A Tokaji borok megjelenése rendezvényeken

Erdélyi Dalma (2021) A Tokaji borok megjelenése rendezvényeken. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A Tokaji borok megjenelése rendezvényeken - Erdélyi Dalma (D474I5).pdf] PDF
A Tokaji borok megjenelése rendezvényeken - Erdélyi Dalma (D474I5).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (823kB)

Absztrakt (kivonat)

A Tokaji borvidék változatos borkultúrájának köszönhetően előkelő helyet foglal el a legtöbb magyar ember tudatában. A szakdolgozatom írása során szerettem volna mélyebben belelátni egy ilyen neves terület pincészeteinek marketingkommunikációs lehetőségeibe, különös tekintettel a rendezvényekre. Úgy gondolom, hogy Tokaj és környéke különleges adottságokkal rendelkezik, éppen ezért érdemes foglalkozni vele egy szakdolgozat keretein belül. Továbbá kíváncsi voltam, hogy a helyben élő és tevékenykedő borászok hogyan vélekednek a vidék jelenlegi helyzetéről, a bormarketing lehetőségeit mennyire alkalmazzák a gyakorlatban. Egy borkészítéssel foglalkozó ismerősöm révén már korábban betekintést nyerhettem a borok világába. Részt vehettem szüreten, valamint megtapasztalhattam, hogyan zajlik a feldolgozás és a palackozás. Ezen élmények is motiváltak arra, hogy jobban elmélyüljek a témában. Elkezdett foglalkoztatni az a gondolat, hogy szívesen megismerném több hegyaljai borászat megjelenését különféle rendezvényeken. Eredeti célomnak azt jelöltem ki, hogy az év során ellátogatok 10-12 témámhoz kapcsolódó eseményre megfigyeléseket végezni. A 2020-as koronavírus járvány miatt a tervem nem tudott teljes mértékben megvalósulni, azonban igyekeztem a legtöbbet kihozni a helyzetből. Dolgozatomban azt vizsgálom, hogy a tokaji borászatok általában milyen rendezvényeken szerepelnek boraikkal, mekkora hangsúlyt fektetnek az egyes megjelenésekre, fontosnak tartják-e az eseménymarketinget, illetve milyen marketingkommunikációs anyagokkal készülnek egy-egy alkalomra. Úgy gondolom az eddigi tapasztalataim alapján, hogy a leghatékonyabb eszköz a borok népszerűsítésére az eseménymarketing, a rendezvények. Ezt a megállapítást szeretném megerősíteni vagy éppen megcáfolni a kutatás során. Fontosnak tartom annak bemutatását, hogy milyen hatást gyakorol egy rendezvényen való megjelenés a tokaji pincészetekre. A bevezető rész után fontosnak tartottam azt, hogy a nemzetközi borpiactól kezdve tárgyaljam a hazai piacot, majd a Tokaji borok helyzetét is. Beszámoltam Magyarország többi nevezetes borvidékéről, valamint kitértem a hazai borfogyasztási szokásokra és a borkultúra témakörére. A szekunder kutatás második szakaszában magával a Tokaj-Hegyaljai borvidékkel foglalkoztam alaposabban, bemutattam a régió történetét, majd foglalkoztam a jellegzetes szőlő- és borfajtákkal. A borvidék jellemzése után tértem rá a marketingkommunikáció témakörére. Kifejtettem a bormarketing és a borok kommunikációjának lényegét. Alapvető problémaként megfogalmaztam azt, hogy jelenleg országos szinten nincsen egységes kommunikáció a borvidékeken. A Below-the-line eszközök közül négyet tartottam kiemelten fontosnak, így ezekkel foglalkoztam részletesen. Ezek mellett megemlítettem az internet és a sajtó fontosságát a bormarketingben. Úgy gondolom, hogy a bor bizalmi jellegéből adódóan elsősorban BTL eszközökkel adható el, viszont az internet kulcsfontosságú szerepe megkérdőjelezhetetlen. A primer kutatást két részre osztottam, az elején összegeztem a megfigyeléseim eredményét, amelyeket két hazai rendezvényen végeztem az év során. Az interjúalanyaimat és a pincészetüket röviden bemutattam annak érdekében, hogy már az elemzés előtt képet adjak arról, hogy különböző méretű pincészetek képviselőivel valósítottam meg az interjúkat. Fontosnak tartom ezt kiemelni, mivel a beszélgetések során sokszor emiatt tapasztaltam eltéréseket a válaszokban. A mélyinterjús kutatás eredményeként azt tapasztaltam, hogy a kisebb pincészetek is tudnak sikereket elérni nagyszabású rendezvényeken úgy, mint a nagyobb borászatok. A kutatási eredmények alapján következtetéseket vontam le a témával kapcsolatban, ezeket a javaslattétel részben fejtettem ki részletesen. A következtetéseim a magyarországi rendezvényhelyzetre, valamint a borokkal kapcsolatos marketingkommunikációra épültek. Javaslataim legfontosabb eleme az, hogy egyre inkább szükséges egy elmozdulás borvidéki szinten, vagyis szükség van egy egységes kommunikációra és nagyobb mértékű összefogásra  Tokaji borvidéken.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Gyurcsik András
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Harsányi Dávid
Belső
főiskolai docens; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: borok, eseménymarketing, marketingkommunikáció, rendezvények, Tokaji borvidék
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Már. 01. 13:00
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:32

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet