Filmipar, forgalmazás és fogyasztás a 21. században

Burányi Csaba (2021) Filmipar, forgalmazás és fogyasztás a 21. században. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Burányi_Csaba_MBGGA2_Szakdolgozat.pdf] PDF
Burányi_Csaba_MBGGA2_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Filmipar, forgalmazás és fogyasztás a 21. században Az aktuális játékfilmek piacán használt marketingkommunikációs eszközök ismertetésén túl igyekeztem írásomban a filmforgalmazók szereplőit és működését bemutatni, ezáltal az iparágban történő, az elmúlt években egyre jobban gyorsuló változásokat érzékeltetni. A filmipar óriási méretű innováción esett át az elmúlt évtizedekben. Emellett egy oligopol piac, amelynek fő szereplői nagy hatással tudnak lenni a piac felosztására és változására. A piac legfőbb szereplői közé tartoznak többek között az óriás médiacégek, a filmstúdió névre keresztelt filmgyártó vállalkozások, a filmforgalmazók, a moziüzemeltetők vagy éppen a streaming szolgáltató cégek. A hiteles kép nyújtása érdekében főleg a magyar piacot vettem vizsgálat alá, hiszen célom volt, hogy egy letisztult és átlátható képet nyújthassak, amely az Egyesült Államok piacán nem lett volna megvalósítható. Vizsgálatom során feltűnővé vált a mozik látványos hanyatlása a 21. századra, és ennek a kérdésnek a miértje is egyre gyorsabban körvonalazódott bennem. Az internet villámgyors fejlődésével a filmipar teljes mértékű változása következett be. Az illegálisnak számító internetes kalózkodás megjelenésével az emberek már ingyen juthattak hozzá azokhoz a tartalmakhoz, amelyekért eddig fizetniük kellett és ezt nem sikerült azóta se megállítani. A különböző kalóz honlapok az emberek mindennapjaiba kezdtek beágyazódni, majd nemsokára megjelentek a Streaming óriások, amelyek először Amerikában, majd a világ minden táján teret hódítottak. A 2010-es évek közepétől már Magyarországon is egyre népszerűbbé váltak az olyan tartalomszolgáltatók, mint a Netflix vagy a HBO GO. Az emberek egy havi előfizetői díj ellenében az összes tartalmat korlátlanul fogyaszthatták, így forradalmasítva az otthon töltött kényelmes filmnézés életérzését. Egy idő után viszont már ennél is többet tudtak nyújtani, hiszen már saját tartalmakat is gyártani kezdtek és olyan neves rendezők filmjeinek a premierei jelentek meg náluk a mozikat kikerülve, mint Martin Scorsese. A 2020-ban megjelenő koronavírus járvány világszintű pandémiát okozott, ezáltal a világ számos országában kijárási korlátozást eredményezve, így az embereket otthonmaradásra késztetve. Ezáltal a mozik bezártak, a streaming szolgáltatók pedig még nagyobb figyelmet és rengeteg új előfizetőt szereztek az összes létező generációból. Ezek a változások hatására ösztönözve éreztem magam a kutatásom iránt, melynek témája és célja a filmnézési szokások megismerése volt. Ezáltal olyan kérdésekre kaphattam választ, mint az emberek hagyományos mozilátogatási szokásai, a különböző platformokon való filmnézési szokások összehasonlítása, vagy éppen az internet általi filmfogyasztás módjai. A kutatásom során online kvantitatív megkérdezéshez folyamodtam, amely által egy kérdőívet osztottam meg, amihez 440 ember járult hozzá válaszaival. A kitöltők különböző nemekkel, iskolai végzettséggel és életkorral rendelkeztek, ezáltal egy vegyes és nagy minta segítségével szűrhettem ki a számomra hasznos információkat. A különböző kérdésekre válaszokat kaptam, amelyet a Google kérdőíve kielemzett számomra, majd az Excel segítségével további elemzéseket végezhettem el. A kutatás elvégzése után beigazolódott az, amire számítottam, mégpedig az, hogy a mozik tényleg válságukat érik napjainkban, míg az internetes tartalom szolgáltatók eddigi fénykorukat. Emellett választ kaptam arra is, hogy a koronavírus járvány valóban hatással volt az emberek filmnézési szokásaira és sok új ember ismerhette meg az internet által nyújtott új filmnézési lehetőségeket. Véleményem szerint a filmipar innentől kezdve örökre megváltozott és a globális pandémia elmúlása után se lesz soha a régi, hiszen az internet egyre jobban fejlődni fog, a mozik jövője pedig egyre kérdésesebb marad.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Cseke-Csengő Bernadett
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szánthó Zsuzsanna
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: filmgyártás, filmipar, forgalmazás, internet, szolgáltatások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:05
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:42

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet