A külföldi munkavállalók támogatása, beilleszkedésük a munkahelyi közösségbe és a feléjük irányuló vállalati kommunikáció vizsgálata a HUNGERIT Zrt.-nél

Gágyor Anna Rebeka (2020) A külföldi munkavállalók támogatása, beilleszkedésük a munkahelyi közösségbe és a feléjük irányuló vállalati kommunikáció vizsgálata a HUNGERIT Zrt.-nél. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Gágyor_Anna_Rebeka_RCLHTC_Szakdolgozat.pdf] PDF
Gágyor_Anna_Rebeka_RCLHTC_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Gágyor_Anna_Rebeka_RCLHTC.pdf] PDF
BA_TO_Gágyor_Anna_Rebeka_RCLHTC.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (178kB)

Absztrakt (kivonat)

A jól működő információáramlás kulcsfontosságú a szervezetek életében. A vállalatoknak kiemelkedő hangsúlyt kell fektetni a belső kommunikációs rendszerük megfelelő kialakítására, hiszen a dolgozók megfelelő és minőségű információval való ellátása a sikeres szervezeti működés alapeleme. Minél nagyobb egy szervezet, annál összetettebb a kommunikációs hálózata, és egyben annál nagyobb a felelőssége a vezetőségnek, hogy hatékony kommunikációs csatornákat alakítson ki. A helyzetet tovább nehezítheti az a szituáció, ha a vállalatnál külföldi nemzetiségű munkavállalók is tevékenykednek, hiszen a kulturális és verbális különbségeket át kell hidalnia a cégnek, annak érdekében, hogy az információáramlás akadálytalan legyen. Szakmai gyakorlatomat a szentesi székhelyű HUNGERIT Zrt.-nél töltöttem, amely a magyar húsfeldolgozó ipar egyik vezető vállalata. A vállalat különösen magas – 1800 fő feletti – foglalkoztatotti létszámmal rendelkezik. 2015 óta a HUNGERIT külföldi munkavállalókat is toboroz, emiatt még nagyobb figyelmet kell fordítania belső kommunikációs rendszerének kialakítására. Az alapvető kutatási kérdésem a külföldi munkavállalók kommunikációjára irányult, azonban a téma alaposabb ismertetéséhez szükségesnek találtam azt, hogy bemutassam a vállalat külföldi dolgozói felé irányuló támogatási módszereit. Mivel a multikulturális környezetről beszélhetünk, így a témához kapcsolódott a nemzetek közötti elfogadás és az előítéletek vizsgálata is. Természetesen a kutatásom nem lett volna teljeskörű anélkül, hogy a külhoni dolgozók véleményét, elégedettségét nem mértem volna fel. Vegyes kutatási módszereket alkalmaztam: interúk- és kérdőíves felmérések által kaptam átfogó képet a témakörről. Szakdolgozatomban arra a következtetésre jutottam, hogy az interkulturális kommunikáció megvalósulásának módja kisebb egységenként – munkacsoportonként – változik. A humánpolitikai főosztálynak több olyan munkatársa is van, aki kifejezetten a külföldi munkavállalók felvételével, illetve támogatásával foglalkozik, erőteljesen hozzájárulva a munkavállalók mindennapi boldogulásához. A dolgozók mindennapi kommunikációját nagyban elősegítik az üzemben dolgozó munkavállalók is, akik tudnak tolmácsolni, ha szükség van rájuk. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a vállalat komoly idő-, szakember-, és anyagi ráfordítást áldoz annak érdekében, hogy belső kommunikációs hálózata minden szempontból kielégítő legyen. A megkérdezett ukrán és szerb nemzetiségű munkavállalók összességében pozitívan értékelték a munkahelyi légkört, és többségük elégedett a feléjük irányuló információ minőségével és mennyiségével. Az informális és a formális kommunikációs csatornák is egyaránt kihasználtak. A megkérdezettek 90%-a kifejezetten örül a kommunikációs csatornák reformálásának. Összességében úgy gondolom, hogy a HUNGERIT Zrt. tisztában van azzal, hogy külföldi munkavállalói megtartása és a dolgozói elégedettség fenntartása érdekében milyen támogatási és beillesztési módszereket kell alkalmaznia. Ez a kutatási lehetőség számomra is nagyon érdekes volt. Úgy gondolom, hogy kutatásommal átfogó képet kaptam a vállalat rendszereiről, az interkulturális környezet sajátosságairól és a munkavállalók véleményéről. Úgy vélem, sikerült megválaszolnom a kutatási kérdéseimet és megfelelő következtetéseket levonnom, illetve hasznos javaslatokat tennem a témával kapcsolatban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Szőkéné Vörös Ildikó
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belső kommunikáció fejlesztése, emberi kommunikáció, interkulturális kommunikáció, interkulturális kölcsönhatások, kommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:33
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet