Ipar 4.0: a digitalizáció és az automatizáció vállalati és iparági kihívásai a bankszektorban

Fodor Dalma (2020) Ipar 4.0: a digitalizáció és az automatizáció vállalati és iparági kihívásai a bankszektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_Fodor_Dalma_UU4I6Z_szakdolgozat.pdf] PDF
BA_Fodor_Dalma_UU4I6Z_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (925kB)
[thumbnail of BA_TO_Fodor_Dalma_UU4I6Z.pdf] PDF
BA_TO_Fodor_Dalma_UU4I6Z.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (207kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témájaként a napjainkban az élet sok területén tapasztalható digitális technológiák egyre jelentősebb szerepét választottam, annak is kifejezetten a pénzügyi szektorra vonatkozó hatásait vettem szemügyre. Napjainkban a vásárlói igények rohamosan változnak, a Z generáció számára például már teljesen alapvető a digitális eszközök magas szintű fejlettsége, amelyet alátámasztott a kutatásom is. Ezek az elvárások a vállalatok részéről is új megközelítést igényelnek, kihívás elé állítva többek között a bankszektor tradicionális pénzintézeteit is. Nemcsak a változó fogyasztói igények, de a bankipart megzavaró fintech cégek megjelenése is folyamatos nyomás alá helyezi a szektor hagyományos szereplőit.Kutatásomban a következő kérdésekre kerestem a választ: Melyek a tradicionális és fintech szolgáltatók digitális törekvései közötti hasonlóságok és legfőbb eltérések? Melyek a Z generáció számára releváns befolyásoló tényezők, amikor elköteleződnek egy pénzintézet mellett? Ezek összevetésére építve fogalmazok meg javaslatokat arra, hogy a Z generáció elérésében hogyan lehetnek hatékonyabbak a tradicionális pénzintézetek és a fintech cégek.A kérdéskört a fogyasztói magatartás szemszögéből vizsgáltam, miszerint a fogyasztó döntéseit különböző faktorok befolyásolhatják a probléma felismerésénél kezdődő és vásárlás utáni magatartással végződő többlépcsős folyamat alatt. Mivel a befolyásoló tényezőkre vagyok főként kíváncsi, azok feltárására az esettanulmányt, mint kvalitatív módszert alkalmaztam, amely keretet biztosít a többféle forrásból gyűjtött információk rendszerezésére. Két konkrét, Magyarországon meghatározó szereplőre irányítottam az összehasonlító elemzést: a CIB Bank, mint tradicionális pénzintézet, és a Revolut, mint fintech vállalat digitalizációjának példáján keresztül vizsgálódtam, két Z generációs ügyfelük mélyinterjújával kiegészítve az összehasonlítást. A következő főbb konklúziók rajzolódtak ki a fogyasztói döntési folyamat különböző lépései mentén: A problémafelismerés szempontjából az interjúalanyaim részéről a szülői hatás fontossága merült fel az első számlanyitás esetében, ami a későbbiekben viszont felülíródik, mikor belső motivációként megfogalmazódik az aktív bankolás szüksége. Továbbá az innovációra való kíváncsiság és a barátok befolyása is igényt szülhet. Az általam vizsgált pénzintézetek szempontjából főleg a Revolut törekszik a szülői befolyás kihasználására egy speciális Junior számlacsomaggal, a CIB Bank esetében ez jelenleg még kiaknázatlan terület új, Z generációs ügyfelek szerzésére.Információgyűjtés tekintetében kifejezetten a barátok szerepe fontos. Bár az online összehasonlító weboldalak segítenének racionális döntést hozni, az interjúalanyaim számára sokkal jelentősebb az ismerősök ajánlása. A bankfióki látogatás szükségét információgyűjtés szempontjából egyáltalán nem látják. Kutatásom alapján a CIB Bank és a Revolut is felismerte a barátok, mint ajánlók fontosságát, és promóciós programokat hoztak létre az ajánlás ösztönzésére. Másrészt bizonyos funkcióikon keresztül az azonos applikáció felhasználói tudnak együttműködni, kedvezményeket kihasználni. Egy másik fontos kérdés, hogy a pénzintézet jól, érthetően, és a megfelelő csatornákon keresztül kommunikálja előnyeit a Z generáció számára. E szempontból kiemelkedően jól teljesít a Revolut, amely nyelvezet szempontjából teljesen elkerüli a szakzsargont.Az értékelés szakaszában a kedvező konstrukciók, széleskörű digitális lehetőségek, valamint a dizájn is felmerül. A tradicionális bankintézetek ebből a szempontból hátrányosabb helyzetből indulnak, kevésbé költséghatékonyak, mint a fintechek, és szintén hátrányuk van a digitális szolgáltatásaik tekintetében, mert a digitalizációt több fronton kell végbevinniük (még a bankfiókjaikban is). A CIB Bank versenyelőnyeként értékelem viszont a Revoluttal szemben, hogy ők teljeskörű banki szolgáltatást képesek nyújtani, ami a hosszabb távon gondolkodó fiatalok számára kecsegtető lehetőség. A Revolut számára tehát javaslom például a hiteligénylés lehetőségének bevezetését.A vásárlási döntés szempontjából interjúalanyaim szituációja valamelyest eltérő volt. Míg a Revolut esetében a vásárlási döntés egy egyszerű regisztrációról szól, tulajdonképpen kockázat nélkül, addig a CIB Banknál való számlanyitás még mindig valamivel bonyolultabb, hosszadalmasabb folyamat, és magasabb elköteleződéssel és költséggel is járhat.  Ha a CIB Bank is szeretné jobban befolyásolni a fogyasztói döntést ezen pontban, tovább kell csökkentenie a számlanyitással járó folyamat bonyolultságát. A folyamat utolsó pontja a vásárlás utáni magatartás, amellyel kapcsolatban a közösségi motívum nagyon erősen megjelent a mélyinterjúk során. A pénzintézetek részéről a felhasználók közötti fórumok ösztönzése, biztosítása, ajánlóprogramok kialakítása, valamint ügyfélszolgálat létrehozása mind különböző lehetőségek egyrészt a közösséghez tartozás érzésének fokozására, az ügyfelekkel való dialógus megteremtésére, valamint a visszajelzések begyűjtésére és azok fejlesztéseikbe való beépítésére.Kutatásom alapján mind a tradicionális bankok, mind a fintech vállalatok részéről a fogyasztói döntési folyamat két pontjára érdemes a legnagyobb fókuszt helyezni, ha a cél a Z generáció elérése. Az egyik az információszerzés szakasza, azon belül is az egymás közötti ajánlás elérése. Ezt a fentebb kifejtett közösségi megerősítés fontossága támasztja alá. A másik a vásárlási döntés pillanatában fontos tényező, az alacsony belépési költségek biztosítása, hiszen ha az új felhasználó számára az észlelt kockázat alacsony, és a regisztráció/számlanyitás egyszerű, akkor a vásárlási döntés leegyszerűsödik. Véleményem szerint erre a két tényezőre való összpontosítás segítheti a pénzintézeteket a Z generáció sikeres elérésében. Érdemes lehet a kutatást más generációk szemszögéből is megismételni, és a kapott eredményeket összehasonlítani. A dolgozatom ugyan a Revolut és a CIB Bank példáján keresztül készült, de gazdagíthatja a kutatást az is, ha más pénzintézetek törekvéseivel is kiegészítjük. Továbbá a kvalitatív kutatásom által feltárt tényezők egy a témakörben készülő kvantitatív kutatásnak is jó alapot szolgáltathatnak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Eckert Bálint
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Tromposch Edina
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bankszektor, digitalizáció, fintech, fogyasztói magatartás, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:38
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet