A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság gazdálkodásának, ezen belül az illegális migrációval kapcsolatos feladatok finanszírozásának vizsgálata

Gazdáné Varga-Dezső Katalin (2020) A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság gazdálkodásának, ezen belül az illegális migrációval kapcsolatos feladatok finanszírozásának vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Gazdáné VD_Katalin_SRLY6K.pdf] PDF
Szakdolgozat_Gazdáné VD_Katalin_SRLY6K.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Gazdáné Varga Dezső_Katalin_SRLY6K.pdf] PDF
BA_TO_Gazdáné Varga Dezső_Katalin_SRLY6K.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (216kB)

Absztrakt (kivonat)

A közpénzekkel való gazdálkodás elveit figyelembe véve, keresem a választ a munkám során sokszor nehézséget jelentő, és feleslegesnek érzett többletfeladatokhoz kapcsolódó kimutatások szükségszerűségére. A mindennapok túlszabályozottsága mellett, hogyan lehet biztosítani a feltételeket a rendkívüli feladatok végrehajtásához, rendelkezésre áll-e a szükséges anyagi forrás? A többlet feladatok többletkiadást is jelentenek-e, és ezeket egyértelműen össze tudjuk kapcsolni? Szükségesek-e a részletekbe menő költség kimutatások, és ezeket vajon figyelembe veszik a források biztosítása során? A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság, mint költségvetési szerv gazdálkodásának vizsgálata során keresem a választ a fenti kérdésekre. A rendkívüli feladatok vizsgálatához a 2014. évet, a 2015. évet, és a 2016. évet jelöltem ki, az illegális migrációhoz köthető többletfeladatok miatt. Kvantitatív kutatási módszerekkel, vagyis statisztikai adatok elemzésével vizsgálom az éves  költségvetési beszámoló adatait. Elemzésem során, megoszlási-, bázis- és lánc viszonyszámok értelmezésével mutatom be az adatok változását, és változásának tényezőit a kijelölt években.A tárgyévi bevételek, és a tárgyévi kiadások egymáshoz történő viszonyítása után, megállapítottam, hogy a bevételek minden évben fedezetet biztosítanak a kiadásokra. A tárgyévi bevételek, és a tárgyévi kiadások is növekvő tendenciát mutatnak a vizsgált időszakban. A tárgyévi kiadások emelkedését, a költségvetési kiadások növekedése okozta. A költségvetési kiadásokon belül a működési kiadások relevánsak. A működési kiadásokon belül a személyi juttatások aránya meghatározó. A személyi juttatások értéke is növekvő tendenciát mutat a vizsgált időszakban. A személyi juttatások mélyebb elemzése során megállapítottam, hogy a költségek növekedését elsődlegesen a „Készenléti, ügyeleti, helyettesítési díj, túlóra, túlszolgálat” megnevezésű ERA kódon gyűjtött költségek okozták. A működési kiadásokon belül még a dologi kiadások változását vizsgáltam, itt a 2014. évhez képest 2015. évre csökkenést, majd 2016. évre növekedést láthatunk. Az adatok alátámasztják, hogy a rendkívüli feladatok többlet kiadással járnak. A feladatok végrehajtásához először is a feltételeket kell megteremteni, ezt igazolja, hogy a dologi kiadások a 2014. évben voltak a legmagasabbak, majd 2015. évre csökkentek, viszont az illegális migrációs feladatok elhúzódása miatt 2016. évre ismételten növekedtek. A tárgyévi bevételek előirányzat vizsgálatával megállapítottam, hogy a túlórák teljesítése miatt többletforrásra volt szükség, melyet a K-EMRFK meg is kapott. A tárgyévi bevételek összetételénél a finanszírozási függő, átfutó, kiegyenlítő bevételek a relevánsak, értékének változása növekvő tendenciát mutat. A finanszírozási bevételeken belül a „Központi irányító szerv támogatásai” növekedtek, vagyis a többletkiadásokhoz a központi irányító szerv biztosítja a forrásokat. A költségvetési bevételeken belül, pedig a „Működési célú támogatások államháztartáson belülről” ERA kód megnevezésű bevételeink növekedtek, ez is a kiadások fedezetének biztosítását bizonyítja. A mérlegelemzés során is alátámasztottam korábbi megállapításomat, mert a rövid lejáratú kötelezettségek jelentős növekedése és a pénzeszközök növekedése között kapcsolatot tudtam felfedezni. A K-EMRFK gazdálkodásával kapcsolatban megállapítottam, hogy a befektetett eszközaránya jónak tekinthető, a saját tőke aránya megfelelő, és a likviditási mutatók is jók. A rendkívüli feladatok jogszabályi hátterének bemutatása után, levonhatom a végső következtetéseimet. Az állami szférában szükség van a szabályok egyértelmű rögzítésére. A rendkívüli feladatok, és a hozzájuk rendelt források is jogszabályban rögzítettek, ezek a jogszabályok a Magyar Közlönyben közzétételre kerülnek. A többletkiadások finanszírozása utólag történik meg, indoklással alátámasztott kérelmek alapján. A likviditás fenntartásaként a középirányító szerv a felmerült költségekhez szükséges pénzügyi forrásokat – részletes adatszolgáltatás alapján – a K-EMRFK részére biztosította, a kimutatásokra, az előirányzatok pótlásához szükség van. Megállapítom, hogy a K-EMRFK rendkívüli feladattal kapcsolatos gazdálkodása, hatékony, gazdaságos, és eredményes. Javaslatom a szükséges adatszolgáltatásokhoz kapcsolódóan, hogy a területi szerv az informatikai rendszerekből kigyűjthető adatokat, ne kérje be papír alapon az alegységektől, ezzel a módszerrel a hibázási lehetőségek minimalizálhatók lennének.  

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Buzonics Ferenc
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Fellegi Miklós
Belső
egyetemi docens, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: állam, államháztartás, finanszírozás, költségvetés elemzése, Magyar Államkincstár
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:31
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet