Kávéfogyasztási szokások alakulása Magyarországon

Baricsán Anett (2020) Kávéfogyasztási szokások alakulása Magyarországon. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat. 2020 Baricsán Anett.pdf] PDF
Szakdolgozat. 2020 Baricsán Anett.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom címe a Kávéfogyasztási szokások alakulása Magyarországon ezáltal a kutatásom fő célja, hogy betekintést nyerhessünk a mai kávéfogyasztási szokások alakulásába, változásaiba. Először szekunder kutatásként a kávé történetét, a kávé kultúra kialakulásáról és a kávé típusokról, kávéházak történelmi alakulásairól írok, kiemelve Magyarország helyzetét a történelem során. Utána fontosnak tartottam, hogy a jelenlegi kávéfogyasztási trendekkel is tisztába legyünk így összefoglaltam a jelen és jövőbeli trendek alakulását. Fontos fogalmak jelentését lényegesnek találtam kifejteni, mint specialty kávék vagy újhullámos kávézók ugyanis ezek a fogalmak fontos szerepet játszanak a szakdolgozatomban. Végül a szekunder kutatásomat a méltányos kereskedelemmel zártam, ahol a fair trade fogalmáról, kialakulásáról és jelen helyzetéről kaphatunk egy szélesebb képet ezen belül is a méltányos kereskedelmi kávékról is szó esik mivel a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni ez a téma. Primer kutatásomban egy kvantitatív kérdőívet és kvalitatív interjúkat alkalmaztam. Kérdőívem többek között rávilágít a magyarok jelen kávéfogyasztási szokásaikra és generációs megoszlás szerint is vizsgáltam az eredményeket mely alapján számos érdekesség és következtetés vonható le, hogy az adott generációk kávéfogyasztási szokásaik mennyiben térnek el vagy épp miben hasonlóak. Kérdéseim alapján vizsgáltam, hogy hol kávéznak leginkább az emberek és milyen kávét fogyasztanak leginkább generációs megoszlás szerint. Emellett relevánsnak tartottam megkérdezni, hogy hányan ismerik a fair trade fogalmát és azon belül is melyik generáció ügyel leginkább vásárláskor az ilyen jellegű termékekre. Az újhullámos kávézók ismeretéről is megkérdezésre kerültek a kitöltők. Öt mélyinterjút sikerült készítenem ezen belül is négy kávézóval és egy MLM cég értékesítőjével, akiknek fő profiljuk a kávé. A kávézók a Madal kávézó, Flow kávézó, Double Shot kávézó és végül egy franchise kávézó a Starbucks.  A négy kávézó különböző koncepció, kialakítás és vendégkörrel rendelkezik így lehetőségem nyílt többféle szemszögből látni a jelen kávéházak, kávézóláncok alakulását. Az interjúk során megkérdezésre került többek között, hogy milyen kávékat fogyasztanak leginkább a vendégek, kik a fő célközönségük és mennyire ügyelnek a méltányos kereskedelemre, környezetvédelemre. Ezenfelül az Organo Gold MLM vállaltról sikerült egy átfogóbb képet kapnom. A vállalat különlegessége, hogy olyan kávékat értékesítenek, amelyekben egy keleten ismert gyógygombát tesznek hozzá. A vállalatnak fő profilja ezáltal az egészséges életmód amelyet szorosan összeköt a kávé világával. A primer kutatásom végén levontam a konklúziókat és javaslatokat tettem, hogy mivel lehetne a jelen kávéfogyasztási kultúrát környezetbarátibba és fenntarthatóvá tenni a jövőre nézve.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Vendéglátás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Gancsovné Rossi Krisztina
Belső
Mestertanár, Vendéglátás Tanszék, KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fair trade, fenntartható fogyasztás, kávé, kávéfogyasztás, kávézók
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Feb. 08. 13:49
Utolsó módosítás: 2021. Feb. 08. 13:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet