A koronavírus válsághelyzet hatása a hazai rendezvényszervezés gyakorlatára

Fülöp László (2021) A koronavírus válsághelyzet hatása a hazai rendezvényszervezés gyakorlatára. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of szakdogakesz-converted(2).pdf] PDF
szakdogakesz-converted(2).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (787kB)

Absztrakt (kivonat)

A koronavírus válsághelyzet hatása a hazai rendezvényszervezés gyakorlatára   Absztrakt   A koronavírus járványnak jelentős negatív gazdasági hatásai voltak, és vannak jelenleg is. A válsághelyzet a gazdaság minden ágazatát érintette, de legjobban a turizmust és a rendezvényszervezést viselte meg. E két terület erősen kapcsolódik egymáshoz. Az egészségügyi szabályok betartása nem tette lehetetlenné a rendezvények szervezését, azonban gyökereiben változtatta meg az eddigi gyakorlatot. Az új helyzet új megoldásokat igényel, és azok a rendezvényszervező cégek, fellépő művészek, akik nem tudnak megfelelni az új kihívásoknak, kiszorulhatnak a piacról. A dolgozat célja, hogy feltérképezze a rendezvényszervezők legnagyobb problémáit, azokat az új akadályokat, feladatokat, amelyek teljesítés a koronavírus helyzetben a legnagyobb kihívást jelenti. Célom még, hogy megismerve a rendezvényszervezők jó gyakorlatait, a problémákra a lehető leghatékonyabb megoldási lehetőségeket tárjam fel. A dolgozatban megfogalmazott kutatási kérdéseket primer kutatásom során kvalitatív jellegű, mélyinterjús kutatással vizsgálom, melyet rendezvényszervezőkkel készítek (n=10). A primer kutatást szekunder kutatással egészítem ki, melynek során a MaReSz (Magyarországi Rendezvényszervezők és Szolgáltatók Szövetsége) honlapján fellelhető, a téma szempontjából releváns dokumentumokat gyűjtöm össze és elemzem. Az eredmények alapján állítható, hogy a cégek bevételei jelentősen csökkentek. A szektor által az előző tíz évben tapasztalt fellendülés ellenére sem sikerült a cégeknek megfelelő tartalékokat felhalmozni. A rendezvényszervező vállalkozások legnagyobb részének nincsen, vagy csak fél évre elegendő tartaléka van, így további csődök és leépítések várhatóak, ha a válság folytatódik. A közeljövőben a cégek a rendezvények számának további csökkenésére számítanak, a piac normalizálódására a többség csak 2021 harmadik negyedévére számít. A jelenlegi helyzetben a cégek számos kihívással szembesültek. A fő probléma a túl szigorú szabályozások, a megrendelői bizalom visszaesése, a résztvevők félelme, a védekezéssel kapcsolatos többletkiadások, valamint a szervezők felelősségének növekedése. A válsághelyzetben sokan átálltak már az alternatív formákra, a cégek körülbelül negyede már csak online szervezi rendezvényeit. A kormányzat számos intézkedéssel igyekezett segíteni a szektor helyzetét. Nagy segítséget jelentett a bértámogatás, amely nem csak a szolgáltatóknak jelent segítséget, de pozitívan hat a szektorban a foglalkoztatásra is. Az ÁFA csökkentése is jótékonyan hatott az ágazatra. A „túlélést” segítő jó gyakorlatok között meg kell említeni a cégek összefogása, az egységes fellépést, ennek képviselője többek között a MaReSz, amely folyamatos lobbi-tevékenységével igyekszik a szektor számára nagyobb állami segítséget „kijárni”. Az egészségügyi szabályok minél pontosabb betartása, valamint a vendégélmény fokozása is versenyelőnyt jelenthet. Az online és hibrid rendezvények szerepe kiemelkedő ebben az időszakban. Ezek alkalmazásával a rendezvényszervező cégek piaci előnyhöz juthatnak a konkurens cégekkel szemben, így nagyobb eséllyel élik túl ezt a recesszív időszakot. Hosszú távon a legnagyobb problémát a szakképzett munkaerő pályaelhagyása jelenti. Emiatt a járulékcsökkentés és bértámogatás meghosszabbítása lehet hatékony, hosszú távú megoldás. Az államilag támogatott, kedvezményes kamatú hitelek pedig hatékony pénzügyi segítséget jelentenének a válsághelyzet utáni konszolidációhoz. A dolgozat feltérképezte a rendezvényszervező szakma helyzetét, problémáit a koronavírus válsághelyzetben. A leírt problémákra javasolt megoldási lehetőségek, jó gyakorlatok bemutatásával igyekezett közvetett módon hozzájárulni az ágazat konszolidációjához a kialakult válsághelyzetben, és utána.   Kulcsszavak: Marketing, COVID-19, Rendezvényszervezés, Válság

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Jäckel Katalin
Külső
egyetemi docens; Marketing Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT
Miskolczi Tibor András
Belső
Oktató; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: COVID-19, koronavírus, MaReSz, marketing, rendezvényszervezés, válság
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:04
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 09:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet