Home office hatásai a munkavállalókra

Dőry Kamilla (2020) Home office hatásai a munkavállalókra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Dőry Kamilla_G0MCSZ.pdf] PDF
Szakdolgozat_Dőry Kamilla_G0MCSZ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (904kB)
[thumbnail of BA_TO_Dőry_Kamilla_G0MCSZ.pdf] PDF
BA_TO_Dőry_Kamilla_G0MCSZ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (301kB)

Absztrakt (kivonat)

A jelenleg kialakult COVID-19 járvány nagyban befolyásolja a munkavállalók attitűdjét, illetve teljesítményét azzal, hogy home office-ba kényszerültek és nem pedig a megszokott irodában töltsék mindennapjaikat. Szakdolgozatomban azt vizsgáltam, hogy a fizikai környezet mennyiben tudja befolyásolni a munkavállalókat. Vajon a fizikai környezet hatással lehet a munkavállalók attitűdjére, valamint teljesítményére? Hatékonyabban dolgozunk open office-ban? A teljesítményünkre is hat vajon a szép iroda légköre, vagy csak a hangulatunkra lehet hatással? Ezeken felül vizsgáltam, hogy milyen hatással lehet a hosszantartó home office a munkavállalók motivációjára, hatékonyságára, illetve a rájuk gyakorolt kontrollt a vezetőjük által. Szakirodalmak során olyan modelleket, kutatásokat, elemzéseket vettem alapul, amelyek vizsgálják, hogy az alábbi tényezők (attitűd, teljesítmény, hatékonyság, motiváció, vezetők által gyakorolt kontroll munkavállalókra nézve) mennyiben befolyásolják a munkavállalók munkavégzését, mind irodai, mind home-office környezetben. Szakdolgozatomban tehát a következő kutatási kérdést tettem fel: „Hogy befolyásolja a munkavégzés helyszíne (hagyományos iroda, open office, home office) a munkavállalók attitűdjét, teljesítményét, hatékonyságát, motivációját, illetve vezetője által rájuk gyakorolt kontrollját?” Kutatásom során kitértem, hogy mennyiben tér el irodai és otthoni környezetben a munkavégzés, továbbá a megváltozott munkavégzés helyszíne mennyiben tudja befolyásolni a munkavállalókat. Kutatásom során kvalitatív kutatást, azaz interjúkat, illetve kvantitatív kutatást, vagyis kérdőívet alkalmaztam, amelyet a LogMeIn Kft. munkavállalóival bonyolítottam le. A LogMeIn Kft. dolgozói március óta home office-ban dolgoznak, így kutatási téma szempontjából megfelelő volt vizsgálni ezt a kialakult helyzetet a szervezetnél. A globális IT nagyvállalat szervezeti felépítése két nagy részből áll: támogató munkakörben dolgozók, valamint fejlesztői munkakörben dolgozó munkavállalók. Kutatásom során vizsgáltam továbbá, hogy mennyire eltérően éli meg a két szervezeti egység a home office hatásait. Az interjúk, illetve kérdőívből leszűrhető, hogy a kontrollt nem befolyásolja, hogy a munkavállalók milyen munkakörben dolgoznak, mivel ez inkább a felettesük elvárásaitól függ, de kimondható, hogy a feladatkontroll átalakult eredménykontrollá. Támogatói munkakörben dolgozóknak nagy mértékben csökkent a hatékonyságuk, azonban fejlesztők körében, nem okozott gondot ezt fenntartani, mivel számukra sokkal könnyebb, ha otthoni környezetben tudnak dolgozni. A munkavállalók motivációját leginkább a home office során elért eredmények határozzák meg. A támogató munkakörben dolgozóknál alacsonyabb motiváció tapasztalható. Továbbá a kutatás során kiderült, hogy amely csapatnál nagy a kontroll, úgy a motiváció is sokkal nagyobb, mivel sok esetben meg akarnak felelni vezetőiknek. Ezen felül a munkavállalók teljesítményét nézve elmondható, hogy a fejlesztők körében sokkal gördülékenyebben ment az átállás home office-ra, kevésbé csökkent teljesítményük. Támogatói munkakörben dolgozók sok esetben fizikai feltételekhez kötöttek voltak az irodában, így az ő esetükben, csökkent a teljesítményük, míg kialakult a munkafolyamat home office-ban. Számos olyan fő tapasztalat szűrhető le az interjúkból, illetve kérdőívből, amelyek során a szervezet tájékoztatásával elérhető a munkavállalói elégedettség értékének növelése. Ezek alapján a következő fejlesztési ötleteket javaslom, amely által gördülékenyebben folytatódhatna a munka továbbra is home office-ban. Erre példa a virtuális csapatépítők szervezése, amelyek által a mindennapos home office során fenntarthatók a munkavállalók közti kapcsolatok, valamint egy remek kikapcsolódási lehetőség munkaidő után. Emellett egy másik javaslat, amely kivitelezhető lehetne, hogy bontott csapatbeosztásban bejárni a héten egy-egy napra az irodába, így fenntartható lenne a gördülékeny kommunikáció az olyan csapatok számára, akiknél ez elengedhetetlen ahhoz, hogy hatékonyságukat megtartva tudjanak dolgozni. Ezen felül lehetne olyan idősáv is, mikor a munkavállalók bekapcsolt kamerával dolgoznak, ezáltal olyan érzéssé válhat, mintha együtt dolgoznának.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár, Menedzsment Tanszék, PSZK
Szerdel Péter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűd (tartós beállítódás; értékelő viszonyulás), hatékonyság, kontroll, motiváció, teljesítmény
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:31
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet