Molnár Katalin (2020) Az etika megléte és hatása a budapesti éttermekben. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Molnár_Katalin_BRE6HL_2020-2021_I.félév_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (5MB) |
Absztrakt (kivonat)
Nem én választottam a vendéglátást, mégis rabul ejtett. Szokták mondani, hogy vendéglátósnak születni kell, amivel mélységesen egyetértek. Több éves munkatapasztalattal a hátam mögött azonban azt tapasztaltam, hogy sokan csak munkának tekintik, a megélhetésük kulcsának, de egyre kevésbé hivatásnak. Szakdolgozatomat ennek a feltételezésnek a kivizsgálása ihlette. A szakirodalom feldolgozása során vizsgáltam az etika történetét, különböző filozófiai értelmezéseket, az üzleti etikát, továbbá ezen belül a vendéglátás etikáját különös tekintettel a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a területi kereskedelmi és iparkamarák, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének, valamint a vendéglátó vállalkozók etikai kódexét. Olyan kutatást szerettem volna folytatni, ahol valós, releváns eredményeket kaphatok, ennek megfelelően a kérdőíveket úgy igyekeztem összeállítani, hogy senkinek se magáról kelljen véleményt alkotnia, hanem a másik két szegmensről mondja el a tapasztalatait. A vendéglátás több szegmensből áll, ezek közül a vendégeket, a munkavállalókat és a tulajdonosokat is megkérdeztem arról, hogy az etika megjelenik-e a budapesti éttermekben, illetve milyen szerepe van a bevételben és a profitban. Két felvetésem volt, az egyik, hogy a kutatás során, arra az eredményre fogok jutni, hogy a mai világban a budapesti éttermek szereplői egyre kevésbé fordítanak figyelmet az etikus viselkedésre. A kutatás során kiderült, hogy a vendéglátásban részt vevők igenis igyekeznek erkölcsösen viselkedni, felismerik annak előnyét, hogy betartsák az etikai kódexben szereplő normákat, azonban a tulajdonosok képtelenek az állam szabályozói szervei által felállított előírásoknak megfelelni. A másik felvetésem az volt, hogy a vendégek hajlandóak akár többet költeni, illetve visszajáró vendégek lesznek, amennyiben tudják, hogy a budapesti étterem minden szereplője etikus. A kutatás másik felvetése, miszerint gazdaságilag megéri etikus elvek alapján vezetni egy vállalkozást, mert így magasabb bevétel érhető el egyértelműen beigazolódott.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Vendéglátás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | etika, etikai kódex, etikai szabályok, étterem, vendéglátás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Feb. 08. 13:07 |
Utolsó módosítás: | 2021. Feb. 08. 13:07 |
Actions (login required)
Tétel nézet |