A mozi mint szolgáltatás. Moziélmény vagy streaming szolgáltatások otthonról.

Hegedűs Dóra (2021) A mozi mint szolgáltatás. Moziélmény vagy streaming szolgáltatások otthonról. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Hegedűs_Dóra_HWGGF1_szakdolgozat.pdf] PDF
Hegedűs_Dóra_HWGGF1_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Hegedűs_Dóra_HWGGF1.pdf] PDF
BA_TO_Hegedűs_Dóra_HWGGF1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (399kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat megírása közben. számos új dolgot tanultam meg. A szakirodalom feltárása közben és a kutatás alatt, rengeteg új információval lettem gazdagabb és okosabb. A bevezetés után, írtam egy rövidebb ismertetőt a Cinema Cityről, hiszen, ha nem is ez dolgozatom címe, mégis a Cinema City lesz a fő szolgáltató a dolgozatban, mint a mozi. A témám a mozik és a streaming szolgáltatók. Választásom azért esett erre, mert a moziban dolgozom, a streaming szolgáltatók pedig a COVID 19 vírus miatt most rendkívül magas nézettséggel számolhatnak.  A kutatásom célja az volt, hogy feltérképezzem a saját és az idősebb generáció szokásai közötti különbséget. Pontosabban megfogalmazva, hogy az X és Y generáció inkább jár moziba és a Z, azaz saját generációm inkább használ streaming szolgáltatókat otthon. A másik feltevés az volt, hogy a mozit nem fogja kiütni a streaming szolgáltatás.  A második fejezetemben a mozit szolgáltatásként kezdtem el kivesézni, több szempontból értékeltem azt. Az első ilyen volt a Disneyalizáció, amelyben a Disney parkok alapelvei érvényesülnek a világban a szolgáltatások felépítésének folyamatában. A Disneyalizációnak 4 dimenziójából kettő érvényesül a mozira, ami a vegyes fogyasztás és a merchandising. A vegyes fogyasztás másnéven hibrid fogyasztás során azt az elvet alkalmazzuk, hogy nem csak egy szolgáltatástípussal foglalkozunk, ami a mozi esetében a filmvetítés és a büfé üzemeltetésben jelenik meg. Ebben a fejezetemben még vizsgálom a mozit, mint szolgáltató üzemet. Ezt a csoportot a Schmenner mátrix egyik elemeként elemzem. A filmvetítés megreformálásáról is ejtek pár szót a marvelizáció keretein belül. Ez az a stúdió, ami által az egész filmezés átalakult. Készítettem egy bővebb leírást is a mozi szemszögéből a KPMG-s vevőelégedettségi felmérésről. Az 50-es listájukon, amit a saját kutatások alapján állítottak a mozi a 12. helyet érte el. A szórakoztató ipar szolgáltatási közül így a Cinema City lett a legjobb helyezést elért szolgáltató.  A következő fejezetben Boom és Bitner 7P-s elméletével készítettem egy marketingterv elemzést. Ebben a részben kicsit hosszasabban taglalom a mozi különböző részterületeit. A részeket úgy készítettem el, hogy tényezőnként mindig először az elméleti részt fogalmaztam meg, majd ezt rávetítettem a Cinema Cityre és az ott tapasztaltakra. Így minden tényezőt szakmailag és személyesen is kifejtettem.  A második felében a dolgozatnak a streaming szolgáltatások típusáról és a Magyarországon megtalálható két legismertebb streaming szolgáltatóról írtam. Először kifejtettem, hogy milyen tipusú szolgáltatás a Netflix és az HBO GO, ami az OTT szolgáltatást jelenti. Majd ez után a Netflix és az HBO GO részletes megismertetésére törekedtem. A mozi és a streaming szolgáltatás versenyben áll egymással, mégsem nevezhetjük őket teljes mértékben versenytársaknak.  A kérdőív elkészítéséhez a Google Forms online oldalt választottam. Primer kutatáshoz, egy kvantitatív kérdőíves felmérést szerettem volna végezni, amely teljes mértékben anonim, csupán a válaszadók életkorát és foglalkoztatottságát tudom beazonosító tényezőnek venni. A kérdőívemet a két kutatási kérdésem alátámasztása vagy megcáfolása érdekében alakítottam ki. 171 kitöltés érkezett.  A kitöltések alapján az első kutatási kérdésem nem sikerült teljes mértékben alátámasztani, a betudható a minta nem megfelelő szórásától és nagyságától.  Egy kedvezőbb ár kialakításával a mozi sok nézőt visszacsábíthat, de a streaming szolgáltató újabb filmek kibocsátásával még több nézőt eltulajdoníthat a mozitól. Több irányból közelítettem meg a témát, és egész részeletes elemzést sikerült készítenem a moziról. Hasznosnak gondolom ezt a későbbiekben, és remélem, hogy a megszerzett tudást könnyen feltudom majd használni a jövőben. 

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7p, Disneyalizáció, marvelizáció, mozi, streaming, szolgáltatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:39
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:39

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet