Műszaki beruházások nem műszaki kockázatai M3 metrófelújítási projekt, avagy „sikerre ítélve”

Galló Brigitta Magdolna (2020) Műszaki beruházások nem műszaki kockázatai M3 metrófelújítási projekt, avagy „sikerre ítélve”. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_Szakdolgozat_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf] PDF
BA_Szakdolgozat_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 06..

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TK_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf] PDF
BA_TK_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (36kB)
[thumbnail of BA_TO_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf] PDF
BA_TO_Galló_Brigitta_Magdolna_QR1PXB.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. December 06..

Download (469kB)

Absztrakt (kivonat)

Azért választottam dolgozatom témájának az M3 metrófelújítási projektet, mert véleményem szerint a közlekedésfejlesztés egy nemzetgazdaságilag kiemelten fontos terület, amely mindenki életére közvetlenül vagy közvetetten hatással van. Dolgozatom célja annak bemutatása, milyen kockázati tényezők befolyásolják a projekt sikeres lebonyolítását. Ennek érdekében a kutatásomat három területre osztottam fel, elsőként a projektirányítás és működésbiztonság kockázatfelmérésére, azután a projektfolyamatok pénzügyi és jogi kockázatainak kezelésére, továbbá az elvégzett munkák megfelelőségértékelési kockázatainak vizsgálatára. Dolgozatomban nem kockázatelemzési módszerek bemutatását tűztem ki célul, hanem meghatározni azokat a szempontokat, amelyeket a kockázatelemzések elvégzésénél figyelembe kell venni egy adott kockázati tényező vizsgálatakor. A kutatás elvégzéséhez öt darab, a projekttel kapcsolatos hipotézist fogalmaztam meg, amelyek igazolására vagy cáfolatára a félig strukturált interjú módszerét választottam. Dolgozatom első részében meghatároztam azokat a projekt- és kockázatmenedzsmenttel kapcsolatos elméleti szempontokat, amelyek összehasonlítási alapként szolgálnak az elvégzett interjúk eredményeinek kiértékeléséhez. A három kutatási területhez releváns kérdéscsoportokat állítottam össze és a megfelelő szakmai kompetenciával rendelkező interjúalanyoknak tettem fel a kérdéseket. A kérdések úgy kerültek összeállításra, hogy a projekt korábbi időszakára, a jelenlegi szakaszára és a tervezett jövőbeli lebonyolításra is vonatkozzanak. Úgy gondolom, erre azért van szükség, mert ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy a projekt folyamatát, eredményességét és sikerességét átfogóan vizsgáljam. A kutatási eredmények rámutattak arra, hogy míg régen a projekt működéséhez elegendő volt egy rendszeren belül a jól működő folyamatokat meghatározni, azonban ma már úgy kell megtervezni a projektstruktúrát, hogy az megteremtse a kockázatcsökkentés lehetőségeit és lehetővé tegye az operatív intézkedések általi változáskezelést. Az Uniós támogatású projektek esetében sokkal szigorúbbak a követelmények a pénzügyi elszámolások, a közbeszerzési és jogi kérdések vonatkozásában, ezért fontosnak tartottam a dolgozatban megvizsgálni a projekt kitettségének csökkentési lehetőségeit, figyelemmel arra, hogy megvalósuljon a szinergiahatás és lehetőség legyen a tapasztalatok átültetésére a következő projektekbe.  A megfelelőségértékeléssel kapcsolatos kockázatok feltárása során rámutattam, hogy az egységes uniós jogharmonizált követelményrendszeren alapuló szabályozások hiánya befolyásolja a projektsikert és azt hogyan járul hozzá a műszaki színvonal emeléséhez. A válaszadó szakemberek az észlelt kockázati tényezőket értékelték, ezeket az adott fejezetek végén táblázatokban összegeztem és a fenti témákkal kapcsolatos javaslataimat a dolgozatom végén ezen adatok felhasználásával fogalmaztam meg.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beruházás, kockázat, kockázatmenedzsment, közlekedési infrastruktúra, projektmenedzsment, projektsiker
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:30
Utolsó módosítás: 2021. Már. 01. 13:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet