Keresleti és kínálati trendek vizsgálata a kulturális turizmusban, fókuszban Budapest

Csontos Krisztina (2020) Keresleti és kínálati trendek vizsgálata a kulturális turizmusban, fókuszban Budapest. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Csontos Krisztina _ A kulturális turizmus trendjei, fókuszban Budapest.pdf] PDF
Csontos Krisztina _ A kulturális turizmus trendjei, fókuszban Budapest.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az idegenforgalom a világgazdaság egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvő ágazata, ezért az ebbe az irányba végzett kutatások mindig tartogatnak újdonságokat. Folyamatosan bővül a kínálat, újabb és újabb desztinációk tűnnek fel a turisztikai palettán. Az utazási szokások is folyamatos változásokon mennek keresztül, mind a kínálati mind a keresleti oldalon új trendek, tendenciák jelennek meg. Dolgozatom témájának a kulturális turizmus trendjeinek vizsgálatát választottam, fókuszba helyezve Budapest keresleti és kínálati oldalát. A szakirodalmi áttekintés, valamint a kutatás megkezdése után realizáltam, hogy a globálisan megjelenő trendek nem csak a turizmus egy-egy részszegmensére hatnak, hanem azon egészét befolyásolják Az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt a kulturális turizmus szerepe, mivel a turisták egyre inkább érdeklődnek az általuk meglátogatott úti célok kultúrájának, örökségének és történelmének megismerése iránt. A kulturális turizmus piacának növekedése pedig ösztönözte a kulturális és örökségi vonzerők fejlődését, mivel ezzel növelhetik a turisták látogatását és felhasználhatják kiadásaikat a helyi lakosok ellátásának támogatására. Bár a kulturális turizmus fellendülése kétségkívül sok sikeres eredményt hozott létre, de a látványosságok drasztikus növelése miatt már a kulturális turizmus is problémákat kezdett okozni. Kutatásom egyik kérdése a kulturális turizmus egyre nagyobb térnyerésének környezetre gyakorolt hatásásra vonatkozott. Környezetvédelmi szempontból a nagy látványosságokhoz vonzódó látogatók hatalmas száma aggodalomra ad okot, különösen a történelmi városközpontokban. Ezeken a helyeken az épített attrakciók fokozott károsodásnak vannak kitéve, a rongálások száma is meglepően nagy. Hatalmas környezeti problémának tekinthető még a turizmus közlekedéshez kapcsolható levegőszennyezés, amely, mind a távolsági, mind a helyi közlekedésből adódnak. Az ökotudatosság, a fenntarthatóság, de a slow turizmus trendjeiben is megfigyelhető a törekvés arra, hogy a turizmus által létrehozott környezetkárosító hatást csökkentsük, valamint a turizmus politika és stratégia is ezen problémák csökkentésére, a fenntartható, felelősségteljes és etikus turizmus kialakítására törekszik. Mivel a kulturális turizmust növekvő piacnak tekintik, és a kulturális turistákat kívánatos turistáknak a desztinációban, az elmúlt 20 évben a kulturális látványosságok száma világszerte jelentősen megnövekedett. A kínálat növekedésének üteme sok esetben meghaladja a kereslet növekedését. Ez olyan helyzetet eredményezett, amelyben a kulturális attrakcióknak intenzívebben kell versenyezniük egymással. Abban a helyzetben, amikor a kulturális látnivalók kínálata meghaladja a kereslet növekedését, elkerülhetetlen a piac hígulása. Ebben a szegmensben elengedhetetlen a hitelességre való törekvés, hiszen a turisztikai célpontok és látnivalók hitelességének megőrzése lehetővé teszi a látogatók számára, hogy kapcsolódjon a befogadó országok kultúrájához és történetéhez. Ez tehát segíti a turistákat abban, hogy megértsék, átéljék az általuk látogatott ország életmódját, hagyományait és szokásait. Ezen kívül arra lehet következtetni, hogy a hitelesség fenntartása segít megőrizni hosszú távon a különböző kultúrákat a jövő generációi számára. Napjainkat az életvitel felgyorsulása jellemzi, az időhiány a modern társadalmak egyik fő problémája, a mulandóság és a rövidség a modern kor tipikus időélménye. Ezt az érzést ellensúlyozva keresünk minél intenzívebb élményeket, ez alól nem képeznek kivételt az utazásaink sem. Általánosságban minél több élménnyel szeretnénk gazdagodni, a felkeresett desztináció meglátogatásánál nem szeretnék semmilyen látványosságról, eseményről lemaradni. Legtöbb esetben a felkeresett attrakciók száma fordítottan arányos a mély tapasztalatok megszerzésével, a desztináció kultúrájában való elmerüléssel. Ilyen esetben, a mennyiség mindenképp a minőség rovására megy. A gyorsulás, mint trend hívta elő a lelassulást, amelynek a résztvevői már felismerték és támogatják azt az álláspontot, hogy a kevesebb néha több, értve ezt az élet ezen területére is. Ezen turisták sokkal inkább elmerülnek az adott térség kultúrájában, megismerik annak jellegzetességeit, valamint az ilyen típusú utazások hatékonyabbak a fáradtság, feszültség feloldásában, a testi-lelki-szellemi teljesítőképesség helyreállításában. A dolgozatom egészét áthatotta a trendek felismerése, kutatása, elemzése. A trendek vizsgálata minden üzleti szférának fontos, a proaktív működéshez szinte elengedhetetlen, ezért is fontos a jövőre vonatkozó előrejelzések folyamatos nyomon követése. Az a szolgáltató, aki ezen előrejelzéseket nem figyeli, könnyen elveszítheti eddig megszerzett pozícióját, legrosszabb esetben végleg feledésbe is merülhet. Rendkívüli év az idei, hiszen egy járvány felborította az egész világ megszokott működését és sajnos a turizmus ágazatát sem kímélte. A kínálati oldalon rengeteg üzlet bezárt, átalakult, a turisztikai ágazatban dolgozók máshol helyezkedtek el. Budapest jövőjét és elhelyezkedését a desztinációs palettán az fogja meghatározni, hogy sikerül-e helyreállítani a kínálati oldalt addigra, amikor eldördül a start pisztoly, azaz mindenki utazhat, akkor ott leszünk-e a rajtvonalban. A témához kapcsolódóan jövőbeli kutatási lehetőség lehet a kínálati oldal helyreállításának módszerei a Post Covid időszak után.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kulturális örökség, kulturális sokszínűség, trend, trendkutatás, turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Feb. 08. 14:08
Utolsó módosítás: 2021. Feb. 08. 14:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet