A borravaló és a szolgáltatás minősége közötti összefüggések, a borravaló adásának fogyasztói motivációi

Hoóz Krisztina (2020) A borravaló és a szolgáltatás minősége közötti összefüggések, a borravaló adásának fogyasztói motivációi. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Hoóz Krisztina_Szakdolgozat.pdf] PDF
Hoóz Krisztina_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (892kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom célkitűzése, hogy megvizsgáljam, mi motiválja az embereket abban, hogy borravaló adásával honoráljanak egy szolgáltatást, illetve, hogyan látják a szolgáltatóiparban dolgozók a borravaló kérdését. Célkitűzésemmel kapcsolatosan a következő kutatási kérdéseket fogalmaztam meg: 1.      „Muszájból” borravalót adni. Van-e nyomás a fogyasztón? 2.      A törzshelyek kérdése. Több borravalót adunk-e kedvenc helyeinken? 3.      Amikor a szolgáltatóiparban dolgozó a vendég. Számíthatunk-e arra, hogy egy szakmabeli bőkezűbben jutalmazza erőfeszítéseinket? 4.      A borravaló nem feltétlen a pincért „dicséri”. Kinek a munkáját ismerjük el a borravaló adásával? 5.      Kötelesség vagy nagylelkűség? Befolyásolja-e az emberek borravalóadási szokásait a számlán feltüntetett szervízdíj? Kutatási célkitűzésem eléréséhez interjúkat és kérdőívet készítettem, valamint szekunder kutatást végeztem. A kérdőív az emberek általános tapasztalataiba nyújtott betekintést, míg a mélyinterjúk a borravalóval kapcsolatos dilemmák alaposabb vizsgálatát tették lehetővé. Az adatok elemzéséhez a Microsoft Excel táblázatkezelő szoftvert használtam. Az eredmények azt mutatják, hogy a borravalóadást és annak mértékét elsősorban a szolgáltatás minősége, illetve a szolgáltatást végző személy hozzáállása befolyásolja. A számlán feltüntetett szervízdíjat és a kedvenc helyen igénybe vett szolgáltatást a fogyasztók fele veszi figyelembe a borravaló adásánál.  Az, hogy valaki a szakmában dolgozik, mint fogyasztó és társaságban fogyaszt-e kismértékben van hatással a borravaló nagyságára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Vendéglátás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Fenyvesi Éva
Belső
főiskolai tanár, Közgazdasági és Üzleti Tudományok Tanszék, KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: borravaló, fogyasztó, motiváció, szervizdíj, szolgáltatás, vendéglátás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Feb. 08. 13:03
Utolsó módosítás: 2021. Feb. 08. 13:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet