Politikai marketingkommunikáció Magyarországon, a koronavírus járvány idején

Scheier Krisztián (2020) Politikai marketingkommunikáció Magyarországon, a koronavírus járvány idején. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat - Scheier Krisztián - VÉGLEGES.pdf] PDF
Szakdolgozat - Scheier Krisztián - VÉGLEGES.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of CamScanner 05-23-2020 01.53.08.pdf] PDF
CamScanner 05-23-2020 01.53.08.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (124kB)

Absztrakt (kivonat)

Hallgató neve: Scheier Krisztián Hallgató szakja: Kereskedelem és Marketing Hallgató szakiránya: Marketingkommunikáció Szakdolgozat témája: Politikai marketing Szakdolgozat címe: Politikai marketingkommunikáció Magyarországon, a koronavírus járvány idején Belső konzulens: Dr. Szánthó Zsuzsanna Külső Konzulens: Béres Ferenc Attila Témaválasztás Talán meglepő lehet, hogy kereskedelem és marketing szakos hallgatóként miért politikai témában írok szakdolgozatot, de a válasz meglehetősen egyszerű: gyerekkorom óta foglalkoztat a téma, és csak egy hajszálon múlt, hogy a gimnázium után nem politológusnak tanultam tovább. Politikai marketinget azonban sajnos nem állt módomban tanulni az egyetemen, viszont konzulensem, Dr. Szánthó Zsuzsanna óriási segítséget nyújtott, felkészített amennyire csak lehetett. Fontos megjegyezni továbbá, hogy 3 éve egy párt közösségi média osztályán dolgozom, az év eleje óta már osztályvezetőként, így jelentős rálátásom van a hazai politikai kommunikáció világára. A témaválasztásom hasonlóan érdekes múltat tudhat maga mögött, mint a tanulmányaim. Eredetileg az előző félévben terveztem megírni a szakdolgozatomat, akkor az Európai Parlamenti választások meglepő eredményeit kutattam volna, de sajnos a munkahelyi terhelés miatt végül passziváltam tanulmányaimat. Ebben a félévben sem a koronavírus kommunikációját tűztem ki kutatási célnak, hiszen decemberben még nem volt tiszta, hogy ekkora változásokat hoz a világba. Végül, mivel a járvány ennyire felborzolta a hazai közéletet, köztük a pártok aktivitását is, témát váltottam. Szerkezet Dolgozatom első harmadában elméleti áttekintést adok a politikai marketingről, valamint annak egyik leglényegesebb eleméről, a politikai kommunikációról – külön figyelmet fordítva arra a felvetésre, hogy egyáltalán lehet-e a marketinget alkalmazni a politikában, eladható-e úgy egy eszme, mint egy mosópor. A dolgozat második részében bemutatom a magyar politikai piacot, az egyes pártok által képviselt értékeket, megvizsgálom a célcsoportjaikat és kielemzem a kommunikációjuk fő irányvonalait is. Külön figyelmet irányítok a közösségi médiára, hiszen napjainkban a Facebook és az Instagram vált a politikai kommunikáció fő csatornájává. Végül, de nem utolsó sorban lekutatom a választópolgárok véleményét a koronavírus járvánnyal kapcsolatos kormányzati döntésekről és az ellenzék kommunikációjáról. Kielemzem az eredményeket és véleményt mondok a kampányok sikerességéről vagy éppen sikertelenségéről.   Kutatás Kvantitatív kutatást választottam online megkérdezéssel leginkább azért, mert ez a legkönnyebben terjeszthető megoldás, főleg egy járványhelyzet idején. A kutatás eszközéül pedig a Google Forms nevezetű rendszert választottam, mert véleményem szerint a piacon ez a jelenlegi legjobb megoldás a feladatra. Kérdőívemet hat részre bontottam az átláthatóság érdekében: •                    Bevezető kérdések az egészségügy állapotáról – kötelező kitölteni •                    Információs források – kötelező kitölteni •                    Kormányzati és ellenzéki munka – kötelező kitölteni •                    Felhatalmazási törvény – kötelező kitölteni •                    Gazdasági akcióterv – nem kötelező kitölteni •                    Demográfia – kötelező kitölteni Összesen 26 kérdés szerepel a kérdőívben, és a gazdaságvédelmi akciótervre irányuló rész kivételével mindet kötelező volt kitölteni. A válaszokat 2020. április 14. és 2020. április 30. között fogadtam, és megpróbáltam vele megfelelő mennyiségű kormánypárti, ellenzéki és semleges szavazót is elérni. Végül 406 kitöltés érkezett, tehát a kutatásomnak sikerült többszörösen túlteljesíteni a kötelező minimumot. Legfontosabb következtetések Mivel a kitöltőim nagy része fiatal, ellenzéki érzelmű, vagy semleges ember volt, nem ért meglepetésként, hogy kritikusan szemlélik a hazai közéletet, és főként a kormány munkáját. Nem tartják megfelelőnek az egészségügy állapotát, a rendelkezésre álló információkat és a kormány döntéseit, azonban az ellenzék munkájával sincsenek megelégedve. Ez a felfogás egyre gyakoribb az országban, és részben ez is okolja azt, hogy a szavazók 30-50%-a nem képviselteti magát a választásokon. A kutatás elvégzése kifejezetten tanulságos és érdekes volt. Örömömre szolgált, hogy ilyen sokan találták érdekesnek a kérdőívet és hozzásegítettek engem a dolgozat elkészüléséhez. Nekik ezúton is nagyon köszönöm! Az egyetlen dolog, ami sajnálok, hogy a kormánypárti szavazók ennyire alulreprezentálták magukat a kitöltők mezőnyében, hiszen így meglehetősen torz adatokat kaptam. Lehetséges, hogy a kormánypárti szavazók nem mernek véleményt nyilvánítani, de az is lehet, hogy az anonimitás ellenére is inkább semlegesnek vallották magukat. Ezek a kérdések sajnos örökre megválaszolatlanul maradnak. Szakirodalom A dolgozat elkészüléséhez első körben Bruce I. Newman két könyvét (A politika tömegmarketingje & Politikai marketing, mint kampánystratégia) olvastam el, valamint megtaláltam egy volt BGE hallgató szakdolgozatát is, ami nagy segítséget nyújtott a szerkezet összeállítása során. A későbbiekben az egyes témákhoz rengeteg más forrást is átnéztem, ezek mind megtalálhatók a szakdolgozatom irodalomjegyzékében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belpolitika, kommunikáció, marketing, marketingkommunikáció, politikai pártok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Jan. 17. 05:52
Utolsó módosítás: 2021. Jan. 17. 05:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet