Szabó Tünde Anita (2020) Az online vásárlási szokásokat befolyásoló tényezők az X és Y generáció tekintetében. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szabó Tünde Anita - Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
["document_typename_application/x-rar-compressed" not defined]
Szabó Tünde Anita - Szakdolgozat adatbázis.rar Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (20kB) |
|
PDF
Szabó Tünde Anita - Nyilatkozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (376kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témaválasztása során főként az a cél vezérelt, hogy megismerjem az X és Y generáció online vásárlási szokásait. A választott témám teljeskörű megismerése érdekében bemutatásra kerültek az internet használatának trendjei, valamint az online kereskedelem térnyerése. Ismertettem az online kommunikációs eszközöket, azon belül kifejtve a weboldalt, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni egy weboldal kialakítása során marketing szempontból. Bemutatásra került a vásárlói döntési folyamat szakaszai, valamint a generációs marketing témakörébe nyújtottam betekintést.Primer kutatásom célja volt, hogy megismerjem az X és Y generáció online vásárlási szokásaiban és az azt befolyásoló tényezőkben felfedezhető különbségeket. Kutatásom specifikus céljaihoz sorolható a két generáció internetes vásárlási szokásainak megismerése, illetve, hogy milyen szempontok alapján választják ki az adott weboldalt/webshopot a kívánt termék vagy szolgáltatás megvásárlására. Továbbá, hogy a vásárlás után a tapasztalataikat megosztják-e másokkal. Kutatásom során online kvantitatív megkérdezést alkalmaztam, a mintavétel módja kényelmes mintavétel volt, hólabda módszerrel kombinálva, így eredményeim nem reprezentatívak. A kérdőív adatfelvételi ideje 2020. március 15 - 23. között zajlott. A vizsgált minta nagysága 346 fő.A primer kutatásom során kiderült, hogy sok közös vonással rendelkezik a két generáció, viszont van néhány olyan terület, amely esetében fedezhetők fel jelentősebb különbségek.Kapott eredmények alapján elmondható, hogy a két generáció a kényelem, az olcsóság és a nagyobb választék miatt vásárol online és jellemzően 10.000 és 25.000 Ft között költenek. Az X generáció esetében a műszaki cikkek, az Y generáció tagjainál pedig a jegyvásárlás állt első helyen. Az X generáció inkább az utánvétes fizetést, az Y generáció az online bankkártyás fizetést preferálja. Az Y generáció szívesen vásárol külföldről is, ellentétben az X generációval. A két generáció weboldal választási szempontjai megegyeznek. Az ár, az ingyenes szállítás, az adott oldalon való korábbi vásárlás és a feltüntetett cég adatok a kapcsolat oldalon a legfontosabb szempontok. Mindkét generáció esetében a nők sokkal nagyobb arányban veszik figyelembe az ingyenes szállítást.A weboldalakkal szemben elvárt legfontosabb jellemzők szintén megegyeznek a két generáció esetében, ezek a könnyű navigáció, a keresőfunkció megléte és a fizetési és szállítási lehetőségek feltüntetése. Továbbá az X generációs nők számára még fontos elem az is, hogy az adott weboldal rendelkezzen valamilyen minősítésű díjjal és legyen lehetőség a termékek kipróbálására. A weboldalak webhelybiztonságára vonatkozó információt az Y generáció tagjai magasabb arányban figyelik. A termékoldal jellemzők esetében a legfontosabb jellemzőként szerepeltek mindkét generáció esetében a részletes termékleírás/műszaki jellemzők, a vásárlói értékelések, a garancia feltüntetése, a pénzvisszafizetési garancia lehetősége, a raktérkészlet információk és a nagyfelbontású képek megléte. Az X generáció érdeklődőbb a kiegészítő termékek és csomagajánlatok iránt. X generációs nők esetében fontos, hogy az adott termék használatáról legyen a termékoldalon videó, leginkább a vásárlói véleményekre adnak, fontos számukra a kiterjesztett garancia és a pénzvisszafizetési garancia lehetősége.Mindkét generáció esetében a vásárlói véleményeket veszik leginkább figyelembe egy termékoldalon, legnagyobb arányban az Y generációs nők. A vásárlási döntési folyamatban a sztárok, hírességek véleményét egyetlen egy válaszadó sem jelölte meg, hogy arra alapozna a leginkább. A különböző felületeken elérhető vásárlói vélemények esetében az X generáció az összehasonlító oldalakon és az adott webáruházban olvasható véleményeket tartja a legmegbízhatóbbnak, az Y generáció szintén az összehasonlító oldalakat, valamint a Google értékeléseket és a márka/gyártói oldalakon olvasható véleményeket. Mindkét generáció esetében kijelenthető, hogy a fórumokon olvasható véleményeket tarják a legkevésbé megbízhatónak.A kapott eredmények alapján elmondható, hogy fontos szempont, hogy egy adott cégnek melyik generáció a fő célcsoportja, és hogyan alkalmazza az egyes marketing elemeket a weboldalán, illetve melyek kommunikálására helyezze a hangsúlyt. A kutatás folytatásaként érdemes lenne fókuszcsoportos megkérdezések során az egyes kérdések vonatkozásában a két generáció közötti eltérések miértes okait is megismerni, ezáltal jobban megismerve a kvantitatív eredmények mögöttes okát. Érdemes lenne a Z generációra is kiterjeszteni a kutatást, hogy a legnagyobb vásárlói potenciállal rendelkező generációkról összességében lehessen látni egy összképet.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, generációs marketing, online értékesítés, online marketing |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Jan. 17. 05:52 |
Utolsó módosítás: | 2021. Jan. 17. 05:52 |
Actions (login required)
Tétel nézet |