A különböző generációk (X, Y, Z) motivációja és motiválása a munka világában munkavállalói és munkáltatói szemszögből

Fridvalszki Kinga (2020) A különböző generációk (X, Y, Z) motivációja és motiválása a munka világában munkavállalói és munkáltatói szemszögből. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Fridvalszki Kinga_szakdolgozat.pdf] PDF
Fridvalszki Kinga_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Fridvalszki_Kinga_XD6CJI.pdf] PDF
BA_TO_Fridvalszki_Kinga_XD6CJI.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (290kB)

Absztrakt (kivonat)

A mai munkaerőpiaci helyzetben a szervezeteknél különböző generációk dolgoznak együtt, azonban mindegyik generáció tagjait más motiválja a munkájuk elvégzésére és a hatékony munkavégzésre. A szervezetekben dolgozó HR munkatársaknak és a vezetőknek rendkívül fontos, hogy tisztában legyenek azzal, hogy a különböző generációhoz tartozó dolgozókat, hogyan motiválják a munkahelyükön, ezáltal elérjék, hogy a munkavállaló elégedett legyen a munkájával, a mindennapjaival, eltökélten és eredményesen dolgozzon. Emellett a munkahelyi motiváltság erősíti a munkavállalóban hűséget és elköteleződést az adott szervezethez. Tehát fontos feltérképezni, hogy a különböző generációk tagjait mi motiválja, és ezt a tudást a munkáltató hogyan tudja felhasználni arra, hogy a munkavállalót motiválja. Az önálló primer kutatás megtervezése és kivitelezése előtt megvizsgáltam szekunder kutatás által a rendelkezésre álló hazai és nemzetközi szakirodalmat a motivációról általánosságban és munkahelyi környezetben, a motivációs faktorokról, a napjainkban alkalmazott motivációs módszerekről, az X, Y, Z generációk sajátosságairól és az egyes generációk motiválásáról. Ismertettem a fő motivációs tartalom-, és folyamatelméleteket. Ezen elméletek gyakorlati felhasználásának lehetőségeire is kitértem. Ismertettem továbbá a generációs fogalmakat és az X, Y, Z generációk sajátosságait, motivációit.  Emellett a szekunder kutatásom részét képezte, hogy elemeztem a kutatási előzményeket a témában, már elkészített motivációs kutatásokat és azok eredményeit, statisztikai adatait, következtetéseit. Olyan kutatásokat mutattam be ebben a fejezetben, amelyek a munkahelyi motivációt vizsgálták és a különböző generációk motiválhatóságát. Kutatási kérdéseim a következők: Van különbség az egyes generációk munkahelyi motivációja között? Változott a munkavállalók motivációja a koronavírus miatt kialakult válsághelyzetben? A kutatásomat kvantitatív módszerrel végeztem, melyhez egy önkitöltős kérdőívet állítottam össze és a beérkezett kitöltéseket elemeztem. A kutatásom célsokaságába olyan személyek tartoznak, akik az X, Y vagy Z generáció tagjai és van munkahelyi tapasztalatuk. Az adatokat 2020.novemberében vettem fel. A kérdőívet 163-an töltötték ki. Az adatokat az egyszerű statisztika módszereivel elemeztem. Az eredmények alapján elmondható, hogy valóban van különbség az egyes generációk között abban, hogy mennyire fontos számukra egy-egy motivációs tényező és melyiket preferálják jobban a másiknál, tehát a fontossági sorrend eltérő. Azonban meglepő eredmény, hogy nagyon hasonló eredmények születtek a generációk motivációs struktúráját vizsgálva, a generációk számára legfontosabb motivátorok átfedésben voltak. Ez alapján megállapítható, hogy a szervezetek képesek lehetnek eredményesen motiválni a dolgozóikat, ha a következő tényezőkre kiemelt figyelmet fordítanak (mivel ezeket mindhárom generáció a számára leginkább motiváló tényezők közé sorolta): maga a munka, munkakör; jó vezető-beosztott viszony; baráti hangulat a kollégákkal; egyenlő bánásmód, méltányosság; stabil cég, biztos munkahely; tartalmas, változatos munka; elismerés, dicséret. Az eredmények alapján levonható a következtetés, hogy a pénznek nincs motiváló hatása a mindennapi munkavégzésre, legalábbis nem annyira jelentős mértékben, mint más tényezőknek, viszont, amennyiben kevés a munkavállalói fizetés, úgy a dolgozó elégedetlen lesz és azt gondolja, hogy motiváltabban, jobban végezné a munkáját, hogyha többet keresne. Az eredmények megmutatták, hogy mind az Y, mind a Z generációs dolgozók többsége munkahelyváltás szempontjából biztonsági játékos – csak akkor mond fel, ha van másik állásajánlata. Ez a hozzáállásuk a koronavírus ideje alatt sem változott jelentős mértékben. A koronavírus miatt kialakult válsághelyzetben változott a munkavállalók munkahelyi motivációja: a home office lehetősége, az egyenlő bánásmód, méltányosság és a stabil cég - biztos munkahely mint motivációs faktorok felértékelődtek számukra. Ezekre a HR részlegnek és a vezetőknek célszerű legalább ideiglenesen nagyobb figyelmet fordítania. Javaslom, hogy hangsúlyozzák a mindennapokban, hogy a cég stabil és nem kell elbocsátástól félnie a dolgozóknak – csak akkor, ha ez a valóság. Emellett igyekezzenek egyenlő esélyeket és körülményeket biztosítani a dolgozóknak a munkavégzésben és adják meg számukra a rugalmas munkavégzés lehetőségét. Ezek mindhárom generáció tagjaira kiemelt motivációs hatást gyakorolnak ebben az időszakban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Janka Miklós
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: generációk, koronavírus, motiváció, munkamotiváció, X generáció, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:35
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet