Filmturizmus - korunk slágere, avagy a turisztikai marketingben és a desztinációmárkázásban rejlő lehetőségek

Szombathelyi Flóra (2020) Filmturizmus - korunk slágere, avagy a turisztikai marketingben és a desztinációmárkázásban rejlő lehetőségek. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Diplomadolgozat Szombathelyi Flora.pdf] PDF
Diplomadolgozat Szombathelyi Flora.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat korlatozott.pdf] PDF
Nyilatkozat korlatozott.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (252kB)

Absztrakt (kivonat)

Ahogyan a görög mitológiában Ariadné fonala megmutatja a kivezető utat a knósszoszi palotából, úgy szerettem volna én is kivezetni az olvasót a labirintusból, amely a filmturizmus rejtelmeit őrzi. A dolgozat elsődleges szempontja volt, hogy mélyebb betekintést nyerhessünk a filmek és televíziós sorozatok turisztikai hatásaira, a filmes desztináció-marketing mivoltára és az imázs kialakítására, míg másodsorban rávilágított a játékfilmek szerepére az utazási döntéshozatalban és Budapest szerepére a filmgyártásban. A kutatás alapját képező előzetes állítások a filmturizmus köré épültek, illetve a turizmusmarketing és desztinációmárkázás kérdéskörét tüzetesebben vizsgálták. Az összeszedett esszenciális gondolatok a dolgozat első felében kaptak helyet, míg az elsődleges kutatási eredmények a második részben lettek kielemezve. A kutatás egy kvalitatív és egy kvantitatív részből állt, melynek egyes blokkjai egymásra épülve kerültek kialakításra. A személyes interjúk, online kérdőív és fókuszcsoportos beszélgetések mind-mind azt a célt szolgálták, hogy a vizsgált kérdések beigazolódjanak, vagy éppen megcáfolódjanak. Az általam vizsgált hipotézisek átfogóan érintették a filmturizmust. H1: Az elmúlt évtizedek technológiai fejlődése jelentősen megváltoztatta ezen a területen is a fogyasztói szokásokat. H2: A filmturizmus fogalma egyre több ember számára ismert. H3: A desztináció imázsát befolyásolja az ott forgatott film. H4: A desztinációhoz kapcsolódó filmekre alapozott marketingkommunikáció hatékony. H5: Budapest kihasználja a filmek által nyújtotta marketinges lehetőségeket. Összefoglalva elmondható, hogy a nem reprezentatív kérdőívet 182-en töltötték ki 1 hét alatt, ami jó kitöltési aránynak mondható. A mélyinterjúk és a fókuszcsoportos interjúk is sikerrel zárultak, minden lényegi, témában relevánsnak számító kérdés megválaszolásra került. A kutatásból megállapítható, hogy a filmturizmus egyre jobban beazonosítható a turizmusban, noha az emberek többsége még mindig nincs tisztában a fogalom valódi jelentésével. Így tehát azon hipotézisemet, miszerint a filmturizmus fogalma egyre több ember számára ismert elfogadtam. Noha Európában nincs akkora kultusza, mint a tengerentúlon, mégis elmondható, hogy több európai város is erre építi turizmusának jelentős hányadát. A kutatás H1 feltevése, miszerint az elmúlt évtizedek technológiai fejlődése jelentősen megváltoztatta ezen a területen is a fogyasztói szokásokat beigazolódott. Nemcsak a kvantitatív, de kvalitatív kutatás is alátámasztotta a felvetésemet, és a megkérdezettek elsöprő többsége egyetértett vele. A desztináció imázsát befolyásolja az ott forgatott film - részben elfogadtam, és részben elutasítottam. Elfogadtam, mivel a másodlagos kutatásomként szolgáló szakirodalmak olvasása közben számos olyan példával találtam szemben magam, mikor az adott desztinációt meghatározta az ott forgatott film vagy sorozat. Az interjúk és az online kérdőív alapján viszont el kellett, hogy utasítsam a H3 állításomat. A desztinációk filmekre alapozó marketingkommunikáció hatékonyságát szintén csak részben tudtam elfogadni. Sok terület és város nem él azzal a lehetőséggel, hogy a filmek segítségével bekerüljenek még inkább a köztudatba, nem használják ki a gazdasági előnyöket. Budapest sem él vele, leginkább a jogdíjak miatti akadályokból fakadóan. Végezetül Budapest és a filmturizmushoz köthető H5 hipotézist, miszerint a főváros kihasználja a filmek által nyújtotta marketinges lehetőségeket elutasítottam. A Magyar Turisztikai Ügynökség is megerősítette, hogy eddig nem alapoztak a filmekre, de nem zárkóznak el a lehetőségtől és a jövőben több figyelmet, pénzt és energiát fordítanának a filmturizmusra. A másodlagos források rendszerezésének következtében az olvasó megtudta, mi az a filmturizmus, hogyan épül fel és melyek a főbb jellemzői. Részletgazdag képet kapott a desztinációmárkázásról, majd utána megismerkedett a filmes helyszínek világával és újraélhette fiatal vagy éppen gyerekkorát. Bepillantást nyert a budapesti forgatási helyszínek kulisszatitkaiba, és tudomást szerzett a legnagyobb hazai filmstúdió megalakulásának részleteiről is. Az elemzés megteremtette a lehetőségét annak, hogy ki tudtam vezetni a knósszoszi palotából, azaz a filmturizmus rejtelmeit őrző labirintusból az olvasót. Mélyebb betekintést nyújtottam a mozgóképek turisztikai marketinges hatásaiba, a desztináció-marketing lehetőségeibe, míg emellett bebizonyítottam a feltevéseimet. A nemzetközi és hazai példák szemléltetése pedig lehetővé tette a filmturizmus sajátosságainak mélyebb megértését a laikusok számára is. A jövőre nézve megállapítható, hogy a technika vívmányai a turizmus ágazati fejlődéséhez nagyban hozzá fognak járulni. A turizmus trendjeit az Y és a Z generáció fogja meghatározni, az ő igényeikhez fog igazodni az ágazat. A filmturizmus még inkább tudatosulni fog a fogyasztók fejében és reményeink szerint tovább tud majd fejlődni a maga rögös, ámde annál izgalmasabb útján.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: desztinációmárkázás, filmturizmus, imázs, országimázs, posztmodern, turisztikai desztináció, turisztikai marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Jan. 17. 05:53
Utolsó módosítás: 2021. Jan. 17. 05:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet