Szabó Gabriella (2020) Projekt kommunikáció a multinacionális vállalatoknál – munkakiszervezés esetében. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szakdolgozat - Final.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
convert-jpg-to-pdf.net_2020-06-06_23-35-03.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
PROJEKT KOMMUNIKÁCIÓ A MULTINACIONÁLIS VÁLLALATOKNÁL – MUNKAKISZERVEZÉS ESETÉBEN ABSZTRAKT Dolgozatom témájául a Grundfos Streamline projektjének elemzését választottam, középpontban a változás menedzselésével és kommunikációjával, a munkavállalók szemszögéből. A vállalatok egy állandóan változó környezetben működnek, melyekre reagálniuk kell, ha versenyképesek akarnak maradni. A változásokra adott válaszokat a szervezetek a stratégiában dolgozza ki, melyek megvalósítási eszközei a projektek. A projektek életciklusára jellemző, hogy a megfogalmazott projektkoncepció után részletekbe menően kidolgozzák a projekt megvalósítási tervét. Itt nemcsak arról van szó, hogy meg kell tervezni a projekt költség- és időigényét, hanem a projekthez hozzá kell rendelni a szükséges és elegendő erőforrásokat, illetve a projekt érintettjeit is tájékoztatni kell, ha lehetséges, meg kell őket nyerni a projektnek. A projekt sikerességét a klasszikus felfogás szerint az idő-költség-eredmény háromszögben értékeljük, de a szakírók azóta már javasoltak egyéb, kiegészítő értékelési módszereket is, melyekben a hangsúly a projekttulajdonos és a projekt érintettjeinek elégedettségén van. A projekt érintettjeit különféle érdekek motiválják. Dolgozatomban a munkavállalók szempontjait elemeztem, ebből kiderül, hogy a projekt okozta változás sok feszültséget szült: jellemzően a többletmunkától és az új folyamatoktól tartottak, de a válaszadók közel egyharmada az állását is féltette. A projekt belső kommunikációjánál kulcsfontosságú a megfelelő mennyiségű és minőségű információ átadása, illetve mindenképpen lehetőséget kell biztosítani a felmerülő problémák vagy kérdések megbeszélésére. A vizsgált példában ez nem sikerült maradéktalanul, így a munkavállalók nagy aránya elégedetlen volt a teljesítés folyamával, vagy magával a projekteredménnyel. A vizsgált példában szembeötlő volt a középvezetők alulinformáltsága, hiszen ez jelentősen befolyásolhatja negatív értelemben a projekteredményt, lévén ők azok, akiknek a projektet végrehajtó munkatársakat irányítani kell. A szervezetet érintő változás lehet radikális, vagy inkrementális, kiterjedéstől és mélységtől függően. Ezen kívül megkülönböztethetünk még rutin és nem rutin jellegű, reaktív, passzív és proaktív, fentről vagy lentről induló, illetve adaptív vagy innovatív változásokat. A változás kezeléséhez és kommunikációjához rendelkezésre áll a projektkommunikáció, mint az egyik legfontosabb projektmarketing eszköz, azonban a változás menedzselése, bár a konkrét esetben a két dolog összefügg, külön szakértelmet kíván. A változást ideális esetben úgy kell végigvezetni a szervezeten hogy az a legkisebb stresszel járjon, hiszen ez nagyban csökkenti a hatékonyságot, s növeli a változással szembeni ellenállást. A változásmenedzsmentben kulcsfontosságú, hogy az ellenállás okaira figyeljünk, és ezeket kezeljük. A szervezet sikeréhez elengedhetetlen a motivált és elkötelezett munkaerő, azonban a nem megfelelő változásvezetési taktikákkal ezt kockára tehetjük. A vizsgált példában a munkavállalók közel fele pozitívan nyilatkozott a változást illető kommunikációról, azonban 21% negatív véleménnyel volt róla. A további kérdésekből arra az eredményre jutottam, hogy a kommunikáció hiányosságaiért elsősorban a felső vezetés tehető felelőssé. Hozzá kell azonban tennem, hogy ez nem a hozzáállásukon múlt, sokkal inkább a projekt komplexitás és hossza okolható a problémákért. Összegzésképpen hasonló projektek esetén a javaslatom az lenne, hogy egyrészt már a tervezési fázisba is vonják be a szervezeti hierarchia alsóbb fokain elhelyezkedőket, hiszen ők valószínűleg mindenkinél jobba ismerik az adott folyamatot, így hasznos javaslatokat tehetnek annak megváltoztatására, nem beszélve arról, hogy a bevonással az elköteleződésük is nő. A másik javaslatom pedig mindenképpen az, hogy a projekt lezárásával a szervezet ne feledkezzen meg a munkavállalók munkájának elismeréséről: mindamellett, hogy ez valahol jogos elvárása a dolgozónak, nagyban növeli az egyén lojalitását és motiváltságát, ami hosszú távon a szervezet sikerének kulcsa.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | átszervezés, kommunikáció, multinacionális vállalatok, outsourcing, projekt sikeressége, projekt(ek), változásmenedzsment |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Jan. 17. 05:56 |
Utolsó módosítás: | 2021. Jan. 17. 05:56 |
Actions (login required)
Tétel nézet |