A mesterséges intelligencia alkalmazásának előnyei és lehetőségei a humánerőforrás-menedzsment területén

Bajer Gerda (2021) A mesterséges intelligencia alkalmazásának előnyei és lehetőségei a humánerőforrás-menedzsment területén. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Bajer Gerda-CD3JVN-Szakdolgozat.pdf]
Előnézet
PDF
Bajer Gerda-CD3JVN-Szakdolgozat.pdf

Download (751kB) | Előnézet
[thumbnail of Bajer Gerda.pdf] PDF
Bajer Gerda.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (726kB)

Absztrakt (kivonat)

A mai kihívásokkal teli üzleti életben fontos szerepet kap az, hogy egy cég milyen szinten képes helytállni a versenyszférában, milyen gyorsan tud reagálni a felkínálkozó lehetőségekre és milyen minőségben képes végrehajtani azokat. Egy vállalkozásnak agilis módon kell vennie az akadályokat, ha sikereket szeretne. Dolgozatommal szeretnék egy átfogó képet mutatni cégeknek, cégvezetőknek, hogyan van lehetősége egy cégnek a fejlődésre a mesterséges intelligencia alkalmazásával a HR területén, illetve ez miért előnyös a vállalatnak, a vezetőinek és dolgozóinak. Ezen fejezetek megírásához szekunder kutatási módszert alkalmaztam. Dolgozatom második részében primer kutatási módszerrel 79 kitöltött kérdőív alapján folytattam elemzést, melyet olyan munkavállalók töltöttek ki, akik rendelkeznek multinacionális cégeknél szerzett tapasztalattal. A kérdőíves kutatást követően egy interjút készítettem a globális versenyszférában élvonalon járó információ-technológiai cég HR vezetőjével. A mesterséges intelligencia felhasználásával a HR sokkal hatékonyabban képes alkalmazni és felhasználni a költségeit. Rövidebb idő alatt és kevesebb költséggel magasabb hozzáadott értéket generálni. A dolgozók és HR szakemberek is komplexebb feladatokra tudnak fokuszálni. A HR erősen adminisztratív tevékenységekből áll. A kutatásom során kiderül, hogy a mesterséges intelligencia a HR legtöbb területén felhasználható, a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb felhasználási módja pontosan az, hogy ezeket a folyamatokat képes automatizálni. A kérdőíves kutatásomban választ kerestem arra, melyek a legkedveltebb HR eszközök a munkavállalók által. A megkérdezett dolgozók véleménye szerint az egyik legkedveltebb HR eszköz az alkalmazotti önkiszolgáló rendszerek, valamint a személyre szabott tartalom. Így, ha arra a kérdésre keressük a választ, mely rendszerekkel és hogyan kezdjünk neki a cég HR osztályának korszerűsítéséhez érdemes lehet ezekkel az eszközökkel kezdeni, melyek, mint kiderült, az alkalmazottak tetszését is elnyerték. Kutatásom során arra a megállapításra jutottam, hogy nagy figyelmet kell fordítani a bevezetés módszerére és kivitelezésére. A kérdőíves kutatásom egyik célja volt kideríteni hogyan viszonyulnak a dolgozók a mesterséges intelligenciához és képesnek érzik e magukat a folyamatosan változó feltételek teljesítéséhez. Az általam végzett kutatás rávilágított arra, hogy a munkavállalóknak olykor nehézséget okozhatnak az új rendszerek és technológiák megtanulása, ugyanakkor nyitottak a változásokra és szívesen tanulnak, fejlődnek. A legmeghatározóbb dolog, amit a kutatásom során megfigyeltem, hogy nagy figyelmet kell fordítani az alkalmazottak megfelelő tájékoztatására. Célszerű megosztani velük, hogy miért előnyös ezen technológiák bevezetése nekik és a cégnek egyaránt. Az interjú során egyik kitűzött cél volt megismerni a megkérdezett HR vezető szakmai véleményét a HR jövőjét illetően. A folyamatos technológiai fejlődés átalakítja a cégek belső strukturális felépítését is. A korábbi kötött, szigorú, hierarchikus berendezkedéseket felváltja a kreatív, nyitott gondolkodásmód. A szakemberek feladatkörei megváltoznak, a pozíciók átalakulnak és több hangsúly helyeződik a stratégiai funkciók ellátására. Összességében a mesterséges intelligencia alkalmazása az emberi erőforrás területén minden cégnek fejlődési lehetőséget biztosít, azonfelül az alkalmazottak és vezetők érdekeit is szolgálja. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy a mesterséges intelligencia folyamatos fejlesztésre szorul és még kezdeti szakaszban jár, ezért érdemes hosszútávú befektetésként számításba venni, mint innovációs megoldást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Forgács Olivér
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Marosán György
Belső
óraadó tanár; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: HR, humán erőforrás menedzsment, humán információs rendszer, IBM, mesterséges intelligencia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Feb. 16. 13:35
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 21. 11:32
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/28700

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet