A mozi mint szolgáltatás. Moziélmény vagy streaming szolgáltatások otthonról.

Hegedűs Dóra (2021) A mozi mint szolgáltatás. Moziélmény vagy streaming szolgáltatások otthonról. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Hegedűs_Dóra_HWGGF1_szakdolgozat.pdf] PDF
Hegedűs_Dóra_HWGGF1_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Hegedűs_Dóra_HWGGF1.pdf] PDF
BA_TO_Hegedűs_Dóra_HWGGF1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (399kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat megírása közben. számos új dolgot tanultam meg. A szakirodalom feltárása közben és a kutatás alatt, rengeteg új információval lettem gazdagabb és okosabb. A bevezetés után, írtam egy rövidebb ismertetőt a Cinema Cityről, hiszen, ha nem is ez dolgozatom címe, mégis a Cinema City lesz a fő szolgáltató a dolgozatban, mint a mozi. A témám a mozik és a streaming szolgáltatók. Választásom azért esett erre, mert a moziban dolgozom, a streaming szolgáltatók pedig a COVID 19 vírus miatt most rendkívül magas nézettséggel számolhatnak.  A kutatásom célja az volt, hogy feltérképezzem a saját és az idősebb generáció szokásai közötti különbséget. Pontosabban megfogalmazva, hogy az X és Y generáció inkább jár moziba és a Z, azaz saját generációm inkább használ streaming szolgáltatókat otthon. A másik feltevés az volt, hogy a mozit nem fogja kiütni a streaming szolgáltatás.  A második fejezetemben a mozit szolgáltatásként kezdtem el kivesézni, több szempontból értékeltem azt. Az első ilyen volt a Disneyalizáció, amelyben a Disney parkok alapelvei érvényesülnek a világban a szolgáltatások felépítésének folyamatában. A Disneyalizációnak 4 dimenziójából kettő érvényesül a mozira, ami a vegyes fogyasztás és a merchandising. A vegyes fogyasztás másnéven hibrid fogyasztás során azt az elvet alkalmazzuk, hogy nem csak egy szolgáltatástípussal foglalkozunk, ami a mozi esetében a filmvetítés és a büfé üzemeltetésben jelenik meg. Ebben a fejezetemben még vizsgálom a mozit, mint szolgáltató üzemet. Ezt a csoportot a Schmenner mátrix egyik elemeként elemzem. A filmvetítés megreformálásáról is ejtek pár szót a marvelizáció keretein belül. Ez az a stúdió, ami által az egész filmezés átalakult. Készítettem egy bővebb leírást is a mozi szemszögéből a KPMG-s vevőelégedettségi felmérésről. Az 50-es listájukon, amit a saját kutatások alapján állítottak a mozi a 12. helyet érte el. A szórakoztató ipar szolgáltatási közül így a Cinema City lett a legjobb helyezést elért szolgáltató.  A következő fejezetben Boom és Bitner 7P-s elméletével készítettem egy marketingterv elemzést. Ebben a részben kicsit hosszasabban taglalom a mozi különböző részterületeit. A részeket úgy készítettem el, hogy tényezőnként mindig először az elméleti részt fogalmaztam meg, majd ezt rávetítettem a Cinema Cityre és az ott tapasztaltakra. Így minden tényezőt szakmailag és személyesen is kifejtettem.  A második felében a dolgozatnak a streaming szolgáltatások típusáról és a Magyarországon megtalálható két legismertebb streaming szolgáltatóról írtam. Először kifejtettem, hogy milyen tipusú szolgáltatás a Netflix és az HBO GO, ami az OTT szolgáltatást jelenti. Majd ez után a Netflix és az HBO GO részletes megismertetésére törekedtem. A mozi és a streaming szolgáltatás versenyben áll egymással, mégsem nevezhetjük őket teljes mértékben versenytársaknak.  A kérdőív elkészítéséhez a Google Forms online oldalt választottam. Primer kutatáshoz, egy kvantitatív kérdőíves felmérést szerettem volna végezni, amely teljes mértékben anonim, csupán a válaszadók életkorát és foglalkoztatottságát tudom beazonosító tényezőnek venni. A kérdőívemet a két kutatási kérdésem alátámasztása vagy megcáfolása érdekében alakítottam ki. 171 kitöltés érkezett.  A kitöltések alapján az első kutatási kérdésem nem sikerült teljes mértékben alátámasztani, a betudható a minta nem megfelelő szórásától és nagyságától.  Egy kedvezőbb ár kialakításával a mozi sok nézőt visszacsábíthat, de a streaming szolgáltató újabb filmek kibocsátásával még több nézőt eltulajdoníthat a mozitól. Több irányból közelítettem meg a témát, és egész részeletes elemzést sikerült készítenem a moziról. Hasznosnak gondolom ezt a későbbiekben, és remélem, hogy a megszerzett tudást könnyen feltudom majd használni a jövőben. 

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Réthi Gábor
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Seres Bettina
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7p, Disneyalizáció, marvelizáció, mozi, streaming, szolgáltatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:39
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:39

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet