Táborosi Boglárka (2020) A bankok digitalizációja. Külkereskedelmi Kar.
PDF
BUDAPESTI GAZDASÁGI EGYETEM KÜLKERESKEDELMI KAR - 10.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (753kB) |
|
PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (100kB) |
Absztrakt (kivonat)
A bankszektor fejlődése magával hozta a bankok digitalizációjának a szükségességét. Ahhoz, hogy ma egy bank versenyképesen legyen elengedhetetlen digitálisan is jelen lennie a piacon és ezt sem mindegy, hogy milyen módon csinálják. A mostani időszak a bankok életében a digitális átállásról szól, ami érinti a szolgáltatások megváltoztatását, a munkaerő piaci átalakulást és az edukáció fontosságát. Pont ezért is aktuális a témaválasztásom, hiszen ezek mind most zajlanak. Én is az online világban dolgozom, igaz, teljesen más területen, azonban a „banki élet” mindig is a mindennapjaim része volt, hiszen édesanyám egy vidéki fiók vezetője. Így mindig téma közöttünk az éppen aktuális változtatások, valamint természetes ügyféloldali tapasztalatom is van. Múlt évben az első budapesti Erste interaktív fiókjába tévedtem az Oktogonon, ami elgondolkodtatott azon, hogy milyen irányba is változnak a bankok és ezek milyen hatással vannak a munkaerőre. Ebben az újfajta fiókban rögtön egy „recepciós” fogadott, aki megkérdezte tőlem milyen ügyben érkeztem és kaptam egy sorszámot. Vagyis a klasszikus élmény már itt elmaradt, hiszen nem egy automatából kellett sorszámot húznom. Ezután összesen kettő ügyintézőt figyeltem meg a banki térben, akik egy tablettel járkáltak és mentek oda az ügyfélhez. Ezen a tableten intézték el az, amiért én is mentem. Az biztos, hogy hamarabb és teljesen elektronikusan történt minden, azonban ez az élmény elgondolkodtatott és ezért is választottam ezt témámnak. A bankok digitalizációja - a jelenlegi járványügyi helyzet, melyben az embereket a lakásuk korlátozott elhagyására kötelezték- kulcsfontosságúvá vált, hogy a legtöbb banki szolgáltatást az ügyfelek otthonról könnyedén el tudják érni. Ezzel minimalizálva a vírus terjedését, de mégis megtartva az ügyfél-tanácsadó effektív kapcsolatát, ez pedig igazolja a digitalizáció fontosságát. A jelenlegi helyzetben előnnyel indultak azok a bankok, akik már a járvány kitörése előtt nagy hangsúlyt fektettek a digitális szolgáltatásokra, ez tisztán látható lesz majd a szakdolgozatom során. A bankok a járványügyi helyzetre való tekintettel több módosítást is bevezettek mind a dolgozóik, mind az ügyfeleik védelme érdekében. Valamint a bankok folyamatosan azt kommunikálták, hogy az ügyfeleik maradjanak otthon és főként azokat a szolgáltatásokat vegyék igénybe, melyet otthonról könnyedén el lehet érni. Ez persze hatalmas változást jelent a korábbi kommunikációjukat illetően, amihez nem csak a banki dolgozóknak kellett alkalmazkodniuk, de az ügyfeleknek is. A szakdolgozatomba a következő kérdésekre keresem a választ: - Mennyire nyitottak alapvetően a magyarok a digitális ügyintézésre? - Milyen változtatásokat vezettek már be a bankok, milyen hagyományos adminisztrációt váltottak le digitálisra? - Kiknek nincs ma Magyarországon bankszámlája? (milyen arányban oszlanak el a bankszámlatulajdonosok életkor, nem és iskolázottság szerint) - Vannak-e olyan ügyletek, amelyekhez szükségesek a fizikai aláírások, azaz sosem lehetnek digitálisan elérhetőek? - Az újfajta bankfiókokat is górcső alá szeretném venni, ezek milyen felszereltséggel, technikákkal és munkatársakkal elérhetőek. - Az újfajta digitális szolgáltatásokhoz milyen edukációs programokat igényelnek? (mind ügyféloldalról, mind ügyintézői oldalról). - Mennyire vannak biztonságban értékeink? A kiberbiztonság fontossága és a biztonságos e-ügyintézés alapelvei. Hipotézisek: - Feltételezem, hogy a magyarországi digitalizációs szint jelenleg közepes, és a forgalomban lévő készpénz mennyiség még mindig nagyon magas. - Feltételezem, hogy a magyarok alapvetően nyitottak a digitális ügyintézésre, azonban ehhez ügyintézői segítséget is igényelnek. - Feltételezem, hogy a digitalizáció miatt hatalmas változások kerülnek bevezetésre a banki alkalmazottak körében - Feltételezem, hogy a jövőben a jelen nagybankjainak nincs létjogosultsága a mostani formában. - Feltételezem, hogy az új technológiákkal szembeni negatív hozzáállás teljesen más irányba mozdult a koronavírus miatt. A koronavírusnak egyelőre teljesen beláthatatlan következményei vannak mind a hazai hitelintézetekre, mind a modern fintech cégek alakulására. Persze, vannak olyan szektorok, ahol pozitívan hatott a digitalizáció nagyobb elterjedése, de azért az világos, hogy máris hatalmas deficit jelent meg a bankoknál, melyet az elkövetkezendő időszakban muszáj lesz ellensúlyozniuk. A szakdolgozatomat teljesen az elején, a bankok eredetével kezdem, majd a klasszikus banki szolgáltatásokat részletesen kifejtem, bemutatva a statisztikai bankolási eredményeket is, közelebbről megvizsgálom miben rejlik a digitalizáció jelentősége és a Magyar Nemzeti Bank által megfogalmazott digitalizációs terveket is sorra veszem majd. Továbbá felmérem a koronavírus előtti virtuális ügyintézés helyzetét, össze fogom hasonlítani a vis major előtti és utáni online bankolási lehetőségeket. Ezekhez elengedhetetlen a hazai fintech szektor bemutatása is. Miután ezeket deklaráltam egyfajta jövőképet szándékozok megfogalmazni befejezésként. Nem árulok el nagy titkot, ha már most kijelentem, hogy a digitalizáció a jövő kulcsa.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bank, bankfejlődés, banki rendszerek, bankkártya jövője, digitális jövő |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Jan. 17. 05:54 |
Utolsó módosítás: | 2021. Jan. 17. 05:54 |
Actions (login required)
Tétel nézet |