"Bezzeg az én időmben" - Generációs konfliktusok kezelése a munkahelyeken a XXI. században

Dézsi Adrienn (2020) "Bezzeg az én időmben" - Generációs konfliktusok kezelése a munkahelyeken a XXI. században. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Dézsi Adrienn_WCMJJT_Szakdolgozat (2).pdf] PDF
Dézsi Adrienn_WCMJJT_Szakdolgozat (2).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (812kB)
[thumbnail of BA_TO_Dézsi_Adrienn_WCMJJT.pdf] PDF
BA_TO_Dézsi_Adrienn_WCMJJT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (282kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban a különböző generációk jellemvonásait, és az ebből adódó generációs konfliktusok jelenlétét vizsgáltam a munkahelyeken, hogy milyen típusúak lehetnek, illetve hogy hogyan lehet őket a legeredményesebben megoldani.Tény, hogy a különböző életkorú, ezáltal már más generációba besorolt munkavállalók máshogy képesek feldolgozni egy-egy problémát, máshogy állnak hozzá magához a munkához, más értékrend van a szemük előtt, illetve más az a hajtóerő, ami motiválja őket.  Például a fiatalabb generációk egy kialakult konfliktus helyzetben inkább versengő jellemvonásokat mutatnak meg önmagukból, míg a baby boomereket inkább egy együttműködő magatartás jellemzi. Azonban a generációk mindegyike ugyanazon a véleményen van, miszerint a konfliktusok főként értékrendi és kommunikációs tényezőkre vezethetőek vissza.Maguk a konfliktusok elkerülhetetlenek, és a mindennapjainkat formáló jelenségek, és ez által a munkahelyeken is igen meghatározó tényezőként vannak jelen. A konfliktusok kiváltó oka is igen eltérő lehet. Generációs konfliktusoknál a leggyakoribb az értékkonfliktus, amikor a különböző értékrendeknek és az eltérő látásmódnak köszönhetőek a konfliktusok kialakulása. Továbbá a nézeteltérések még lehetnek strukturális, információs eredetű, kapcsolati viszonyból eredő vagy érdekkonfliktusok is.Manapság a vállalatok életében elengedhetetlen a jó konfliktuskezelési módszerek ismerete, és a munkahelyi konfliktusok helyén való kezelése. Az egész leginkább a megfigyelésen alapszik, ugyanis a megfelelő eljárás alkalmazásához figyelembe kell venni, hogy a nézeteltérés milyen stádiumban van illetve, hogy a konfliktusban érintettekre milyen magatartásforma a jellemző.A dolgozatom fő kérdése arra irányult, hogy vajon tényleg léteznek-e a munkahelyeken generációs eltérésből adódó konfliktusok, illetve kijelenthető- e, hogy van egy úgynevezett „szakadék” az eltérő generációbeli munkavállalók között. Erre a fő kérdésemre négy hipotézist állítottam fel. Az elsőben arra voltam kíváncsi, hogy a mai munkaerőpiacon számon tartott generációk együttes megléte kiváltó okai lehetnek-e a munkahelyi konfliktusoknak. A második állításomban magát a kiváltó okot kutattam, hogy vajon a kialakult munkahelyi nézeteltérések értékrendi különbségekből származnak-e. A harmadik felvetésem a generációs jellemvonásokból adódott, hogy vajon kijelenthető-e az a megállapítás miszerint a fiatalabb munkavállalók képesek többször konfliktusba kerülni, mint az idősebbek. Végezetül pedig a munkahelyi konfliktuskezeléssel kapcsolatban tettem fel a kérdést, hogy a vezetők szerepe mennyire képes befolyásolni a munkahelyi összetűzések végkimenetelét.A kutatásomban kapott eredmények alapján kijelenthető, hogy a munkahelyi konfliktusok során gyakran eltérő generációból származó munkavállalók az érintettek, mivel nehezebben képesek megtalálni a közös hangot, mint a hasonló értékrenddel és jellemvonással rendelkező, azonos generációbeli kollégák. Mindezek ellenére nem jelenthető ki, hogy ez a tendencia minden munkahelyen tényszerűen igaz lenne, ugyanis az eredményt nagyon befolyásolja, hogy milyen munkahelyi környezetben vannak jelen a különböző életkorú alkalmazottak, illetve hogy ők egyénenként milyen magatartásbeli jellemvonásokat mutatnak meg magukból egy konfliktus során, és azok mennyire képesek összeférni a többi munkavállalóéval.A vezetők szerepe is meghatározóan képes befolyásolni a konfliktusok megoldásának a folyamatát, azonban fontos, hogy az adott vállalatnál a megfelelő konfliktuskezelési módszert alkalmazzák, ugyanis ennek hiányában a hatalomból eredő utasítással lezárt munkahelyi összetűzéseket a munkavállalók igazságtalannak élik meg, és a hozott döntés újabb konfliktusokat képes generálni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Nagy Éva
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: generáció, generációs fejlődés, konfliktuskezelés, konfliktusok, munkahelyi konfliktusok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:34
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:34

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet