Mikor jön el az a pont egy KKV életében, amikor kontrollingrendszert kell kialakítania?

Oszlánszky Evelin (2020) Mikor jön el az a pont egy KKV életében, amikor kontrollingrendszert kell kialakítania? Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Oszlánszky Evelin (C14WTS) - Mikor jön el az a pont egy KKV életében, amikor kontrollingrendszert kell kialakítania.pdf] PDF
Oszlánszky Evelin (C14WTS) - Mikor jön el az a pont egy KKV életében, amikor kontrollingrendszert kell kialakítania.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Oszlánszky Evelin (C14WTS) - Összefoglalás - Mikor jön el az a pont egy KKV életében, amikor kontrollingrendszert kell kialakítania.pdf] PDF
Oszlánszky Evelin (C14WTS) - Összefoglalás - Mikor jön el az a pont egy KKV életében, amikor kontrollingrendszert kell kialakítania.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (205kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p align="center"><br></p> <p>A mai dinamikusan fejlődő világban és gazdaságban a vállalkozásoknak folyamatosan fejlődniük kell a siker fenntartása érdekében. A környezetük folyamatosan változik, és ezt a változást bizony követniük kell, hogy a versenytársakkal is tartani tudják a lépést. Ebben az állandó versenyben az információ nagy kincs, ugyanis amelyik vállalat a legtöbb információval rendelkezik a saját és a piac aktuális helyzetéről, az előnybe kerülhet a többiekkel szemben. A saját helyzet folyamatos nyomon követése során a pénzügyi helyzetnek is nagy szerepe van, de a piacrészesedés és a vállalati életciklusgörbének az elemzése is fontos szerepet játszik. A piacelemzések és - például - a gazdasági és az adott szektorral kapcsolatos hírek ismerete pedig fontosak a piac nyomon követése során.</p> <p>A saját és a piac aktuális helyzetének ismerete pedig egy vállalati funkció fontosságát erősíti, ami a vezetői döntéstámogatásnak az eszköze, mely információval látja el a vezetőket és az egész szervezetet, ez pedig a kontrolling. A vállalkozásfejlesztéshez a kontrolling elő tudja állítani a szükséges információkat, amivel a vállalkozás vezetése stratégiailag és pénzügyileg is megfontolt döntéseket tud hozni. A számok és a lehetséges forgatókönyvek előállítása sokszor rá tud mutatni arra, hogy itt van-e az ideje a beruházásoknak, vagy sem; itt van-e az ideje új munkavállalót felvenni, vagy sem; itt van-e az ideje az új piacra lépésnek vagy új termék bevezetésének, vagy sem. A kérdés tehát nem az, hogy kell-e, hanem az, hogy: mikor jön el az a pont amikor egy KKV számára kontrollingrendszert kell kialakítani?</p> <p>A szakdolgozatom során tehát a KKV-k kontrollingját vizsgáltam, különböző modelleken és életgörbéken keresztül négy kereskedelmi szektorban tevékenykedő vállalat vezetőjével készített interjú alapján. A bemutatott szakmai háttér segítségével kezdtem meg a négy vállalat helyzetének elemzését, amit a vállalatok bemutatása előzött meg. A négy vállalat közös jellemzője a kereskedelmi szektor, ezen belül az egyik a borászattal, a következő az édesség kereskedelemmel, a harmadik kertészeti eszközök kereskedelmével a negyedik pedig bio- és natúrkozmetikumok és tisztítószerek kereskedelmével foglalkozik. Az elemzést a vállalatok méretének vizsgálatával és azok vállalatkategória szerinti besorolásának megállapításával kezdtem meg, melyből kiderült hogy egy vállalat kivételével – Kertészeti vállalat kisvállalatnak számít - mindannyian a mikrovállalati körbe tartoznak, amivel a témámhoz megfeleltek. A további vizsgálataim a vállalatok életciklusgörbén való elhelyezkedésére irányultak. Ebben a szakaszban a vállalatok történetével megismerkedve Adizes életciklus modellje alapján állapítottam meg, hogy mindegyik vállalat a fiatalos mozgékonyság szakaszában van jelenleg, és néhányan pedig meglehetősen közel vannak a serdülőkorba lépéshez. A környezet elemzése során is a vezetőkkel készített mélyinterjút vettem alapul, aminek során a külső környezet változásáról és a szektor változékonyságáról kérdeztem őket, de kitértünk a versenytársakkal, a vevőkkel és szállítókkal való kapcsolatra és az új piacra lépők megjelenésére is. Az évek során szerzett tapasztalataiknak hála kiismerték a konkurenciáikat, és nagyrészt tudják, hogy hogyan versenyezzenek velük. A dolgozatom talán legfontosabb mondanivalóját a vállalat és a kontrolling kapcsolatát elemző szakaszban fogalmaztam meg. Ekkor az interjú kérdései arra irányultak, hogy jelenleg milyen adottságokkal és információs eszközökkel dolgoznak a vezetők, és ez számukra mennyire elegendő a döntéseik meghozatalához. Elhelyeztem őket továbbá a vállalat és kontrolling fejlődését összekapcsoló életgörbén is, és feltártam az egyes vállalatoknál lehetséges problémákat és megfogalmaztam a véleményemet is a jelenlegi rendszerükkel kapcsolatosan. A legtöbb esetben felismerték azt, hogy hozzáértő szakember segítségére van szükségük, de véleményem szerint a további fejlesztésekhez és a serdülőkorba lépéshez elengedhetetlenné is válik majd ez, így problémákhoz is vezethet a szakmai segítség hiánya. Az elemzéseket követően a lehetőségek fejezetben a vállalatok későbbi terveivel összefüggésben fogalmaztam meg javaslatokat a vezetők számára, hogy hogyan tudnának a vállalkozásuk fejlettségéhez és az ő információigényeikhez mérten ezen a területen is fejlesztéseket végezni. A vállalatoknak az életgörbén előbbre jutva a profittermelés egyre fontosabbá válik, amiben a megfelelő információellátás és a számok elemzése nagy segítséget nyújthat. Kereskedelmi szektorban például a készletforgási sebesség és a költségek folyamatos és részletes nyomon követése és elemzése igazán nagy versenyelőnyt is biztosíthat. </p> <p>Összességében a témát megvizsgálva arra jutottam, hogy meghatározó a vállalat tevékenységének az összetettsége, és a régió is amiben tevékenykedik. A leglényegesebb következtetésem pedig az, hogy az életciklusgörbén a fiatalos mozgékonyság és a serdülőkor peremén már mindenképp érdemes a rendszert kialakítani, ugyanis a fiatalos mozgékonyság a folyamatos változásnak és fejlesztéseknek az időszaka, míg a serdülőkorban már a piacon elfoglalt pozíció stabilizálása és a profittermelés a fő cél. A növekedéshez és a profittermeléshez pedig a kontrolling olyan eszközöket tud biztosítani, ami elengedhetetlenül fontos. További megállapításom, hogy az a vállalkozás, amelyik a fiatalos mozgékonyság időszakában - amikor a fejlesztések zöme zajlik -, bevezet valamilyen szoftvert ami a bevétel és az eredmény elemzését segíti, az is előnyhöz vezet és a további fejlesztéseket és az azok hatásának a mérését is elősegítik.</p><br>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vállalkozásfejlesztés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Ilyés Csaba István
Belső
főiskolai docens, Számvitel Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: életciklus - életút, kereskedelem, kis- és középvállalkozás - KKV, kontrolling, növekedés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 28. 06:33
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 10:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet