Fogyasztói szokások, vásárlási motiváció az Y generációs nők körében

Szentesi Anita (2020) Fogyasztói szokások, vásárlási motiváció az Y generációs nők körében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT SZENTESI ANITA.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT SZENTESI ANITA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (250kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom első részében tisztáztam a témámhoz elengedhetetlen alapvető fogalmakat. Röviden kifejtettem a generációk fogalmát biológiai értelem, majd folytattam a szótári definícióval, végül a kohorsz szerint. Ezután összefoglaltam mi értünk fogyasztói magatartás, valamint motiváció alatt. Az elmélet második felében igyekeztem minél több forrásból információt gyűjteni szakirodalmi könyvekből, valamint internetes forrásokból annak érdekében, hogy a legjobban tudjam bemutatni és elemezni a ma együtt élő hat generációt. Röviden jellemeztem a veterán generációt, akiknek életét, fogyasztási szokásait befolyásolta a háború és az azt követő politikai korszak, a gazdasági bezárkózás, valamint a lehetőségek hiánya. Ezután a baby-boom generációról írtam, akik a Ratkó- korszakban születtek, fogyasztási szokásaikat erősen befolyásolja szüleiktől kapott poroszos, szigorú neveltetés. Leginkább a biztonságot keresik, tehát előnyben részesítenek olyan márkákat, melyek sok éve a piacon vannak, mivel azokat megbízhatóbbnak ítélik. Az X generáció már egy olyan világban nőtt fel, ahol az ipari technológia (mosógép, autó, televízió) már a háztartások alapfelszereltségének részét képezte. A „kulcsos- gyerekek” felnőve, 1990-ben történt rendszerváltást követően az első olyan generációt alkották, akik a munkaerő-piaci hierarchiában új szintre tudtak lépni. Ők lettek a mai vállalatvezetők, a vállalkozók. Fogyasztási szokásukat ez a felszabadultság jellemzi, gyermekeiket elhalmozzák, megteremtik az első igazi fogyasztói társadalmat. A következő alegységben az Y generációról írtam. Bemutattam társadalmi és szociális helyzetüket, elemeztem pszichológiai megközelítésből az ego, az individuum kialakulását. Rávilágítottam, hogy a mai fogyasztói társadalom alapját képező generáció fogyasztási szokásai miért fontosak, hogyan alakultak ki, milyen hatással volt a rendszerváltás valamint a technológiai fejlődés robbanása életükre. A Z és az Alfa generációról egészen röviden értekeztem, mivel fogyasztói szempontból hatásukat még alig, vagy egyáltalán nem tudjuk. Ám ahhoz, hogy megközelíthetőek legyenek a marketingeseknek, meg kell érteni viselkedésük alapjait. Az elmélet harmadik és negyedik részében a fogyasztói magatartásról, valamint a motivációról írtam. Kifejtettem a mai ismeretes motivációs elméleteket annak érdekében, hogy minél jobb és szélesebb képet mutassak az egyén vásárláshoz vezető útjáról, valamint megértést nyerjen a belső késztetés, amely sokrétű, egymásra épülő. A következő egységben az érzelem marketinget mutattam be. Reklámpszichológiai szempontokat figyelembe véve mutattam be az egyes érzelmek hatását a vásárlás kimenetére. Továbbá elemeztem, bemutattam néhány példát ezen érzelmek megjelenítésére, amelyek az emóció marketing széles eszköztárát használják, jelenítik meg.   Dolgozatom gyakorlati részében összeállítottam egy önkitöltős kérdőívet, mely kvantitatív módszeren alapul, majd kiértékeltem. Célja az volt, hogy átfogó képet kapjak az Y generációba tartozó nők vásárlási szokásairól, vásárlásaik motivációjáról, valamint néhány érzelmi marketing szempontból meghatározó kampány sikerességéről vagy sikertelenségéről megbizonyosodjak.  Első három kérdés a korra, nemre utalt melyek alapján a válaszadókat tudtam szűrni, ezáltal csak a célcsoport válaszait megkaptam meg, majd elemeztem statisztikai alapon. A kérdőív további része két nagyobb alegységre bontható. Az elsőben a vásárlók fogyasztói szokásaival, vásárlásukat megelőző információ szerzésével, valamint vásárlásuk motivációjával, tudatosságával kapcsolatos kérdéseket tettem fel. A másik egységben olyan reklámspotok kiragadott képkocáit, vagy kampányok képeit használtam fel, melyek az érzelem marketing eszközrendszereivel dolgoztak. Ezekről a képekről kellet felismerniük válaszadóimnak az adott márkát. Célom ezekkel a kérdésekkel az volt, hogy megtudjam vajon mennyire emlékeznek az adott reklámra, vagy kampányra a fogyasztók, tudják-e egyetlen képkockáról, hogy melyik brand termékéről szól a reklám? Ebből tudtam következtetni, hogy melyik megjelenített érzelem, mennyire tudott mély benyomást, és maradandó „marketing élményt” nyújtani. Ezután a kapott válaszokat elemeztem, kiértékeltem. Az értékelés során rendszereztem a válaszokat, majd az eredményekre igyekeztem magyarázatot találni. A kapott eredmények alapján hipotéziseimet újra gondoltam.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: érzelem, fogyasztói magatartás, globális marketing, marketing, motiváció, Y generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Jan. 17. 05:55
Utolsó módosítás: 2021. Jan. 17. 05:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet