A gyorséttermek kiszállítási üzletágának vizsgálata minőségbiztosítási szempontok alapján a COVID-19 vírusjárvány időszakában

Simon Zsolt (2020) A gyorséttermek kiszállítási üzletágának vizsgálata minőségbiztosítási szempontok alapján a COVID-19 vírusjárvány időszakában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (791kB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (191kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom során a gyorséttermek kiszállítási üzletágát vizsgáltam a COVID-19 vírusjárvány időszakában. Kezdésként kitértem az élelmiszerbiztonságra, azon belül aHACCP rendszer jellemzőire, alapelveire és kiépítésére, hiszen ez minden gyorsétteremszámára kötelező. Maga a vírushelyzet kreálta események, óvintézkedések mind-mind nagyonfontosak élelmiszerbiztonsági szempontból, mivel most minden vendéglátóegységnek arrakell összpontosítani, hogy a saját és a fogyasztók biztonsága megmaradjon.Ezt követően, megvizsgáltam az ételkiszállítás előnyeit és hátrányai. Ebben afejezetben megfogalmazott tények főként a járványhelyzetben relevánsak, hiszen rengetegelőnnyel járhat, ha egy étterem rendelkezik kiszállítási üzletággal. Csupán egy példakéntmegemlítve, biztos vagyok benne, hogy sokan érzik úgy a huzamos otthonlét után, hogyvágynak valamilyen változásra, esetleg elmennének egy étterembe. Sajnos ebben a helyzetbenez nem megengedett, de a kedvenc éttermeink, gyorséttermeink ételeit a saját otthonunkbanélvezhetjük, élve a kiszállítás nyújtotta lehetőséggel. Mindemellett természetesen rengetegütközővel és buktatóval kell szembenéznie egy vendéglátóegységnek, hiszen a fentiekbenfelsorolt hibák bármelyike előfordulhat és nem kívánt következményeket generálhat. Azesetlegesen előforduló hibákra javaslattételeket tettem, mind a vevők oldaláról, mind azéttermek oldaláról.Nagyon sok gyorsétterem, étterem, valamint kiszállításért felelős cégek olyanreklámokat állítanak elő, amelyekkel próbálják ösztönözni a vásárlókat, hogy bátran éljenek ateljes mértékben biztonságos kiszállítás lehetőségével. Ezek közül összegyűjtöttem alegérdekesebbeket és azokat, amelyek talán a legjobban megragadhatják a fogyasztókfigyelmét, valamint kigyűjtöttem pár jótékonysági kampányt is, amelyeket az éppen szóbanforgó étterem készített, valamint néhányat illusztráltam képek segítségével.Mindezek után interjút készítettem két sikeres szakemberrel. Véleményem szerint ezazért volt fontos, mert az eddigiek során csak a saját véleményeimet fogalmaztam meg, sajáttapasztalatokkal vegyítve. Az interjúk során fény derült arra, hogy tulajdonosi, illetveétteremvezetői szemszögből hogyan élik meg a járványhelyzetet, illetve hogyan tudjákfenntartani a sikeres bevétel szerzést.Végezetül egyéni kutatást is végeztem, amely által megvizsgáltam a közvélekedést azételkiszállítással kapcsolatban, valamint felmértem az igényeket, nem, életkor és lakóhelyszerint is, továbbá vevői elégedettségmérést is végeztem. Céljaimnak eleget téve a kérdőíveskutatás a legalkalmasabb erre a feladatra. A kérdőívem eredményeinek kiértékelése során a46valós adatokhoz saját véleményt formáltam, valamint a fogyasztók válaszaiból adódóan ahárom hipotézisemből az egyik bizonyítható.Az első hipotézisem úgy szólt, hogy „A jelenlegi COVID-19 vírusjárványmegváltoztatta az emberek ételrendelési szokásait.” A hipotézisemet elvetettem, mert akérdőív alapján kiderült, hogy a kitöltők több, mint fele, 60,5%-a úgy érzi, hogy nemváltoztatta meg a járványhelyzet az ételrendelési szokásait. Ennek oka a további kérdésekreadott válaszokból például az, hogy egy olyan esetben, amikor valaki nem szeret főzni, maga ajárványhelyzet sem változtatja meg a véleményét, így a rendelés mellett dönt, valamintfordított esetben, ha valaki szeret főzni, akkor él a járvány által okozott helyzettel, tehát többidőt tud a főzésre szánni.A második hipotézisemet, miszerint a fogyasztók inkább a gyorséttermi rendeléstrészesítik előnyben az éttermi megrendeléssel szemben szintén elvetettem, mert mindkétesetben majdhogynem ugyanannyian rendelnek, sőt az étteremre 91, a gyorsétteremre 89válasz érkezett. Számomra egy nem várt eredmény keletkezett, ugyanakkor pozitívnakbizonyul, mivel az éttermi kínálat az egészségünkre kevésbé ártalmasabb, mint a gyorséttermiételek, így pozitív belegondolni, hogy a társadalmunk nagy része odafigyel az egészségére.A harmadik hipotézisem az volt, hogy a jelenlegi járványhelyzetben a gyorséttermekkiszállítási üzletágának minőségével a fogyasztók elégedettebbek, mint a kialakult helyzetelőtti állapotokkal. Ez a hipotézis helyesnek bizonyult, hiszen a kérdőívem soránösszehasonlítottam a járványhelyzet előtti állapotokat a jelenlegi helyzetével. Jól látható, hogya pozitív értékelések kiugróan magas eredményeket produkálnak egyes esetekben, de mindentényezőnél pozitívabb értékelések érkeztek a jelenlegi helyzetet vizsgálva.A szakdolgozatom befejezésével arra a következtetésre jutottam, hogy a COVID-19vírusjárvány nem változtatta meg jelentős mértékben az ételrendelési szokásokat, ugyanakkor,a járvány azon kevés pozitívuma közé sorolhatjuk, hogy a vendéglátóegységek kiszállításiüzletága pozitív irányú tendenciát és fejlődést mutat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: áruszállítás, élelmiszerbiztonság, fogyasztói elégedettség mérése, ISO minőségbiztosítási rendszer, kockázatelemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Jan. 17. 05:54
Utolsó módosítás: 2021. Jan. 17. 05:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet