Magyarországon és az Amerikai Egyesült Államokban lévő szállodaláncok munkavállalói elégedettségéhez kapcsolódó külső és belső motivációk összehasonlító elemzése

Sütő Dávid (2021) Magyarországon és az Amerikai Egyesült Államokban lévő szállodaláncok munkavállalói elégedettségéhez kapcsolódó külső és belső motivációk összehasonlító elemzése. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Sütő Dávid_Szakdolgozat.pdf] PDF
Sütő Dávid_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (888kB)

Absztrakt (kivonat)

A turizmus ágazatban kialakult munkaerőhiány jelentősen felfokozta a versenyt a szállodaláncok között a munkavállalók megtartásában. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a hazai és külföldi szállodák is a dolgozók motiváltságának fenntartására, ezáltal a fluktuáció mértékének csökkentésére. A személyzet attitűdje, szakmai tudása, munkához való hozzáállása meghatározó egy szálloda életében, hiszen a minőségmenedzsment egyik alapját képezi. Ennek értelmében kellő figyelmet kell fordítani a technológiai innováció és árpolitika mellett az emberi erőforrás-menedzsmentre egyaránt. Egy hatékony emberi erőforrás-menedzsment-stratégia felállításához fontos megérteni, hogy a különböző generációjú munkavállalók motivációja összetett, esetekben eltérő, valamint külső és belső motivációkra bontható, melyekre ugyanakkora súlyt kell fektetniük, ahhoz, hogy a dolgozó a munkahely megtartása mellett döntsön. A dolgozat ezen eltérő motivációs tényezőket és a munkavállalók szállodaláncokkal való elvárásrendszerét vizsgálja hazai és külföldi munkavállalók bevonásával. Továbbá a Human Resources részleg stratégiáját, struktúráját elemzi, hogy az miképp tér el, vagy milyen irányvonalak alapján került kialakításra, itthon és az USA-ban.Dolgozatomban a dolgozók külföldi munkavállalásának motivációinak elemzését, valamint az itthoni egyre gyakoribb turizmus ágazaton belüli munkahely-váltás motivációjának széleskörű elemzését tűztem ki célul. A külföldi fókuszcsoportos és hazai kérdőíves, valamint szakértői mélyinterjúk során felmerülő külső és belső motivációk feltérképezése, térségbeli eltérések, generációs különbségek vizsgálata után célom, hogy támogató stratégiai javaslatokat, komplett képet nyújtsak a szálláshely szolgáltatóknak Magyarországon a munkavállalók megtartására és a fluktuáció csökkentése érdekében. A munkavállalók elégedettségének elemzéséhez, motivációs tényezőik megértéséhez, valamint a munkavállalás irányának meghatározásához itthon egy online kérdőívet, amerikai munkavállalók esetében pedig egy fókuszcsoportos interjút készítettem, amely elsősorban az érintett személyek munkavállalási motivációihoz, munkahelyi elvárásaihoz kapcsolódik. Ezután félig-strukturált interjúkat készítettem az érintett szállodák Human Resources vezetőivel, a toborzás során alkalmazott stratégiájukról, az alkalmazottak motivációjának fenntartásához szükséges külső és belső tényezők megoszlásáról, valamint a különböző generációk és részlegekben dolgozók elvárásairól.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elvárás(ok), emberi erőforrás menedzsment, fluktuáció, motiváció, nemzetközi összehasonlítás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Feb. 08. 12:59
Utolsó módosítás: 2021. Feb. 08. 12:59

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet