A dolgozói elkötelezettséget befolyásoló speciális tényezők

Bálint Bence (2020) A dolgozói elkötelezettséget befolyásoló speciális tényezők. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A dolgozói elkötelezettséget befolyásoló speciális tényezők.pdf] PDF
A dolgozói elkötelezettséget befolyásoló speciális tényezők.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 07..

Download (2MB)
[thumbnail of Titoktartási kérelem.pdf] PDF
Titoktartási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (406kB)
[thumbnail of Témavázlat és összefoglalás.pdf] PDF
Témavázlat és összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 07..

Download (437kB)

Absztrakt (kivonat)

Az üzleti vállalkozások akkor képesek céljaikat megvalósítani, ha alkalmazottjaik pontosan azt teszik, ami a szervezeti célok eléréséhez szükséges. Azonban a munkavállalók alapvetően önmaguk megvalósításáért dolgoznak, saját érdekeiket tartják szem előtt. Ezért a vállalatok vezetőinek feladata az, hogy az egyéni célokat párhuzamba állítsák a szervezet elvárásaival. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson a munkaadóknak több szinten megkell teremteniük a megfelelő munkakörnyezetet, ki kell elégíteniük munkavállalóik alapvető szükségleteit és biztosítani kell számukra az optimális illeszkedési pont megtalálását a munka és a magánélet egyensúlya között. Ez azonban még csak az elégedetlenség megszüntetéséhez elég, ha azt szeretnék, hogy a munkavállalóik elégedetté váljanak, akkor ismerniük kell a motivátoraikat, hogy mik azok a tényezők, amelyek képesek elégedettséget kiváltani belőlük. A motivátorok azonban személyenként változhatnak, a különböző pozíciókban lévő kollégák társadalmi helyzete és életszínvonala merőben eltérhet egymástól, ezért az elégedettséget kiváltó motivációs tényezők is különböznek. Minden személy más családi háttérrel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a család és a munka közötti egyensúly kialakítására sem lehet egyetlen jól bevált vállalati stratégiát kidolgozni. Kutatásom célja, hogy mélyebben megismerjem a különböző munkavállalók szükségleteit, amik az elégedettségük kiváltásához szükségesek és a vállalatok eszközeit, amivel ezeket a szükségleteket kielégíteni kívánják a dolgozóik számára. Kutatási eredményeim azt bizonyítják, hogy egyes tényezők alapvető szerepet töltenek be minden személy számára, előfordulhat azonban, hogy egy szervezetben két munkavállaló élesen eltérő véleménnyel rendelkezik a motivátorok és a higiéniás tényezők prioritási sorrendjét tekintve. Az világosan megfigyelhető, hogy az igények fontossági sorrendjét a munkavállalók aktuális élethelyzete befolyásolja, tehát az azonos életkorban, pozícióban és családi állapotban lévő személyek, munkahelyi igényei valószínűleg nagy arányban megjegyeznek. Ilyen megállapításom például az, hogy az idősebbek számára a biztonság iránti vágy fokozatosan növekszik, ami továbbá azt is jelenti, hogy az idősebb munkavállalók általában sokkal nyitottabbak a munkaerő megtartási kezdeményezésekre, mint a fiatalok. Egy munkavállaló életciklusa során az első négy évben magas igény figyelhető meg a fejlődési lehetőségek iránt, amiből azt a következtetést vontam le, hogy a karriermenedzsment programok kifejezetten a fiatalabbak körében népszerűek. Ehhez hasonló megállapításom, hogy a munkatársi kapcsolatok minősége szignifikánsabb hatással rendelkezik a fizikai dolgozók elégedettségére, mint a szellemi dolgozókéra. A szellemi munkavállalók számára az elismerés, önállóság és a kihívást jelentő munka képes kiváltani az elégedettség érzését. A szervezeti változásokkal kapcsolatos vélemény nyilvánítási lehetőségek értéke fokozatosan növekszik és felértékelődik az életkor növekedésével. A nők számára sokkal fontosabb, hogy a munkájuk eredményéről azonnal és egyértelmű visszajelzést kapjanak, mint a férfiaknak, akik számára a munka érdekessége és változatossága az első számú motivációs tényező. Kutatásom során az alábbi megállapításokat fogalmaztam meg, Allen és Meyer elkötelezettségi dimenzióinak felmérésével kapcsolatban. Az affektív foglalkozási elkötelezettség legmagasabb szintjével a felsővezetők rendelkeznek a vizsgált alanyok közül. Ez azt jelenti, hogy ennek a csoportnak a tagjai kötődnek a legszorosabban a vállalathoz és kollégáikhoz, ennek alapja pedig az, hogy a munkavállaló egyéni érzelmi alapon kezeli a munkával kapcsolatos céljait. Az új alkalmazottak kötődnek a legkevésbé a vállalathoz, ennek oka nyilvánvalóan az, hogy ők rendelkeznek a legkevesebb pozitív munkahelyi élménnyel az adott vállalaton belül. A folytonos elkötelezettségi szint legmagasabb értékével a fizikai munkavállalók rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy ez a csoport váltana a leggyorsabban munkahelyet, ha egy kifizetődőbb alternatíva megjelenne számukra. Az új szervezeti tagok érték el a legalacsonyabb szintet ebben a dimenzióban, véleményem szerint ennek oka, hogy számukra az aktuális munkaadójuk a legkifizetődőbb alternatíva. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a felsővezetők szintén alacsony szintet értek el ezen a területen, amiből az adódik, hogy ez a csoport szintén csekély érdeklődést mutat más alternatívak iránt. A normatív elkötelezettség mutatja, hogy az egyén a szervezeti tagságát milyen tartósan szeretné fenntartani és erkölcsileg mennyire elhivatott a szervezet iránt. Nem meglepő módon ebben a dimenzióban is a felsővezetők mutatták a legmagasabb értéket. Ezzel ellentétben a legalacsonyabb normatív elkötelezettséggel azok az alkalmazottak rendelkeznek, akik már több, mint fél éve, de kevesebb, mint egy éve a vállalat munkavállalói. Összegezve a kapott eredményeket úgy gondolom, hogy a Continentalnál felsővezetők a legelkötelezettebbek a vállalatuk iránt, mivel ezek a munkavállalók biztosítják a szervezet zökkenőmentes működését és ezért szükséges is, hogy elhivatottak legyenek a vállalat iránt és sajátjuknak érezzék a vállalat céljait. Ugyanakkor egy vállalat sikeres működésének alapfeltétele, hogy a vezetők elkötelezettek legyenek, mivel a többi alkalmazott számára a vezetők attitűdje példaként szolgálhat. A vállalati célok megvalósulásához pedig az összes munkavállaló elhivatottságára szükség van.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Krajcsák Zoltán
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK
Torma Krisztina
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elégedettség, elkötelezettség, emberi erőforrás - munkaerő, gazdasági munkaközösség, motiváció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:35
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet