Műszaki beruházások nem műszaki kockázatai M3 metrófelújítási projekt, avagy „sikerre ítélve”

Galló Brigitta Magdolna (2020) Műszaki beruházások nem műszaki kockázatai M3 metrófelújítási projekt, avagy „sikerre ítélve”. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_Szakdolgozat_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf] PDF
BA_Szakdolgozat_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 06..

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TK_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf] PDF
BA_TK_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (36kB)
[thumbnail of BA_TO_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf] PDF
BA_TO_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 06..

Download (469kB)

Absztrakt (kivonat)

Azért választottam dolgozatom témájának az M3 metrófelújítási projektet, mert véleményem szerint a közlekedésfejlesztés egy nemzetgazdaságilag kiemelten fontos terület, amely mindenki életére közvetlenül vagy közvetetten hatással van. Dolgozatom célja annak bemutatása, milyen kockázati tényezők befolyásolják a projekt sikeres lebonyolítását. Ennek érdekében a kutatásomat három területre osztottam fel, elsőként a projektirányítás és működésbiztonság kockázatfelmérésére, azután a projektfolyamatok pénzügyi és jogi kockázatainak kezelésére, továbbá az elvégzett munkák megfelelőségértékelési kockázatainak vizsgálatára. Dolgozatomban nem kockázatelemzési módszerek bemutatását tűztem ki célul, hanem meghatározni azokat a szempontokat, amelyeket a kockázatelemzések elvégzésénél figyelembe kell venni egy adott kockázati tényező vizsgálatakor. A kutatás elvégzéséhez öt darab, a projekttel kapcsolatos hipotézist fogalmaztam meg, amelyek igazolására vagy cáfolatára a félig strukturált interjú módszerét választottam. Dolgozatom első részében meghatároztam azokat a projekt- és kockázatmenedzsmenttel kapcsolatos elméleti szempontokat, amelyek összehasonlítási alapként szolgálnak az elvégzett interjúk eredményeinek kiértékeléséhez. A három kutatási területhez releváns kérdéscsoportokat állítottam össze és a megfelelő szakmai kompetenciával rendelkező interjúalanyoknak tettem fel a kérdéseket. A kérdések úgy kerültek összeállításra, hogy a projekt korábbi időszakára, a jelenlegi szakaszára és a tervezett jövőbeli lebonyolításra is vonatkozzanak. Úgy gondolom, erre azért van szükség, mert ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy a projekt folyamatát, eredményességét és sikerességét átfogóan vizsgáljam. A kutatási eredmények rámutattak arra, hogy míg régen a projekt működéséhez elegendő volt egy rendszeren belül a jól működő folyamatokat meghatározni, azonban ma már úgy kell megtervezni a projektstruktúrát, hogy az megteremtse a kockázatcsökkentés lehetőségeit és lehetővé tegye az operatív intézkedések általi változáskezelést. Az Uniós támogatású projektek esetében sokkal szigorúbbak a követelmények a pénzügyi elszámolások, a közbeszerzési és jogi kérdések vonatkozásában, ezért fontosnak tartottam a dolgozatban megvizsgálni a projekt kitettségének csökkentési lehetőségeit, figyelemmel arra, hogy megvalósuljon a szinergiahatás és lehetőség legyen a tapasztalatok átültetésére a következő projektekbe.  A megfelelőségértékeléssel kapcsolatos kockázatok feltárása során rámutattam, hogy az egységes uniós jogharmonizált követelményrendszeren alapuló szabályozások hiánya befolyásolja a projektsikert és azt hogyan járul hozzá a műszaki színvonal emeléséhez. A válaszadó szakemberek az észlelt kockázati tényezőket értékelték, ezeket az adott fejezetek végén táblázatokban összegeztem és a fenti témákkal kapcsolatos javaslataimat a dolgozatom végén ezen adatok felhasználásával fogalmaztam meg.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Deutsch Nikolett
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Kása Richárd
Belső
Tud.fomunk., Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beruházás, kockázat, kockázatmenedzsment, közlekedési infrastruktúra, projektmenedzsment, projektsiker
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:30
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet