Önvezető járművek várható hatásai a gazdaságra, azon belül a logisztika, szállítmányozás területét vizsgálva.

Cao Edvin (2021) Önvezető járművek várható hatásai a gazdaságra, azon belül a logisztika, szállítmányozás területét vizsgálva. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Cao_Edvin_JRVW3W_szakdolgozat.pdf] PDF
Cao_Edvin_JRVW3W_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

SZAKDOLGOZATI ABSZTRAKT Témavezető: Dr. Csonka László                                                                  Készítő: Cao Edvin    Önvezető járművek várható hatásai a gazdaságra azon belül a logisztika, szállítmányozás területét vizsgálva. Napjainkban rohamosan fejlődik a technológia fejlődése és térnyerése, amit sok iparágban tapasztalni lehet már, ilyen például a járműipar is. Azért tartom fontosnak és érdekesnek a témát, mert a járműipar ma már az országok gazdasági helyzetét jelentősen befolyásolják és a jelenlegi irány, ami az önvezetés megvalósítása számos hatást fog eredményezni. Tanulmányaimmal kapcsolatosan célzottan a logisztika, szállítmányozás területét vizsgálom. Főbb kérdéseim a dolgozatom során választ kapni azokra a kérdésekre, hogy az önvezető járművek megjelenése ma milyen szinten vannak jelen és mennyire befolyásolják a logisztika működését, ezalatt értem a gyáron, raktárokon belüli önvezető targoncákat. Választ kapni arra, hogy a cégeknek ez miért lenne hasznos, megtudni, hogy ezzel mennyit spórolnának és hogyan működnek napjainkban ezek a sötét raktárak. Ugyan így a logisztikán belül a hosszú úton való hatását vizsgálni. Az önvezető teherfuvarozás megvalósulását és fejlesztését ismertetni, jelenleg hol tart és kik járnak élen benne. Bemutatni a Knorr-Bremse és Continental konvoj demonstráló programját. Az egész átállással kapcsolatos dilemmákra és probléma körökre kitérni, mik azok, amik jelenleg a megvalósulás kapujában állnak. Ismertetni a Platooning rendszert mert jelenleg ez áll legközelebb az önvezető teherfuvarozás megvalósulása lépcsőfokán. Primer kutatásom keretén belül három a logisztikában dolgozó személytől kapok releváns információkat. Egy logisztikustól, aki már dolgozott Tatabányán a logisztikai parkban önvezető targoncával választ kapni azok működésére és hasznosságára. A cég ezzel járó anyagi előnyeire. Másik interjú alanyom egy fuvarozó, aki harminc éve fuvarozik már, tőle a fuvarozás anyagi vonzatairól, egyre jobban szigorodó pihenő időkről, szükséges engedélyekről és a munkaerő helyzetéről érdeklődőm. Mindezzel megérteni és közelebb kerülni az önvezető teherfuvarozás megvalósításának fontosságához. Harmadik alanyom egy logisztikai cég telephelyvezetője, ennél az interjúnál arra vagyok kíváncsi, hogy egy telephelyvezető egy olyan cégben, ahol még nincsenek jelen ilyen járművek miként vélekedik arról, ha a sötét raktárral, önvezető targoncákkal működne tovább a cég. Milyen véleménnyel van róla. Az interjúk végén megkértem az alanyokat, hogy egy általam összeállított táblázatban pontozzanak 1-10 négy tényezőt. Biztonság, bizonytalanság (munkavállaló és munkáltató részéről), hatékonyság, környezeti tényezők. Ezután saját és a szekunder kutatást összevetve azt látni, hogy a szekunder kutatások leginkább a biztonság kérdésétől tartanak. A többi tényező egyezést mutat. Az interjú alanyaim a biztonságot nagyon magasra pontozták. Ez azért lehetséges így mert ők már rendelkeznek tapasztalattal és látják, hogy ezek a rendszerek mennyire jól tudnak működni és a mesterséges intelligencia mennyire megbízható. Összességében nem is gondoltuk volna, de az önvezető járművek ma már igen csak jelen vannak a logisztikában, sok raktárban megtalálhatóak és pozitív hatást eredményeznek. Egyre több cég alkalmaz önvezető járműveket és dolgozik sötét raktárral. Az önvezető teherfuvarozással is sok cég foglalkozik már világszerte és dolgoznak a platooning megvalósításán, ami fontos mert a logisztika hosszú útján ez fogja elindítani és kellő bizalmat adni a társadalom számára, hogy az önvezetés szélesebb körben elterjedjen.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Csonka László
Belső
Tud.fomunk.; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK
Renner Péter
Külső
Mestertanár; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: automatizáció - automatizálás, járműipar, logisztika, mesterséges intelligencia, önvezető járművek, szállítmányozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:02
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:36

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet