Mi az ASMR és hogyan kelti fel a figyelmünket?

Káró Klaudia (2021) Mi az ASMR és hogyan kelti fel a figyelmünket? Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of szakdolgozat-nyilatkozat.pdf] PDF
szakdolgozat-nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Képzeljük el, hogy elmegyünk egy bűvészelőadásra. Ott mutatnak nekünk egy trükköt egy varázsdobozzal. Ki tudja mi van benne? -Megkérdezi a bűvész. Ha Mi belegondolunk mert teszi fel a kérdést??...hiszen úgy is csak Ő tudja a választ... Erre viszont a Neuromarketing felel, fokozza az érdeklődésünket, felkelti az Agyunkat, hogy még jobban érdekeljen mi van a dobozban, mert ez az Emberiagy kíváncsisága. A Modern neurológia olyan fejlett képalkotó eszközök birtokába jutott, amelyek segítségével beletekinthettünk az Agyba, és kinyithatja a pszichológia varázsdobozát. És akkor itt már képbe is jön a Technológia... (Káró Klaudia, Mi az ASMR és hogyan kelti fel a figyelmünket?, 2020) "A MARKETINGBEN OKOSABBNAK LENNI NEM CSAK AZT JELENTI, HOGY A SAJÁT ESZÜNKET ES ÖTLETEINKET HASZNÁLJUK.HANEM AZT IS, HOGY A VÁSÁRLÓINK ESZÉT ÉS ÖTLETEIT IS FELHASZNÁLJUK " (Roger Dooley,2012) Tehát én úgy gondolom, hogy egy jó szakember ismerje és értse az embert akinek el akar adni. Ha valaha éreztük már azt, hogy felidegesít minket a környezetünk, például a tömegközlekedés, a kréta csikorgatása vagy a túl hangos sziréna, akkor, szinte már biztos, hogy voltunk idegesek. Egyes emberek számára pedig megnyugtató, ha hallgatja a vízcsobogását, a kedvenc zenéjére relaxációs videoklipeket néz, vagy éppen meglát egy aranyos kiskutyát. Ezek mind-mind emberi érzelmek és pillanatnyi érzékelések. Ezekre, azonban épül egy újdonsült tudományág az ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response). Az ASMR, egy rövidítés autonóm szenzoros meridián válaszra utal. Az ASMR egyre népszerűbbé váló ágazat világ szerte, trendek és stílus irányzatok alakultak ki rá. Ennek az az oka, hogy nagyon hasznos a stressz levezetésére és a gyors elalvás elérésére. Az ASMR bevezetése óta hihetetlenül népszerűvé vált, néhány YouTube-alkotó által, akik milliónyi előfizetővel sikeres csatornákat építettek ezekre a videókra. A videók között szerepelhet az alkotók között, amikor rázza a dobozokat, cukorkát, suttognak a mikrofonokba, ropogós ételeket esznek, vagy akár szappant vágnak. (Jordan Steen (2018).What is ASMR marketing! And Is It Illegal?. Digital Marketing School) Az ASMR hatást, úgy tapasztalhatjuk meg a legkönnyebben, ha nézünk egy ASMR videót például a YouTubon, relaxációs gyakorlatot végzünk, vagy csak egyszerűen zenét hallgatunk. Az eközben látott képek érzékelt hangok, kiváltják az autonóm szenzoros meridián hatását, amitől az agy egy másik tudatállapotba kerül, relaxál. Jelen kutatásom célja az hogy, a marketingnek ezt az újdonsült ágazatát az ASMR-t és hatását megvizsgáljam. A dolgozatom két részre osztható egyrészt egy elméleti háttérre, másrészt pedig egy gyakorlati kutatásra. 5 Az elméleti háttér bemutatása során, kiderül, hogy mi ez a különlegesen sokrétű irányzat, milyen felhasználási területei vannak és miért válhat szükségessé a jövőben ezen terület további kutatása. A dolgozatomban a hangsúly ez emberi viselkedésre és tudatalatti érzékelésekre, észlelésekre tevődik, amit az ASMR marketing vált ki. Ebben a részben kitérek arra is, hogy a különböző művészi vizuális, hang, színeffektusok, és dalszövegeket, hogyan használják a reklámoktól a különböző média felületeken és a videó-megosztó portálokon. Ezen rész az agytérkép útmutatóig tart. A gyakorlati kutatás során, különböző zenék és videoklipek hatását figyeltem meg, még pedig olyan módon, hogy bennem milyen érzelmeket keltettek, miközben hallgattam és néztem őket és hogy ezek segítettek-e megnyugodni avagy sem. Ezenkívül egy pszichológia tanhallgató egy mélyinterjú keretén belül elmondja a személyes véleményét az ASMR-ről és ez alapján még kitérek pár lehetséges pszichológiai magyarázatra említésként. (Káró Klaudia, Mi az ASMR és hogyan kelti fel a figyelmünket?, 2020)

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kovács Ildikó
Belső
egyetemi docens; Marketing Tanszék; KKK
Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet
Külső
egyetemi adjunktus; Marketing Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatbázis(ok), adatgyűjtés, adathordozók, ábrák, ágazatok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:02
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet