A fesztiválszervezési piac Magyarországon - különös tekintettel a Balaton Sound példájára

Győri Dalma (2021) A fesztiválszervezési piac Magyarországon - különös tekintettel a Balaton Sound példájára. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat 2020. Győri Dalma .pdf]
Előnézet
PDF
Szakdolgozat 2020. Győri Dalma .pdf

Download (5MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat nyilvános státuszról.pdf] PDF
Nyilatkozat nyilvános státuszról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (140kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témájának a magyarországi fesztiválszervezési piacot választottam, főként a 2007. óta évenként megrendezésre kerülő Balaton Sound elektronikus zenei fesztiválra fókuszálva. Személyes indíttatásomnak első sorban az érdeklődési körömet tartom. Mikor dönteni kellett a specializációról, választásom a gazdaságdiplomáciára esett, aminek keretein belül tanulhattam Nemzetközi rendezvényszervezés kurzuson. Az ott megélt tapasztalatok után kezdett még jobban érdekelni ez a világ, ezen belül a nemzetközileg is elismert, hazai fesztiválok világa. Azt vizsgáltam első részt, hogy honnan ered a mai fesztivál fogalom, mint rendezvény, a múlt mely részéig kell visszanyúlni, hogy fellelhessük a kialakulást? A hipotézisem, miszerint az ókorig kell visszatekintenünk úgy gondolom igazolást nyert, hiszen a hellászi időkben, a püthói játékokat tekinthetjük az első olyan eseménynek, ami a mai fogalom alapjául szolgálhatott. A történelmi idővonalon tovább haladva, hogyan jutottunk el a művészeti fesztiválok és nemzetközi filmfesztiválokon keresztül a kulturális fesztiválok megalakulásáig, azon belül is a magyarországi megjelenésig. Másrészt pedig, hogy a Balaton Sound-nak, mint egy nemzetközileg elismert zenei fesztiválnak milyen a felépítése? Mennyi ideig tart és milyen tevékenységeket von maga után a szervezése, ez milyen terheket ró az állandó szervező stábra, kitérve a fellépők leszerződtetésétől egészen az építési munkálatokig? Hogyan hatott a koronavírus világjárvány a fesztiválszervezési piacra, ezen belül a cím alapjául szolgáló Balaton Sound fesztiválra? Milyen kilábaló intézkedéseket tettek és hogy várják a következő évi eseményt? A koronavírus világjárvány igencsak megrázta a szervező céget, hiszen az esemény lemondásakor már olyan költségeket költöttek el, ami nem volt visszaszerezhető.  A Balaton Sound a Sziget Zrt. portfóliójának egy tagja és mivel ez a cég a piacvezető Magyarországon, így ők ki tudnak lábalni a pandémia súlytotta helyzetből, bár hitelkonstrukciókkal és megszorításokkal. Hatalmas kihívások elé állította a céget a világjárvány: több szervezéssel járt a fesztivál visszamondása / lefújása, mintha a szokásos menetrend szerint tartották volna meg az eseményt. Többféle jegyvisszaváltási folyamatot is megalkottak, hogy minél többen tartsák meg a belépőket és szerencsére jelenleg a vásárlók nagyjából fele nem is élt ezzel a lehetőséggel, ami egy igencsak jó számnak mondható. Kíváncsivá tett melyek voltak azok az eszközök, amik nemzetközi viszonylatban elismert és vonzó eseménnyé tették a Balaton Sound-ot, és ezen túl mik azok az újítások és újdonságok, amik segítségével a színvonalat, amit hosszú évek kemény munkájával elértek a szervezők tartani lehet, sőt inkább növelni és fejleszteni. Választ kaptam, hogy egy évi szervezés kell az állandó, 50-60 fős stábnak arra, hogy az eseményt abban a formában tárja a látogatók elé, ami azok számára a legélvezetesebb, emellett éves szerződések tekintetében több száz emberrel/céggel bővül a csapat. Arra, hogy nemzetközi irodákkal állnak kapcsolatba, a mai zenei felhozatal legkiemelkedőbb neveinek a „magyar tenger” melletti színpadra állítása érdekében, ezzel nézők százezreit bevonzva. A hipotézist, miszerint a fesztivál a jelenlegi formájában nem maradhat az évek óta megszokott városban, a dolgozatom kutatása megcáfolja, hiszen a cég minden olyan eszközt megragad, amivel azt eredményezi, hogy nem kell otthont változtatnia az eseménynek. Ezeken kívül egy saját kutatás eredményeivel szemléltetem a fesztiválozók körében a kialakult képet a fent említett rendezvényről. Ideértve a megítélésüket, szokásaikat, tapasztalataikat és véleményeiket, illetve mit tartanak egy ilyen rendezvényen fontosnak, mik a prioritásaik. Szekunder kutatásom alapját adják a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi könyvtárának szakirodalom-, folyóirat és napilapgyűjteménye. Primer kutatásomhoz interjút készíthettem Filutás Annával, aki a Sziget Kulturális Menedzser Iroda zártkörűen működő részvénytársaság projekt-menedzsere, illetve előző évben Farkas Áronnal, aki szintén ezen cég sales osztályának koordinátora volt a beszélgetés idejében. Kutatásom alapján azt mondhatom, hogy a Balaton Sound, mint magyar márka szinten tudja tartani hírnevét és színvonalát, sőt növelni is képes vonzerejét. Szinte töretlen a sikere, köszönhető ez sok más mellett az éves innovációknak és a vezetőség, szervező csapat és alkalmazottak maximalizmusának, kitűnőségének.  Úgy vélem, sikerül a fesztivál világ egy olyan részét bemutatnom, ami nem csupán általánosságokat emel ki, hanem olyan részletekről rántja le a leplet, ami talán eszébe sem jut egy fesztiválozónak vagy akár egy hétköznapi embernek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bodnár László
Belső
óraadó tanár; Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék; KKK
Filutás Anna
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Balaton, fesztivál, Magyarország, programszervezés, rendezvényszervezés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:01
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:36
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/28777

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet