Az elektromos autózás jelene és jövője néhány európai ország összehasonlító elemzésének tükrében (Lengyelország, Magyarország, Németország és Norvégia)

Szabó Péter (2020) Az elektromos autózás jelene és jövője néhány európai ország összehasonlító elemzésének tükrében (Lengyelország, Magyarország, Németország és Norvégia). Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szabó Péter_SZAKDOLGOZAT_Az elektromos autózás jelene és jövője néhány európai ország összehasonlító elemzésének tükrében (Lengyelország, Magyarország, Németország és Norvégia).pdf] PDF
Szabó Péter_SZAKDOLGOZAT_Az elektromos autózás jelene és jövője néhány európai ország összehasonlító elemzésének tükrében (Lengyelország, Magyarország, Németország és Norvégia).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (627kB)

Absztrakt (kivonat)

SZABÓ PÉTERNemzetközi tanulmányok alapképzésBelső konzulens: Dr. Engelberth IstvánAZ ELEKTROMOS AUTÓZÁS JELENE ÉS JÖVŐJE NÉHÁNY EURÓPAI ORSZÁG ÖSSZEHASONLÍTÓ ELEMZÉSÉNEK TÜKRÉBEN (LENGYELORSZÁG, MAGYARORSZÁG, NÉMETORSZÁG ÉS NORVÉGIA)Szakdolgozatom témájaként az elektromos autózást választottam. Úgy vélem, korunk egyik legizgalmasabb kérdése, hogy vajon az elektromos autók idővel tényleg teljesen fel tudják-e váltani a belsőégésű motorral felszerelt gépjárműveket, illetve amennyiben igen, előreláthatólag mikorra történhet meg mindez? Hogyan és miképp alakulhat át az autóipar az elkövetkezendő néhány évben, évtizedben, többek között az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak köszönhetően?Kutatásaim során elektromos autóként tekintettem azon gépjárművekre, melyek rendelkeznek legalább egy külső elektromos energiaforrásból feltölthető akkumulátorral, az úgynevezett plug-in autókra, illetve a tisztán elektromos autókra.Az elektromos autózás szempontjából két jelentős európai országot, Németországot és Norvégiát, valamint két közép-európai államot, Magyarországot és Lengyelországot kívántam megvizsgálni e témában a jelentősebb hasonlóságok és különbözőségek tekintetében, a rendelkezésemre álló gazdasági adatok, elemzések és tanulmányok segítségével.Annak érdekében, hogy e négy országot kellőképpen össze tudjam hasonlítani, illetve elhelyezhessem azokat az elektromos autók világpiacán, fontosnak tartottam megvizsgálni a három legjelentősebb globális szereplőt, Kínát, az Egyesült Államokat, valamint Európát, illetve azon belül az Európai Uniót.Szót kívántam ejteni az Európai Unió jelenlegi és jövőbeni elképzeléseiről, megvizsgáltam, hogy a szigorításoknak köszönhetően milyen változások jöhetnek az európai autóiparban. Arra a megállapításra jutottam, hogy mindezek várhatóan a hibrid, de jóval inkább a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek nagyobb térnyeréséhez vezetnek majd a térségben.Szakdolgozatomban megfogalmazott első hipotézisemet, miszerint az európai károsanyag-kibocsátási normák rendkívül negatív hatással lesznek majd mind az európai, mind a német autóipar jövőjére nézve, részben továbbra is fenntartom. A német autóiparban, illetve világszerte hihetetlen mértéket öltöttek az autóeladások az elmúlt időszakban. Az új2technológiákra való átállás azonban korántsem tűnik zökkenőmentesnek. A villanyautók a hagyományos gépjárművekhez képest jóval kevesebb alkatrészből állnak, ezáltal összeszerelésük egyszerűbb, így kevesebb munkaerőt igényelnek, ráadásul egyes munkafolyamatok még robotizálhatók is. Továbbá erősen kérdéses, hogy a CO2-rendelet hatására vajon tényleg jelentősen javul-e majd Európa levegő összetétele, ugyanis a rossz minőségű levegő miatt nem egyedül a gépjárművek felelősek.Második hipotézisem, miszerint a jövőben Németország várhatóan a jelenleginél jóval fajsúlyosabb szereplője lesz az elektromos autók piacának, egyelőre igazolódni látszik. Az új technológiákra való átállás elkezdődött, a német autógyártók egyre nagyobb számban állítják elő a villanyautókat. Harmadik hipotézisem szerint Magyarország előrébb jár Lengyelországnál az elektromos autózást illetően, valamint várhatóan a jövőben is jelentősebb szereppel bír majd. Kutatásaim továbbra is azt igazolják, hogy Magyország jelenleg valóban előrébb tart az elelektromos autózás szempontjából Lengyelországnál, ugyanakkor nagyobb áttörésről egyelőre hazánk esetében sem beszélhetünk. Ennek legfőbb oka a továbbra is gyér töltőhálózat, illetve a villanyautók kezdeti többletköltsége a belsőégésű motorral felszerelt gépjárművekkel szemben. Negyedik hipotézisemet, miszerint az elektromos autóké a jövő, és csak idő kérdése, mikor váltják le teljesen a belsőégésű motorral felszerelt gépjárműveket, szakdolgozatom elkészítése után is fenntartom. Minden jel arra mutat, hogy az Európai Unió végleg letette a voksát az elektromos autózás mielőbbi széleskörűbb elterjesztése mellett, a 2050-ig szóló klímasemlegességi célkitűzésekben, illetve a CO2-rendeletben ezzel kapcsolatban világos célkitűzéseket fogalmaztak meg a jogalkotók. Annak ellenére, hogy a szabályozást magam is túl szigorúnak tartom, úgy vélem, a városok lehető legtisztább levegője, egészségünk megőrzése mindannyiunk elemi érdeke. A széleskörűbb elterjedés feltétele, hogy az elektromos autók vételára a jelenleginél jóval alacsonyabb legyen, ugyanis a belsőégésű motorokkal felszerelt, hasonló típusú gépjárművekhez képest még mindig nagy árkülönbség mutatkozik a villanyautók javára. Annak érdekében, hogy az elektromos autózás globális elterjedésével egy ténylegesen zöldebb közlekedési forma valósulhasson meg, mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy a felhasznált elektromos áram milyen energiaforrásból származik, illetve törekedni kell arra, hogy ez a lehető legnagyobb arányban megújuló legyen.Szakdolgozatom elkészítése során hiteles szekunder forrásokra, adatbázisokra támaszkodtam, úgymint a Nemzetközi Energia Ügynökség, az Európai Unió, az Eurostat, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség, az Európai Autógyártók Szövetségének hivatalos weboldalai, a KSH adatbázisai, valamint néhány, a témában jártas magyar nyelvű portálra.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Tanulmányok

Konzulens(ek)

NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-mobilitás, elektromos autózás, Európa, Európai Unió, gépjárművek, Lengyelország, Magyarország, Németország, norvégia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Jan. 17. 05:53
Utolsó módosítás: 2022. Aug. 25. 12:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet