Schönhauer Andrea (2020) Hipermarketek versenye a magyar piacon 2014-2018 között. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Hipermarketek versenye a magyar piacon 2014-2018 között .pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (341kB) |
Absztrakt (kivonat)
HIPERMARKETEK VERSENYE A MAGYAR PIACON 2014 – 2018 KÖZÖTT Szakdolgozatom témájául a hipermarketek helyzetének vizsgálatát választottam. Témaválasztásomat a megváltozott vásárlói igények, szokások, a hipermarketek által nyújtott új lehetőségek indokolták, valamint szakmai tapasztalatom is a kiskereskedelem területén szereztem. A szakirodalmi áttekintés keretében ismertettem a kiskereskedelem változásait, a hipermarketek létrejöttét, magyarországi elterjedését. Vizsgáltam, hogy a vásárlói szokások változása és a törvényi változások miként hatnak a kiskereskedelemre. Bemutatom a kiskereskedelmet meghatározó hipermarketeket és kutattam, hogy a magyar lakosság miként viszonyul a hipermarketekhez. Szakdolgozatom kutatási kérdései a következők: 1) A 2014-es bázisévhez képest nőtt a hipermarketek száma Magyarországon? 2) Mennyivel nőtt a hipermarketek forgalma a 2014-es bázisévhez képest? 3) Mely évben volt a legnagyobb mértékű a növekedés a bázisévhez, és az előző évhez képest? 4) Mi befolyásolja a lakosságot az üzletválasztásban? 5) A lakosság véleménye szerint mi a legnagyobb előnye, és hátránya a hipermarketeknek? 6) Milyen gyakorisággal keresik fel a vásárlók a hipermarketeket? A kutatási kérdéseket figyelembe véve határoztam meg a kutatásmódszertant, így a szakdolgozat elkészítése során szekunder és primer kutatást egyaránt végeztem. A szekunder kutatás rávilágított arra, hogy a 2014 – 2018 közötti időszakban jelentős mértékben csökkent a kiskereskedelmi üzletek száma, amely érintette az élelmiszer és élelmiszer jellegű üzletek számát is. A hipermarketek számában a vizsgált időszakban csak kismértékű visszaesés volt tapasztalható, kevesebb, mint 3 %-os és a terjeszkedésüket törvényi változás gátolja. Ugyanakkor megállapítható, hogy a kiskereskedelmi üzletek és a hipermarketek forgalma a vizsgált időszakban jelentős mértékben növekedett, melyben szerepet játszik az online kereskedelem minél szélesebb körben történő elterjedése is. Megállapítható, hogy Magyarországon jellemzően három hipermarketlánc van jelen, ezek az Auchan, az Interspar, valamint a Tesco, így ezeket a cégeket mutattam be és hasonlítottam össze. A primer kutatás keretében végzett kérdőíves felmérés jól mutatja, hogy fogyasztók kb. 50 %-a hetente 3-4 alkalommal vásárol élelmiszert. A háztartások kétharmada tart heti nagy bevásárlást és a fogyasztók háromnegyede szokott hipermarketekben vásárolni. A fogyasztók több hipermarketet is választanak bevásárlásaik során. A fogyasztók egy jelentős része előszeretettel végzi bevásárlásait hipermarketekben, melyre jellemzően minimum heti egy alkalommal sort kerít. A hipermarketek kiválasztásában szerepet játszik a lakóhelyhez való közelség, valamint a termékek árai és a termékválaszték, valamint ezekben rejlik a hipermarketek előnye is. A hipermarketekben történő vásárlás hátrányaként a nagy alapterületen történő hosszú ideig tartó bevásárlást és a pénztáraknál történő hosszú várakozási időt nevezték meg. A kutatásom összegzéseként megállapítottam, hogy a piacon továbbra is erős a verseny, a piaci szereplők a törvényi rendelkezés gátló hatásaira kreatívan megoldásokat találnak, új utakat is keresnek. A hipermarketeknél megfigyelhető a választék folyamatos optimalizálása, ezzel párhuzamosan a területoptimalizálás, folyamatos a fejlesztés és az online kereskedelemi vonal erősödése. A hipermarketek az online kereskedelemmel nemrég kezdtek el foglalkozni, így tovább növelhetik az üzletek forgalmát és jelentős mértékben változtathatnak a fogyasztói szokásokon. A hipermarketekben tehát óriási potenciálok rejlenek, jövőjüket minden bizonnyal továbbra is erőteljesen befolyásolja majd a technológia rohamos fejlődése, a fogyasztói szokások változása és a törvényi szabályozás.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | ábraelemzés, e-kereskedelem, élelmiszer-kereskedelem, kutatásmódszertan, vásárlói magatartás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Jan. 17. 05:52 |
Utolsó módosítás: | 2021. Jan. 17. 05:52 |
Actions (login required)
Tétel nézet |