Király Bernadett (2020) Magyarország pénzügyi kultúrája: Közpénzügyi tájékozottság a Z generáció esetén. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat_Király_Bernadett_H5X8C6.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_TO_Király_Bernadett_H5X8C6.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (273kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatomban feltártam a pénzügyi kultúra szakirodalmát. A szakirodalom szerint szükség van a pénzügyi ismeretek fejlesztésére, amelyre megindultak a törekvések, azonban még többre lenne szükség. Különböző vetélkedőkkel, versenyekkel, táborokkal és kutatásokkal próbálnak jelenleg hozzájárulni az ilyen fajta pénzügyi intelligencia játékos fejlesztéséért és a Z generáció tudásának megismeréséért. A szakirodalmak szerint nem feltétlenül evidens a közgazdasági vagy egyéb hasonló területen szerzett csupán elméleti tudás, inkább gyakorlat központú a pénzügyi kultúra kialakulása, amelyben mind az oktatásnak, mind pedig a szülőknek fontos szerepük van. Hazánkban is, de nemzetközi szinten is több szervezet alakult már azért, hogy a pénzügyi intelligenciát egy magasabb szintre emelje, valamint, a nemzetközi kutatások fontos, hogy az országok közötti összehasonlíthatóságot biztosítsák, amelyben Magyarország 2010 és 2015 sem ért el nagyon jó eredményeket, egyértelműen fejlesztésre van szükség. A kutatásomban megismertem az általam elért 170 fő Z generációs válaszadó pénzügyi tudását és véleményét. A kérdőívemben szerepeltek pénzügyi kultúrával, valamint közpénzügyi tájékozottsággal kapcsolatos kérdések is. A beérkezett válaszokat elemeztem az excel segítségével. A személyes adatokra vonatkozó kérdéseket és a pénzügyi kultúrával kapcsolatos kérdéseket bemutattam különböző diagrammok segítségével. A közpénzügyi tájékozottságot egy pontszámrendszer segítségével tudtam elemezni, amellyel könnyebben összehasonlíthatóak az eredmények. Legfőképpen a dolgozatom elején bemutatott kutatási kérdésekre kerestem a választ, amelyek közül a legszembetűnőbb következtetésem az volt, hogy a válaszadók vélt és valós tudása között nagy a szakadék. Mind a pénzügyi tudáson, mind pedig az önértékelésen elkélne a javítás. A kitöltőim nagy rész közepesnek tartotta magát, ezzel szemben a kutatásom során az derült ki, hogy elégtelen lett az eredmény. A Z generáció nem érdeklődik annyira a pénzügy és/vagy közpénzügy iránt, ami azért nem túl pozitív, mivel a pozitív attitűd pozitívan befolyásolja a kialakult pénzügyi tudást, illetve, ha valaki nagyon közömbös a téma iránt nehezebb fejleszteni. A nemek között tapasztaltam szignifikáns eltérést. Az általam vizsgált kitöltők közül sem a férfiak, nem a nők nem érték el az 50%-os szintet, de a férfiak jobban teljesítettek. A 170 fő átlaga 6,6 volt (ez azt jelenti, hogy a maximum elérhető 20 pontból az átlag 6,6 pont volt), amely átlagot a nők lefele húznak, a férfiak pedig felfele. Habár a két nem nem egyformán teljesített, mindkettőnél fontos lenne a fejlesztés, hogy legalább az 50%-os szintet elérje az átlag. Mind a férfiak, mind pedig a nők az oktatást és a szülőket közül azonos fontosságúnak és megbízhatónak tartják a pénzügyi kultúra kialakítása kapcsán. Habár a szakirodalmak szerint az oktatás és a szülők különböző területekért felelnek a pénzügyi kultúrán belül, amelyek nem egyformán fejleszthetők, de mindkettő kulcsfontosságú.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | közpénzügyek, Magyarország, pénzügyi kultúra, tájékozottság, Z generáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 13:39 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 13:39 |
Actions (login required)
Tétel nézet |