakítása kapcsán. Habár a szakirodalmak szerint az oktatás és a szülők különböző területekért felelnek a pénzügyi kultúrán belül, amelyek nem egyformán fejleszthetők, de mindkettő kulcsfontosságú.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Filipcseiné Fehér Dóra
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Kovácsné Dr. Sipos Ágnes
Belső
egyetemi docens, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: közpénzügyek, Magyarország, pénzügyi kultúra, tájékozottság, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:39
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:39

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet