Jánosi Szabolcs (2020) Az államháztartási belső kontrollrendszer működésének elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
BA_szakdolgozat_Jánosi_Szabolcs_GPMD8W.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_témavázlat_összefoglalás_Jánosi_Szabolcs_GPMD8W.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (380kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témája az államháztartási belső kontrollrendszer működésének vizsgálata volt.A szakdolgozat tárgyában végzett munka során bemutattam a magyarországi államháztartási ellenőrzés fejlődését, valamint az államháztartási belső kontrollrendszer jogszabályi és módszertani alapjait és részterületeit. Ezen felül a költségvetési intézményeknél dolgozó belső ellenőrök körében elvégzett kérdőíves felmérés eredményeinek értékelésével, valamint a témában publikált kutatások, elemzések és ellenőrzési jelentések eredményeinek és megállapításainak rendszerezésével meghatároztam a rendszer gyakorlati alkalmazhatóságának nehézségeit és a kritikus pontokat a költségvetési szervek szintjén. Megvizsgáltam továbbá egy konkrét költségvetési szervnél a belső kontrollrendszer gyakorlati működését. Ennek során felmértem a belső kontrollrendszer szervezeti beágyazódottságát és gyakorlati működését egy kiválasztott szervezeti egységnél, illetve meghatároztam a rendszer gyenge pontjait és a működési hiányosságokat. Dolgozatom záró részében a levont következtetések alapján javaslatokat fogalmaztam meg a vizsgált költségvetési szerv belső kontrollrendszerének fejlesztése érdekében. Az elsődleges kérdőíves kutatást, illetve annak eredményeit a vizsgált intézménynél végrehajtott interjúkkal és fókuszcsoportos megbeszéléssel igyekeztem megerősíteni kutatásom során. Ennek célja az volt, hogy gyakorló szakemberektől, a belső kontrollrendszert működtető szereplőktől kapjak személyes impulzusokat és háttérinformációkat a vizsgálati témámban.A szakirodalom áttekintése világossá tette számomra, hogy a belső kontrollrendszerhez egy alapvetően jól megszerkesztett jogszabályi környezet és módszertan tartozik. A főként az ÁSZ munkatársai által tapasztaltakon alapuló ellenőrzési jelentések és elemzések rendszerezése alapján azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a belső kontrollrendszer vonatkozásában folyamatos fejlődés figyelhető meg, de szinte valamennyi elemével kapcsolatosan vannak még hiányosságok. A rendszer kialakításának és működtetésének nehézségeiről inkább a kérdőíves kutatás nyújtott értékelhető információt. Az eredmények alapján az intézmények az előírásokat és a módszertani útmutatókat túl általánosnak, a működtetést pedig sok adminisztrációs teherrel járó többletfeladatnak érzékelik. Ez abból adódik, hogy a közszféra szervezetei között jelentős eltérések vannak mind a létszám, mind a szervezeti struktúra, mind pedig az ellátott feladatkör tekintetében, így a szolgai módon átvett általános módszertan és adminisztráció nem illeszkedik a szervezet jellegéhez. Ezen felül a létszám- és forráshiánnyal küzdő intézmények nem tudnak megfelelő erőforrást biztosítani a belső kontrollrendszer működtetésére. A konkrét költségvetési intézménynél végrehajtott kutatás alapján megállapítottam, hogy a problémák ellenére a belső kontrollrendszer eredményesen működik és hozzájárul a szervezeti célok eléréséhez és a szabályszerű feladatellátáshoz. A bevezetése egyértelműen eredményes volt, mivel a belső ellenőrzések során feltárt szabályszerűségi hiányosságok száma szignifikánsan csökkent, illetve egyre több a hiba nélkül működő folyamat. A kontrollkörnyezet szabályozottsági része, a kontrolltevékenységek, valamint az információs és kommunikációs rendszer kifejezetten jónak értékelhető. Kevésbé jól működő terület viszont a kockázatkezelési tevékenység és az ellenőrzési nyomvonalak elkészítése. Összességében a kutatásom részben megerősítette az Állami Számvevőszék által több helyen publikált azon megállapítást, miszerint a közszférában a belső kontrollrendszer egyes elemei jellemzően kialakításra kerültek, viszont azok gyakorlatban történő tudatos alkalmazása nem valósul meg teljeskörűen. A közszféra intézményeinek döntő többségénél kialakították a belső kontrollrendszert, azonban a működtetés során több nehézséggel küzdenek. Megállapítható viszont az is, hogy folyamatos a fejlődés, a szervezetek egyre inkább megtanulják alkalmazni a rendszer elemeit. Ha a költségvetési intézmények megfogadják a dolgozatom záró részében kifejtett fejlesztési javaslatokat, a belső kontrollrendszer működtetése sokkal hatékonyabbá válhatna, azonban ehhez mind a szervezeti kultúra, mind pedig a pénzügyi lehetőségek terén jelentős előrelépés szükséges.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | államháztartási ellenőrzés, belső ellenőrzés, kockázatkezelés, kontroll, pénzügyi ellenőrzés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Már. 01. 13:32 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 01. 13:32 |
Actions (login required)
Tétel nézet |