Schrettner Richárd (2020) A Budapesten élő kínai kisvállalkozók jellemzői, stratégiái. Külkereskedelmi Kar.
PDF
A Budapesten élő kínai kisvállalkozók jellemzői, stratégiái.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (633kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozati szinopszis A készítő neve: Schrettner Richárd E-mail: schrettner.richard@gmai.com Témavezető: Antalóczy Katalin E-mail: Antaloczy.Katalin@uni-bge.hu A dolgozat munkacíme: A Budapesten élő kínai kisvállalkozások jellemzői, stratégiái Célkitűzés Szakdolgozatom vizsgálatának legfőbb célja a kínai kisvállalkozók üzleti stratégiáinak bemutatása, hogy miképpen igyekeznek érvényesülni, hogy felvegyék a versenyt a hazai vállalkozásokkal. Emellett kitérek a jelenlegi gazdasági és szabályozási környezetre, melyek fontos szempontok egy vállalkozás alapításában, valamint a vállalkozásindítás motivációira is. A legátfogóbb kutatási kérdésem úgy szól: melyek azok a migránsvállalkozók által alkalmazott stratégiák, melyek lehetővé teszik egy virágzó üzlet működését az otthonuktól távol? A vizsgálat elvégzésének indoklása Kutatások alátámasztják, hogy a bevándorlók körében jóval nagyobb a vállalkozók aránya, mint a többségi társadalomban. Azért, hogy jobban megismerjük, és továbbadjuk az információkat, fontos a kérdést alaposabban körbejárni, ugyanis bárkiből válhat bevándorló. Az egyre növekvő migráció megkívánja, hogy behatóbban foglalkozzunk és vizsgáljuk a migránsokat. A kutatást a Budapesten élő egyre nagyobb kínai etnikum indokolja, ugyanis az elmúlt években jelentősen megnőtt a számuk, és egyre több kínai üzlet nyílik szerte a városban. Emellett a dolgozatom elkészítésével szeretnék hozzájárulni a témában fellelhető kevés kutatáshoz, és szeretném felhívni a figyelmet a gazdasági enklávék további kutatásának szükségességére. Azt remélem megtudni, hogy a kínai kisvállalkozók hogyan alakítják gazdasági stratégiáikat. Elméleti háttér A Czibik Ágnes – Hajdu Miklós – Németh Nándor – Nyírő Zsanna – Tóth István János – Türei Gergely szerkesztette tanulmány alapján három elemzési szintet különíthetünk el: makroszint, mezoszint és mikroszint. Elsősorban a mikroszintre fogok koncentrálni, mely során az érték-várakozás elmélet szemszögéből közelítem meg a témámat. Ezen elmélet szerint a cselekvők két tevékenységből azt preferálják, aminek nagyobb értéket képvisel a számukra Döntéseiket preferenciájuk alapján határozzák meg. Az értékek bő palettáját veszik figyelembe, mint például a státusz, kényelem, élmények, jobb életkörülmények megteremtésének lehetősége. Továbbá elemzésem során szeretném érinteni a középső, vagyis mezoszintet is, bár nem olyan mélyen, mint a mikrot. Itt vizsgálatom fókuszpontját a hálózatelmélet fogja adni. Ezen megközelítés lényege, hogy a vándorlás egy önindító műveletté alakulhat, ugyanis a migrációval járó veszélyek és költségek a társadalmi és információs kapcsolatoknak köszönhetően csökkenhet. Az első emigrálók magasabb kockázatot vállalnak az információhiány miatt. Ezt követően viszont, a pénzügyi ráfordítás és egyéb felmerülő költségek jelentősen zsugorodik. A létrehozott kapcsolati hálók tovább redukálják a rizikót, mivel a már kint élő barátok, rokonok támogatják egymást. Módszerek Témaválasztásom során strukturált mélyinterjúkat szerettem volna végezni, de a vírus miatt erre sajnos nem volt lehetőségem. A kínai kisvállalkozók teljesen mértékben elzárkóztak a személyes találkozóktól. Korlátozottabb lehetőségeim miatt így a kérdőíves módszer mellett döntöttem. A kínai nyelvű kérdőív 44 kérdést tartalmazott, amely két fő részre volt tagolható, egy etnikai és egy gazdasági részre. A kérdőív kérdéseinek és válaszainak lefordításában egy az ELTE-n végzős, kínai szakos hallgató volt a segítségemre. Végül 27 kitöltést kaptam, amely természetesen nem reprezentálja a közösség egészét. Sikerült a facebookon a Chinatownnal felvennem a kapcsolatot, akik nagyon készségesek voltak, és számtalan kisvállalkozóhoz eljuttatták a kérdőívet. Emellett a Dunapanda szupermarket is segédkezett a kérdőívet továbbítani. Mindemellett Dr. Nyíri Pál antropológussal is tudtam beszélni, aki szintén megadta az elérhetőségét néhány kínai kisvállalkozó barátjának. Bár a mélyinterjúk készítése alaposabb és teljesebb körű képet nyújtott volna, így legalább több embert tudtam elérni. Az átfogóbb kép megismeréséhez több kutatásra lenne szükség. Következtetés Mind korábbi, mind a saját kutatásom azt támasztják alá, hogy többféle módszerrel igyekeznek talpon maradni, köztük az elnyújtott munkaidő nagyon népszerű. Az átlagnál jóval többet dolgoznak, hogy ellensúlyozzák hátrányaikat. Sokszor szerényen élnek, a fogyasztás elhalasztása stratégiát követve, mivel egy nap haza szeretnének térni Kínába, ezért inkább most spórolnak, hogy később nyugodt életük legyen. Belső munkaerőpiacot alakítanak ki, ahol az informális toborzás meglehetősen jellemző. Ezáltal olcsó és megbízható munkaerőre tehetnek szert, nem mellesleg a toborzási kiadásokat is jelentősen csökkenthetik. Szövetségeket alakítanak ki, sokszor a vállalkozók együtt ruháznak be, hogy csökkentsék a kockázatot. Továbbá az is elég gyakori a kínai kisvállalkozók körében, hogy egymással kötött megállapodásokkor nem adminisztrálják az üzletet, ezáltal is a költségeket csökkentve. A saját kérdőívemet kitöltők többsége kockázatvállalónak tartja magát, és hajlandó lenne egy másik országba is költözni, ha így életszínvonalukat javítani tudnák. Ez a lehetőség-orientált működés stratégia része. Végeredményben elmondható, hogy a migráns kínai vállalkozók változatos stratégiákat követnek, melyeket az elsődleges gazdaságban szórványosan, vagy egyáltalán nem lehet megtalálni. Az, hogy szülőföldjüktől távol élnek még inkább az összetartásra sarkallja őket, együtt, közös erővel könnyebben tudják az akadályokat leküzdeni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Budapest, etnikum, gazdasági stratégia, kína, migráció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Jan. 17. 05:55 |
Utolsó módosítás: | 2021. Jan. 17. 05:55 |
Actions (login required)
Tétel nézet |