A vezetői magatartás és kommunikáció kapcsolata a dolgozói teljesítménnyel és munkamorállal néhány magyarországi vállalat és intézmény tükrében

Tölgyszéki-Papp Fanni (2020) A vezetői magatartás és kommunikáció kapcsolata a dolgozói teljesítménnyel és munkamorállal néhány magyarországi vállalat és intézmény tükrében. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat Tölgyszéki-Papp Fanni DRUD61.pdf] PDF
Szakdolgozat Tölgyszéki-Papp Fanni DRUD61.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az emberi kultúra egyik legalapvetőbb jelensége a csoportba szerveződés. A csoporthoz tartozás biztonságot és célt ad, általa olyan dolgokat érhetünk el, amikre egyedül nem lennénk képesek. A szerveződésnek viszont előfeltétele az erős összehangoltság, ami nem történhetne meg, ha mindenki a saját belátása szerint cselekedne. Szükség van egy vezető jelenlétére, aki a szervezetet alkotó egyéneket összeköti és irányt mutat nekik. A csoportba szerveződést követően hamar tisztázódnak a szerepek; léteznek vezető és követő típusú emberek, ami meghatározza a csoporthierarchián belül elfoglalt helyet. A vezető feladatai szerteágazók; az iránymutatás és a döntéshozatal mellett érzelmileg is hatnia kell a csoporttagokra, befolyásolnia kell őket a feladatok végrehajtására.             Már gimnáziumi éveim alatt elkezdett érdekelni a vezetés témaköre, és az azzal kapcsolatos hiedelmek. A különböző vezetői típusok gyakran jelennek meg elnagyzolva, kifigurázva a médiában és a művészetekben is. Történelmi filmekben gyakran találkozhatunk a szinte természetfeletti képességekkel bíró, erkölcsileg kimagasló vezetőkkel, akik személyes érdekeiket háttérbe szorítva, mártírként harcolnak az általuk kitűzött célért; az ellenkező pólust rendszerint egy erkölcstelen zsarnok jelenti, aki saját érdekeit előtérbe helyezve bárkit félreállít az útjából. Ennek bár van valóságalapja, de ez a gyakorlatban nem ilyen fekete-fehér. Egy vezetőnek sokszor kell olyan döntést hoznia, ami bizonyos embereknek nem kedvez, ezáltal veszítve a népszerűségéből. A legeredményesebb vezetők nem mindig a legkedvelhetőbbek, alkalmazkodniuk kell a körülményekhez és a vezetett csoport tagjaihoz. A vezetés témaköre emiatt rengeteg kérdést és kutatási irányt vet fel. Érdekes kutatási területnek tartom a büntetés és a jutalmazás, valamint az ellenőrzés és a bizalom hatásait is. Szakdolgozatomban arra szeretnék választ kapni, hogy milyen tényezők tesznek valakit alkalmas és hatékony vezetővé; mely módszerek a leghatásosabbak a szervezet tagjainak motiválására és befolyásolására; milyen hatással van a vezető-beosztott kapcsolat jellege a munkavégzés eredményességére; és milyen kommunikációs módszerek alkalmazása a legcélravezetőbb különböző típusú és méretű szervezetek esetében. Kutatásaim során magyarországi szervezeteket vizsgálok meg, és kitérek a turizmus-vendéglátás szektor munkahelyi jellegzetességeire. A szolgáltatószektor a legemberközpontúbb, legtöbb humán-interakciót igénylő ágazat, ezért itt különösen nagy hangsúly kerül a vezető kommunikációs képességeire és érzelmi intelligenciájára. A dolgozat első felében feldolgozom a rendelkezésre álló szakirodalmat, és meghatározom a kutatáshoz szükséges legfontosabb kulcsfogalmakat, mint például a leadership, a demokrácia és az autokrácia, a szervezeti kommunikáció, a szervezeti magatartás, és a motiváció.  A dolgozat második felében primer kutatást végzek, amiben megszólítom a magyar munkavállalókat és néhány vezetőt az általuk preferált metodikák feltérképezéséhez. Ennek segítségével össze tudom hasonlítani azt, hogy milyen körülmények között szeretnek dolgozni a munkavállalók, azzal, hogy milyen körülményeket teremtenek meg a különböző szektorokban dolgozó vezetők. Az eredményekből kiszűrhetem az eltérő ágazatokban dolgozó vezetők által alkalmazott módszerek jellegzetességeit is. Végül összevetem a szakirodalomban olvasottakat az általam összegyűjtött adatokkal, és levonom a következtetéseket. Kutatásom eredménye hasznos lehet különböző szintű vezetők és munkavállalók számára egyaránt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: egyén és szervezet, kommunikáció, turizmus, vendéglátóipar, vezetéselmélet
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Feb. 08. 13:51
Utolsó módosítás: 2021. Feb. 08. 13:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet