A turizmus-vendéglátás közép- és felsőfokú oktatásának jellemzői és kapcsolata, a szakmai gyakorlat szerepe és piaci jelentősége

Szántó Péter (2020) A turizmus-vendéglátás közép- és felsőfokú oktatásának jellemzői és kapcsolata, a szakmai gyakorlat szerepe és piaci jelentősége. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szántó Péter_SzakdolgozatBGEKVIK.pdf] PDF
Szántó Péter_SzakdolgozatBGEKVIK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (867kB)

Absztrakt (kivonat)

Az oktatás évtizedes viszonylatban állandó téma hazánkban. A képzési formák jellemzőinek folyamatos változása azonban nehezíti a terület vizsgálatát. A dolgozat négy egységre tagolható. Az első szakaszban az oktatást meghatározó keretrendszert mutatom be, összehasonlítom és elemzem a jogszabályokat. A tanulmány második részének fókuszában a képzési szintek közötti elméleti kapcsolat áll. Azt vizsgáltam, hogy miképp valósul meg a képzési átmenet a jogszabályi szinten. A harmadik egységében tanulmányi adatelemzésre került sor, melynek során a BGE hallgatóinak osztályzatait hasonlítottam össze, a hallgatók korábbi tanulmányai alapján előképzett (turizmus-vendéglátás vagy közgazdaságtan), és nem előképzett csoportokra bontva. A leíró statisztika eszköztárán túlmutatóan kapcsolatvizsgálatot végeztem. Dokumentumelemzés során összevetettem az egyetemi és a középiskolai követelményeket, kapcsolódási pontokat keresve. Az eredmények értelmezésének elősegítéséhez interjút készítettem Dr. Fenyvesi Éva dékánhelyettes- és Dr. Szalók Csilla intézetvezető asszonnyal. Dolgozatom negyedik egységében a szakmai gyakorlatra helyeztem a hangsúlyt, ez mind a két szinten az oktatás fontos eleme. A szakmai gyakorlat kereteinek ismertetése után annak gazdasági jelentőségét mutatom be a rendkívül alacsony bérköltségen keresztül. Négy – gyakornokokért felelős szállodai vezetővel készített – interjúm alapján összegzem, hogy milyen elvárásokat támasztanak a gyakorlóhelyek, illetve, hogy milyen előnyöket élveznek a gyakornokok foglalkoztatásából és mit változtatnának meg az oktatás ismeretanyagán. A hallgatói elvárásokat és várakozásokat online kérdőív formájában (n=201) mértem fel. Ez alapján átfogó képet igyekszem adni arról, hogy a gyakorlat előtt állók milyen vállalatnál, milyen munkakörben szeretnének dolgozni, milyen ismeretanyag megszerzését tartanák fontosnak és miképp ítélik meg az egyetemen megszerzett tudásuk hasznosságát. A változók közötti kapcsolatot statisztikai próbával teszteltem. Eredményeim alapján az mondható, hogy a képzési átmenet az elméletben megjelenik, de a Budapesti Gazdasági Egyetem turizmus-vendéglátás képzésén tanuló hallgatók eredményeiben ez annak ellenére is csak csekély mértékben mutatható ki, hogy a kapcsolódási pontok egyértelműen kirajzolódnak. A gyakorlóhelyek jelentős előnyöket élveznek a gyakornokok foglalkoztatásából, de a képzéssel nem elégedettek. A hallgatók pozitívan néznek a gyakorlat elébe, de közgazdaságtani területen nem szívesen dolgoznának.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Vendéglátás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: felsőoktatás, középfokú oktatás, szakképzés, szakmai gyakorlat, továbbtanulás, turizmus-vendéglátás oktatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Feb. 08. 12:54
Utolsó módosítás: 2021. Feb. 08. 12:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet